More Links

Articole:pag 13

Aiki este Iubire, nu-i asa ? Aiki nu este Iubire, nu ?

 
 

"Ai Ė Ki" Ė "Ai (Dragoste) Ė Ki"

Morihei Ueshiba si Aiki, Tehnica si Spiritualitate


Diviziunea dintre Aikido ca principiu tehnic si Aiki ca principiu spiritual a aparut recent intr-un numar de discutii, dar cred ca acest aspect era subiect de discutii inca din anul 14 Taisho (1952) de la experienta spirituala a lui Morihei Ueshiba dupa ce a invins un tanar ofiter din marina care era inarmat cu un bokuto (bokken):

"Am realizat ca sursa Budo-ului este dragostea de Zei, spiritul Dragostei Universale, si lacrimi de extaz au inceput sa-mi curga fara sfarsit pe obraji."


Sensei Takashi Sasaki

Iata un comentariu facut de catre Sensei Takashi Sasaki despre importanta intelegerii Aiki:

"Aikido poate fi inteles pur si simplu ca fiind 'Calea Aiki', desfasurarea de Aiki, dar intelegerea exacta a ceea ce este Aiki este destul de greu de obtinut. Din acest motiv, sau din cauza ca, in general, la inceput practicam Aikido fara a intelege ce este Aiki, credem ca nu e nevoie sa-l intelegem si continuam sa ne antrenam fara sa ne mai gandim la el foarte mult"

Totusi, de indata ce incepem sa facem progrese serioase pe "Calea Aiki" este esential sa cercetam intelesul lui Aiki. Motivul este ca deoarece Aiki este scopul acestei Caii, daca nu avem clar in minte scopul pentru care ne antrenam, nu vom putea progresa intr-o directie corecta.

Takashi Sasaki a intrat la Hombu Dojo in 1962 si a primit NiDan direct de la Fondatorul Aikido-ului Morihei Ueshiba. Va puteti aminte de el din articolul "Secretul Aikido-ului este dragostea ?". Din gandurile lui Sasaki referitoare la dragostea din Aikido se poate vedea ca el, precum Morihei Ueshiba, acorda o mare importanta conceptului de Dragoste.

Insusi Ueshiba se pare ca are propria lui versiune de Aiki, rupta de timpurile trecute si legata in-un mod intim de "Iubire"

"Termenul de Aiki exista din timpuri stravechi, dar din moment ce 'Ai' duce la 'Iubire', am ales sa denumesc aceasta Cale unica pe care am invatat-o 'Aikido'.

Aceasta inseamna ca esenta Aiki la care se refereau razboinicii din vechime este fundamental diferita de cea despre care vorbesc eu."

(Nota: puteti citi mai multe despre problema denumirii Aikido in : "Aikido"- poate fi cu adevarat o marca?)

Dar ce este Aiki fara Dragoste? In mod normal, aceasta este utilizarea pe care o intalnim in Daito-ryu - Aiki ca o metoda tehnica specifica.


Yukiyoshi Sagawa demonstreaza Uki-age no Aiki pe Masaru Takahashi

De exemplu, in "Teorii ciudate, stranii si false despre Aiki" am vazut cateva ganduri ale lui Masaru Takahashi, instructor Daito-ryu si elev a lui Yukiyoshi Sagawa, despre explicatiile curente referitoare la Aiki. El spune clar: in opinia si experienta sa, Aiki nu are nimic de a face cu Dragostea si acest Aiki este inima principiilor tehnice din Daito-ryu.

Este oare si inima pricipiilor tehnice a artei lui Morihei Ueshiba, Aikido?

Intr-un foarte interesant studiu a lui John Driscoll, publicat la inceput pe AikiWeb, corelatia exacta intre tehnicile predate de Morihei Ueshiba si tehnicile din Daito-ryu Hiden Mokuroku arata o legatura tehnica continua intre cele doua arte.

Am aratat acest studiu pentru a arata o legatura tehnica continua, nu pentru a sustine ca Aiki depinde de o programa tehnica specifica. Arata o mostenire tehnica continua intre Aikido-ul lui Morihei Ueshiba si Daito-ryu aiki-jujutsu.

Ce putem spune despre cei care argumenteaza ca Morihei Ueshiba a renuntat la, sau a schimbat cumva radical, mostenirea tehnica ? Ei bine, studiul de mai sus este destul de graitor in sine, dar avem si faptul ca toate demonstratiile tehnice de Aiki facute de catre Morihei Ueshiba au fost duplicate (sau poate chiar depasite) de catre colegii sai din Daito-ryu


Yukiyoshi Sagawa demonstreaza sulita Ė din "Hiden Nihon Jujutsu"

Apoi, este urmatorul fapt - aproximativ in 1956 insusi O'Sensei Morihei Ueshiba s-a gandit ca instructorul Daito-ryu Aiki-jujutsu Yukiyoshi Sagawa preda intr-un stil apropiat de Aikido si l-a invitat sa predea ca isntructor la Aikikai Hombu Dojo. Chiar daca aranjamentul a fost refuzat de Sagawa, faptul ca oferta a fost facuta si aprobata de catre Fondator ar trebui sa spuna ceva despre legaturile tehnice continui intre arta lui Ueshiba si Daito-ryu.

Acum, sa vedem cum descrie Hakaru Mori, Somucho (sef) la Daito-ryu Aiki Jujutsu Takumakai, principiile tehnice ale lui Aiki:

"Aiki reprezinta prelungirea miscarii instinctive a adversarului "

Comparam cu descrierea Aiki a lui Morihei Ueshiba (prin Takashi Sasaki):

"Aiki este tehnica de a stimula instinctele defensive ale oponentului si de a prelungi miscarile instinctive si inconstiente ale adversarului"

Sa presupunem pentru un moment ca Morihei Ueshiba nu a facut o abatere radicala de la principiile de baza ale singurei artei, alta decat cea proprie, pe care era autorizat sa o predea, singura arta in afara propriei arte in care avea licenta, singura arta in care s-a antrenat o perioada seminificativa de timp - mai mult de 20 de ani. Cum se potriveste asta cu afirmatia sa "esenta Aiki la care se refera razboinicii din vechime este fundamental diferita de cea despre care vorbesc eu" ?

Ei bine, el nu a ajuns la inaltimele sale spirituale de nicaieri, si nu exista nici un motiv sa credem ca el preda o metoda fizica in timp ce predica un ideal spiritual si filozofic. Morihei Ueshiba si-a gasit calea spre partea spirituala a Aiki pe care o cita asa de des printr-o metoda tehnica si aceasta a fost baza si motorul antrenamentului sau spiritual:

"Nu cunosc alta cale de a reconstrui lumea decat prin Aikido"

Inainte de a intreba, nu - eu nu cred ca el a spus ca Aikido este singura cale spre o lume mai buna. Nu cred asta, daca cititi paragraful in contextul lui "Take Musu Aiki", asta inseamna ca aceasta este singura metoda prin care el a fost capabil sa gaseasca calea de a "reconstrui lumea". De asemenea, el a notat in alte locuri ca el a ajuns la aceasta intelegere prin atrenament:

"Eu sunt universul", cel care a inteles secretul Aikido-ului are universul inauntrul lui. Am ajuns la aceasta realizare prin intermediul artei razboiului.

In acest context, paragraful urmator, extras din "Take Musu Aiki" devine clar:

"Nu este corect sa spui ca Takemusu Aiki apare din religie. Adevaratul budo ilumineaza religia. Conduce religia incompleta la un intreg."

Aici vedem inca o data pe Morihei Ueshiba spunand ca Aikido nu este nascut din religie. Vedem si cum Ueshiba arata ca practica acestui Budo ofera ceva ce lipseste din religie: un pod intre lumea practica, fizica si cea spirituala, religioasa.

Aici apare ceea ce Ueshiba considera a fi marea lui schimbare:

"In contrast cu Bujutsu 'spiritual' al trecutului care pune accentul pe tehnici fizice, 'Take Musu Aiki' este o metoda 'spirituala' care pune accentul pe spiritualitate."

Puteti observa cum "spiritual" apare in ambele parti ale ecuatiei - inca confuz ?


Hun-Po / Kon-Paku

De fapt, el a utilizat 2 Kanji diferite, primul insemana "spirit" sau "suflet" si al doilea care inseamna... "spirit" sau "suflet". Exista 2 suflete in cosmologia chinezeasca - sufletul "Hun"("Kon") care este asociat cu Yo (Yang) si cu intelectul, si exista si sufletul "Po" ("Haku sau "Paku") care este asociat cu In (Yin) si cu corpul.

Deci, noi am putea spune ca el a trecut de la expresia fizica a lui Aiki la cea spirituala - exceptand faptul ca nu e chiar ceea ce vreau sa spun.

In cazul prezentat mai sus el vorbeste despre o schimbare a scopurilor - cu alte cuvinte el spune ca utilizand aceleasi instrumente de antrenament Aiki care produc efecte pentru care el si altii au devenit faimosi, pot fi utilizate si pentru a produce efecte spirituale, daca asta e scopul si intentia voastra.

Aceast lucru devine clar cand citim contextul in care aceste declaratii au fost facute, si in care afirma (repetand) relatia dintre cele 2 suflete in cultura clasica chinezeasca, in termeni de Yin si Yang. Morihei Ueshiba a vorbit fara incetare despre Yin-Yang (sau mai degraba In-Yo), atat in mod explicit cat si in mod implicit - bineinteles, Yin si Yang sunt modele de baza in metafizica chinezeasca si in artele martiale chinezesti.

In modelul metafizic chinezesc, structura celor 2 suflete Hon-Paku (Hun-Po) este une exmeplu a dinamicii lui In-Yo (Yin-Yang) - 2 aspecte opuse dar legate intre ele si interdependente. Intr-o stare antrenata aspectele fizice (Haku) ale vietii noastre sustin si protejeaza aspectele spirituale (Kon).

In aceeasi ordine de ideii, conform lui Morihei Ueshiba:

"Spiritul intra si hraneste fizicul (Haku) si protejeaza spiritul (Kon)."

(Nota: aici exista o relatie implicita la exercitiile Chinkon Kishin, dar nu am sa merg mai departe in acest moment)

Scopul de baza al dinamicii in acest model este vazut ca fiind incercarea de a armoniza aceste 2 forte pentru a avea sanatate, echilibru in viata si auto-realizare - conducand la o experienta directa cu cerul si pamantul, unite de catre om.

"Aikido este o busola indreptate spre crearea raiului pe pamant"

In cultura chineza si taoista exista o serie de metode comune pentru realizarea acestei rafinari ale celor 2 suflete, incluzand arte precum Taiji si alte arte martiale interne chinezesti.

Este una sa vorbesti depre dragostea universala si pace - dar cum ajungem acolo ? Si cand esti pe drum, cum faci ca sa ramai pe drum cel bun ? Cum ajungi la univers fara sa zbori in spatiu ?

Inceputul la Kagura-mai este sa stai pe Podul plutitor al Cerului, personificare legaturii (musubi). Indiferent de ceea ce se intampla, Aikido trebuie sa ramana pe acest pod putitior.

Pentru Morihei Ueshiba, raspunsul se afla in expresia spirituala dezvaluita de antrenamentul tehnic in Aiki pe care l-a primit de la Sokaku Takeda.

Cele 2 sunt intim legate.

Asa de mult incat ca sa le ignori trebuie sa te detasezi de toate metodele pe care Morihei Ueshiba le-a folosit ca sa ajunga la telurile sale.




Articol publicat pe "Aiki is Love, isnít it? Aiki isnít Love, is it?"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li