More Links

Articole:pag 12

Interviu cu Aikido Shihan Shigenobu Okumura II

 
 

Sensei Shigenobu Okumura in 1985 dand sfaturi inaintea examinarilor


Ia initiativa de la inceput. Acesta este Aikido.

Shigenobu Okumura a fost unul din instructorii seniori de dupa razboi in cadrul Aikikai Hombu Dojo si unul dintre putinii instructori Aikikai care au inceput inainte de razboi.

S-a nascut in Otaru, Hokkaido in 1922, a inceput sa practice Aikido in 1940 la Kenkoku Daigaku, o universitate in Manciuria ocupata de japonezi,sub indrumarea lui Kenji Tomiki, si a murit pe 12 august 2008.

Dupa razboi a stat 3 ani si 8 luni ca prizoner de razboi in Siberia inainte de fi repatriat in Japonia.

Sensei Okumura, partial din cauza legaturilor sale de durata cu Kenji Tomiki, a actionat ca un intermediar intre Sensei Tomiki si familia Ueshiba pe timpul discutiilor referitoare la introducerea de catre Sensei Tomiki a competitiilor in Aikido si de multe ori l-a sfatuit sa schimbe numele artei sale.

Aceasta este partea a 2-a a traducerii in engleza a interviului cu Sensei Shigenobu Okumura



I: Aceasta suna precum Riai ("unificarea principiilor") din sabie.

R: Asta deoarece O'Sensei a studiat activ sabia. Dupa razboi Kisaburo Osawa si altii au fost sa invete Kashima Shinto-ryu, iar O'Sensei ai intreba "Ce ai facut azi ?", se uita la ce au invatat in acea zi, iar apoi explora diverse cai de a utiliza sabia in aikido. A murit in perioada explorarilor sale.

I: Intr-un interviu anterior ati spus ca ati vazut lucruri precum Sho-chiku-bai Sword ( “ sabia pin-bambus-pruna”) si Gogyo Sword (“Sabia 5 elemente”)…

R: Cred ca acele lucruri erau intr-o perioada de testare si greseli. Saito din Iwama si Sadao Takaoka din Wakayama erau folositi ca parteneri de antrenament in cadrul acestui proces. Din acest motiv, eu cred ca sabia din aikido este incompleta. In final, daca intri in conflict cu cineva care tine o arma in fata, vei fi injunghiat. Aceasta este motivul pentru care eficacitatea lui "decide intalnirea in timp ce treci de oponent fara conflict" a fost observata pe campul de lupta.


Mustrat de Zei

I: care este cea mai puternica impresie din timpul unui antrenament cu Fondatorul ?

R: Pur si simplu prin miscarea sa O'Sensei putea atinge spiritul unei persoane. Aceasta m-a impresioant foarte mult. Se putea schimba in momentul in care scanteia din ochii sai se muta. In acel moment era alta persoana. De asemena, Kiai-ul sau - "Eii~" - imi amintesc o furnicatura pana in buric la acea voce. Kiai-ul lui Sensei Hakudo Nakayama era in acelasi fel, cred ca era puterea concentratiei (”shuchuryoku”), un incredibil Kiai.


Fondatorul Kashima Shinto-ryu, Tsukuhara Bokuden infruntandu-l pe Miyamoto Musashi


I: Este ceva ce a spus el si va aduceti aminte in mod special ?

R: Cred ca "Irimi este Ichi-no-Tachi, sabiile trec una pe langa alta. Salt inainte cand adversarul inspira, aplica tehnica odata cu expirarea ta". De asemena timpul petrecut in suwari-waza era foarte lung si nu asa de multa practica libera.

"Ichi-no-tachi" este prima tehnica din cele 12 tehnici din programa Kashima Shinto-ryu, si practic, indentica cu exercitiile predate lui Morihiro Saito de catre Fondatorul Aikido-ului Morihei Ueshiba.

Termenul de "Ichi-no-tachi" este prezent in Kashima Shin-ryo, o traditie separata care a fost intemeiata in aceeasi area geografica ca si Kashima Shinto-ryu. In Kashima Shin-ryu, "Ichi-no-tachi" este definit ca o aplicare echilibrata a celor 5 Legi:

- Miscare si Liniste ca Unul ("dosei ittai"),

- Aparitia si Manifestare ca Unul ("kihatsu ittai"),

- Atac si Aparare ca Unul ("kobo ittai")

- Vidul si Realitatea ca Unul ("kyojitsu ittai") si

- Yin si Yang ca Unul ("in-yo ittai").


1937 Kashima Shinto-ryu Keppan ("legamant de sange") semnat de Morihei Ueshiba si Zenzaburo Akazawa


I: Era practica libera ?

R: O faceam atunci cand nu era O'Sensei prin preajma, dar devenea furios atunci cand ne vedea, asa ca ne opream inainte de a intra el.

I: De ce era asa ?

R: Cred ca se gandea ca exista pericolul ca tehnica sa fie distorsionata in timp ce el nu se uita.

I: Cand va ascultam, am capatat o impresie puternica referitoare la faptul ca in timpul razboiului Aikido era "tehnica pentru a-ti infrange oponentul" - destul de diferita de acum.

R: Cred ca O'Sensei a simtit in acelasi fel. Binenteles ca el a urat ideea de "a omora adversarul". Sunt multe feluri de a iesi victorios. Sa omori adversarul si sa castigi, sa ranesti adversarul si sa castigi, cred ca el se gandea la astea ca la niste metode inferioare de victorie.

I: Deci ideal ar fi sa "castigi fara sa a rani" ?

R: Nu, "fara conflict, victorios din prima clipa", devenind una cu universul, devenind una cu adversarul, adversarul dispare - aceasta este starea pe care O'Sensei a urmarit-o prin Aikido.

I: Relatia dintre adversari dispare.

R: O'Sensei a urmat si invataturile Omoto-kyo, iar acolo era ceva numit "Budo-ul zeilor nu ucide" ("jinbu fusatsu"). Totusi, la acel moment el nu putea spune astfel de lucruri. La universitate i s-a cerut sa predea acele tehnici folosite pentru a ucide, si desigur Corpul Politie Militare vroia sa invete Aikido cu scopul de a pune adversarul jos. Din acest motiv, cand am fost repatriat dupa razboi si l-am intalnit pe O'Sensei, care lucra pamantul la Iwama, el mi-a spus "Am fost mustrat de catre zei. Ei mi-au spus sa incep din nou de la inceput ! Budo care ucide este interzis !"

I: Din observatiile dv. Fondatorul din perioada de dinainte de razboi era diferit de cel de dupa razboi ?

R: Total diferit. Nu era ca si cum a aparut o miscare brusca din perioada de dinainte de razboi pana in perioada de dupa, dar el a trecut de la tehnici dure la unele mai blande. Atunci cand l-am intalnit prima data el avea 55 sau 60 de ani, si avea putere fizica si poate a folosit-o in exces.Nu era ca miscarea din "dansul" din anii de amurg. La fel ca in Shodo, atunci cand treci de la scrisul de tipar la cel semi-cursiv si la cel cursiv, acesta se sfarama. Persoana cea mai asemanatoare cu O'Sensei din perioada anilor 15-16 Showa (1940-1941), probabil este Gozo Shioda-san, Yoshinkan. Toata lumea este diferita si depinde de perioada in care au fost langa O'Sensei. In ultimii sai ani el a ajuns pe culmile spirituale iar miscarile sale au devenit mai blande.


Exista un singur fel de sincronizare in Aikido

I: Atunci cand era vacanta la scoala am auzit ca ati revenit in Japonia si ati stat la Hombu Dojo.

R: Deoarece nu era nimic altceva de facut dupa ce mi-am adus omagiile la cimitir. (rade). In acel moment elevii puteau sta gratuit la Dojo daca aveau destul orez pentru ei.

I: Ce alte persoana erau la Dojo in acel moment?

R: Atunci uchi-deshi au fost luati si dusi la razboi, asa ca nu erau prea multi oameni pe acolo. Multi dintre ei au murit. Minoru Hirai (Fondatorul Korindo Aikido) era la birou, iar printre uchi-deshi se aflau Matsumoto si dr. Kenzo Futaki (Fondatorul Misogi no Renseikai) care facea naveta. Futaki ma trezea in jur de 5.30 dimineata si participam la practica de dimineata cu O'Sensei.

I: Ati fost norocos sa aveti posibilitatea de a va antrena cu O'Sensei.

R: Da, am fost, dar practica la Aikikai Hombu era diferita de cea de la Kendai.

I; In ce fel diferita ?

R: Practic vorbind, antrenamentul de la Kendai era condus de catre Sensei Tomiki, asa ca era multa pregatire fizica in prinderi si in iesiri din priza. De asemenea, erau multi oameni care se antrenau, asa ca puteam lucra atunci cand numerele noastre erau strigate. Find invatat asa, atunci cand am facut ukemi aruncat fiind de catre O'Sensei la Hombu, m-am gandit: "A, este diferit"

I: Care era continutul antrenamentelor ?

R: El a instruit si Corpul Politei Militare, asa ca erau multe tehnici periculoase. Totusi, chiar si acele tehnici nu erau dure. Erai aruncat si zburai .

I: Vorbiti cumva despre a fi moale ?

R; Este diferit de acest lucru. O'Sensei spunea "Nu este bine sa fii moale ! In Aikido 'acceptarea' este importanta. A fi moale si a accepta sunt diferite" .

I: Acestea sunt niste cuvinte importante, nu-i asa ?

R: La final, daca nu accepti, atunci tu si adversarul nu puteti devine unul. Cred ca si Judo a fost la origini asa. In Budo trebuie sa aveti acceptarea pentru a fi ca "o salcie in vant", primind si curgand.

I: Deci, chiar si in perioada asa numita "scriere de tipar (patratoasa)" nu a existat un sens dur de conflict ?

R: Binenteles, noi nu puteam sa lucram asa de la inceput, tehnica devenea mai neteda dupa ce conflictul dur era digerat. Atunci cand o mama si-a adus fata sa-l intalneasca pe O'Sensei , l-a intrebat "Acest copil nu are forta, poate sa faca Aikido ?" O'Sensei a spus "Poate sa ridice betisoarele? Daca da, atunci poate sa faca Aikido"

I: Aveti si alte amintiri?

R: Ei bine, ceea ce nu pot intelege nici acum era atingerea incheieturilor sale. Atunci cand ai apucai incheietura simteai ca intr-un fel pluteai. Atunci cand faceam antrenamentul pentru puterea respiratiei, chiar daca il prindeam cu toata puterea mea era ceva complet diferit. Acea senzatie este inca un mister pentru mine si azi.

I: Era moliciune ?

R: Era ceva diferit. Era o forta elastica, si chiar daca il prindeam, ma simteam ca si cum as fi fost prins.

I: "chiar daca il prindeam simteam ca si cum as fi fost prins?"

R: o'Sensei mi-a spus: "In Aikido, chiar daca exista o deschidere (in adversar) nu sari in ea". Se spune ca samuraii din trecut nu spuneau "Am fost taiat", ci mai degraba "I-am facut sa ma taie" Aikido este la fel - mana mea nu este prinsa, i-am facut sa-mi prinda mana. Tehnicile sunt la fel, ai facut oponentul sa cada in ele si apoi l-ai condus.


Luand initiativa in Irimi-Tenkan


"Nu astepta pana cand ceva important se intampla si apoi sa te misti, nu anticipa si apoi sa te misti, cheama-ti adversarul spre tine. Cu alte cuvinte, iei initiativa de la bun inceput. Acesta este Aikido"

Sensei Shigenobu Okumura


I: Este la el ca "Go-no-sen"?

R: Nu, este diferita. La prima vedere pare sa fie "Go-no-sen", dar O'Sensei a spus "Nu poti imparti sincronizarea in 3 ("Sen-sen-no-sen" / "Tai-no-sen" / "Go-no-sen"). Nu este bine pt. Aikido. Exista numai un tip de sincronizare in Aikido, aceea de a lua intotdeauna initiativa". Aceast domeniu este dificil de explicat. Este diferita doar starea ta pshiologica. Mi s-a spus "Din acest motiv Aikido nu are tehnici de atac, ele nu sunt necesare". In gandirea mea aceasta forma pare sa fie "Go-no-sen" dar sentimentul este de "Sen-sen-no-sen"

I: Cred ca pot vedea nuanta, dar este foarte dificil, nu-i asa ?

R: Asa e. Deaorece am practicat Kendo cand eram copil, a fost foarte greu sa scap de obiceiul "Sen-no-sen". O data, eu si Nao Sonoda, care lucra la Ministerul de Externe, am mers la Fondator si l-am intrebat "La urma urmei, Go-no-sen nu este bun pentru Aikido ?" El ne-a certat spunand "Cat timp ati facut acest lucru?". (rade).


Pretuiti fiecare intalnire, pentru ca niciodata nu se va mai repeta - acum este sfarsitul, acesta este sfarsitul

I: In orice caz, din Maciuria pana acum, faceti Aikido de o perioada lunga de timp.

R: Da, asa e. Am aproape 70 de ani. Datorita studiilor mele lingvistice am fost capabil sa supravetuiesc armatei si perioadei de internare in Siberia, au fost multi care nu au reusit.

I: Pot sa va intreb despre calitatile pozitive ale Aikido-ului ?

R: Presupun ca una din ele este faptul ca el este diferit de sport, este un loc dincolo de notinuea de castig sau de pierdere, o metoda de a ne intari corpul si mintea ca un tot. Deoarece Budo nu este doar o metoda de a-ti misca corpul. La sfarsit indiferent ca traiesti sau mori, reprezinta viziunea ta asupra vietii si mortii. "Ce este moartea?" "De ce te-ai nascut si unde mergi" Nu crezi ca acestea sunt lucruri la care nici filozofii nu pot raspunde in mod clar ? Este un budo care include chiar si intrebari ca acestea.

I: Acum este o miscare pentru a introduce Budo in programa scoalara.

R: Da, este adevarat. Totusi ramane o intrebare "Cine va preda ?" Deoarece chiar de la inceput oamenii de stiinta din Ministerul Educatiei au pus Budo cu o treapta mai jos decat dansul. (rade)


Sensei Shigenobu Okumura explicand Aikido cu ajutorul sabiei


I: Este adevarat ?

R: In trecut a existat educatia spiritului, educatia intelectului, educatia fizica si educatia moralei - educatia spiritului si cea a moralei au avut loc prin Budo. Exista mame care vor ridica din sprancene la gandul unei metoda barbara de lupta predate in scoli, dar nu acesta este calea adevarata a Budo-ului. Budo si-a mentinut rolul de a ajuta la dezvoltarea principalelor caracteristici ale rasei umane. Din acest motiv as dori ca "Hiden Magazine" sa ajute la ridicarea Budo-ului si sa promoveze modelul ideal "Calea dubla a studiului si a artelor martiale." (bunbu ryodo) (rade) Chiar acum le spun elevilor ca Budo reprezinta pretuirea fiecarei intalniri, care nu va mai avea loc - "Acum este sfarsitul. Acesta este sfarsitul", si invatarea lor de a se gandi la concepte precum "Shu-Ha-Ri"

I: Acest tip de educatie a existat in epoca in care ati crescut ?

R: Binenteles, partial si pentru ca asa era epoca respectiva. Totusi, au existat si alte lucruri importante care au fost cultivate in acea periaoda. As dori sa transmit aceste lucruri in viitor.




Articol publicat pe "Interview with Aikido Shihan Shigenobu Okumura, Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li