More Links

Articole:pag 13

Interviu cu Shihan Nobuyuki Watanabe, II

 
 

Nobuyuki Watanabe sensei la Aikikai Hombu Dojo

Nobuyuki Watanabe este un instructor senior la Aikikai Hombu Dojo si practicant de Sekkotsu (forma de manipulare a incheieturilor similara cu chiropraxia - forma de terapie fizica). A avut un rol esential in crearea Terapiei Dinamice Isogai (o metoda de tratament pentru compensarea diferentelor de lungime a picioarelor) cunoscuta in Germania unde el calatorea frecvent pentru a preda Aikido.

Demonstratiile sale faimoase din cadrul All Japan Aikido Demonstration sunt foarte controversate, dar intotdeauna obtine un raspuns entuziast din multime. Regretatul Sadateru Arikawa obisnuia sa se uite incruntat la aceste demonstratii.

(tradus in engleza de catre Christopher Li)



Nobuyuki Watanabe sensei predand la Aikikai Hombu Dojo

Respiratia Aikido este realizata in Cerc

I: Ati fost vreodata certat de catre Fondator?

R: O data cand ma antrenam cu o femeie tanara, el a strigat la mine: "Tu... fa doar ukemi! Trebuie sa tratezi tinerele cu grija!" (rade) Am sfarsit luand ukemi pentru o ora. A fost un antrenament bun! Din moment ce tanara nu avea multa forta, daca ma opream la Shiho-nage, mainile ei s-ar fi desprins. Din moment ce era in mijlocul unei tehnici ar fi fost destul de periculos, asa ca am ramas conectat pana la sfarsit, conducand-o usor cu miscarea mea.

I: Asa ca a devenit practica in a simti puterea conexiunii ?

R: Oamenii din zilele noastre nu pot sa faca asta. Ei ajung sa finalizeze doar aruncand. Este important sa iti utilizezi usor corpul tau si sa simti puterea. De asemenea, chiar daca nu mi s-a intamplat personal, el mustra oamenii din sediu atunci cand mergeau in spatele lor "Spune scuza-ma si treci in fata !" Budokanilor nu le place ca cineva sa mearga in spatele lor, dar nimeni nu a inteles asta de la inceput. el era foarte strict in astfel de lucruri.

I: Am inteles ca obtineti multe indicii de la fotografiile Fondatorului ?

R: Asa este. Nu am reusit sa-l vad foarte des pe Fondator, asa ca ma uit la aceste fotografii si ma minunez "De ce tine mainile in felul asta ?" Am continuat sa ma intreb "De ce? De ce?"

I: Ati observat ceva la fotografiile luate din fata ?

R: Atunci cand te uiti cu atentie la Fondator se poate observa ca barbia lui se ridica usor in sus. Asta ma deranjeaza de ceva timp - in mod normal, in Budo, se spune "trageti barbia", si atunci cand incercati veti vedea ca respiratia devine mai confortabila. Fondatoru ar spune "Expira atunci cand inspiri si inspira atunci cand expiri" dar am inteles asta din fotografii - si sunt mai multe indicii precum acesta.

I: Fondatorul a spus ceva particular despre Kokyu (respiratie) ?

R: El nu a spus nimic special despre respiratie, dar mi s-a spus "Respiratia in Bodo este sa inspiri in cerc in timp ce expiratia este in cerc"

(Nota traducatorului: unii elevi si-au exprimat opinia ca aceasta se refera la o forma de antrenament pentru respiratia abdominala)

I: In cerc ?

R: De aceea imi umplu ambii plamani cu aer si apoi ma misc in timp ce imi completez un plaman si il golesc pe celalat. Desigur, adversarul vine pe partea care inspira

I: Este dificl sa expiri in timp ce inspiri ?

R: De loc - daca faci vocalize in timp ce te misti se intampla natural, asa ca eu imi invat elevii "spune 'Wa-' in timp ce faci miscarea"

I: V-ati gandit la acest fel de a explica pe cont propriu ?

R: Da, deoarece prelegerile lui O'Sensei erau in mare parte despre Zei si nu puteai pune nici o intrebare. (rade) Totusi, in lectiile particulare, cateodata, erau unele mici explicatii. Fondatorul vroia cateodata sa se antreneze unul la unul in cadrul unor lectii particulare, si am participat uneori ca Uke. Acei oameni erau relativ liberi sa puna unele intrebari. Nu era posibil ca elevii obisnuiti sa puna intrebari. (rade)

I: Chiar asa ? (rade) Este ceva care va amintiti din acea perioada?

R: Fondatorul isi misca mina atunci cand stateam in seiza. O persoana l-a intrebat "Sensei de ce va miscati mana ?" iar el ne-a spus "Inspir cu aceasta (cu mana dreapta) si o inchid, si expir cu aceasta (cu stanga)". La acel moment l-am ascultat fara sa dau o atentie speciala acestui lucru, dar acum ma gandesc "A, desigur"... Dar, in orice caz au fost destule discutii despre Zei. (rade)



Nobuyuki Watanabe sensei predand la Aikikai Hombu Dojo

Aikido este munca de a te cunoaste pe tine insuti

I: Vorbiti deseori despre punctele importante ale mainilor...

R: Ele ofera cele mai multe sugestii! Majoritatea oamenilor le utilizeaza foarte neglijent. Mainle nu sunt folosite doar pentru a apuca si a da drumul, ele sunt foarte importante pentru transmiterea senzatiilor catre oponent.

I: Senzatii ?

R: Dupa ce deschideti larg mainile, ele se indoaie usor, nu-i asa ? Asta este o aspiratie. In acel moment simti senzatia aerului pe maini si te misti cu intentia de a arunca aerul in fata adversarului. Daca continuati sa pastrati aceea senzatie atunci va puteti misca fara a trage sau impinge. Mainile sunt acelea care creeaza acel tip de sensibilitate.

I: Ce tip de antrenament folositi pentru a dezvolta aceasta ?

R: Se poate antrena in mai multe feluri. De exemplu, lovind un perete cu o minge de aer si vizualizand-o dispersandu-se in toate directiile. Atunci cand faceti asta veti gasi locul unde puteti lovi obtinand cele mai bune senzatii. Veti intelege unde mingea de aer explodeaza cu un 'bang'. Atunci cand va ridicati si va asezati, daca stati putin atunci cand va ridicati veti fi capabili sa va ridicati foarte repede si ferm. Este o senzatie subtila.

I: Cand ati inceput sa va ganditi la lucruri de genul asta?

R: Hmm, cred ca a fost dupa ce am inceput sa predau. Atunci cand incepi sa predai elevilor, miscarile lor vor incepe sa semene cu ale tale dupa 2-3 ani. La inceput am fost fericit, dar cand m-am gandit mai bine am realizat ca nu era bine. Am rezlizat ca asta insemana ca nu m-am schimbat si m-am gandit "Asta nu e bine". Daca nu continuii sa devii mai bun atunci nici ei nu vor creste.

I: Este corect ?

R: Am fost sa predau Aikido in Maori, Noua Zeelanda, dar cand am incercat sa incep explicatiile mele cu "O'Sensei..." ei mi-au spus "Noi nu il cunoastem pe O'Sensei. Noi invatam Aikido de la tine, asa ca invata-ne aikido-ul tau." "A, asta este !" m-am gandit. Normal, O'Sensei este diferit de mine si eu nu pot sa spun "O'Sensei este asa". Din acel moment am inceput sa ma gandesc la propriul Aikido.

I: Aceasta a schimbat modul in care predati ?

R: L-a schimbat. "Eu fac in acest fel, dar voi sunteti liberi sa faceti cum doriti" - corpul si mintea fiecaruia sunt diferite, asa ca nu putem face aceleasi lucruri.

I: Ce spuneti despre Fondator ? Ati observat schimbari la el ?

R: Din ceea ce am vazut nu pot sa spun, dar odata, la practica de dimineata el a spus "Imi pare rau, ceea ce v-am invatat ieri a fost gresit. Zeii m-au certat in visul meu."

I: Fondatorul ?

R: Da, apoi el ne-a aratat, dar nu am putut intelege ce era diferit. (rade). Cred ca forma era la fel, dar mentalul din interiorul ei trebuie sa fi fost diferit.

I: Am auzit ca Fondatorul detesta sa fie apelat cu "puteti sa-mi aratati inca o data ?"

R: corect. El era ferm impotriva practicii kata precum "fa asta si apoi asta"


Administratorul sef al Shogunatului Tokugawa, Ii Naosuke 1815 -1860
de asemenea, un maestru de ceai, el a inventat expresia "Ichigo ichie" ( "o data in viata")

I: Si era ok daca de fiecare data era diferit ?

R: Da, era ok. “Ichigo ichie” (o data in viata) - de la un moment la alt moment in tehnica corpul este miscat de catre minte, astfel incat nu poti sa faci acelasi lucru de doua ori. In momentul in care O'Sensei intra in dojo, corpul sau se extindea intr-o clipa si vibratia prezentei sale se raspandea in intreaga camera. El nu preda, avea propriul fel de antrenament, el isi extindea propriile simtaminte in toate directiile. Este diferit de felul in care cineva incearca sa predea. Din acest motiv nici eu nu vreau sa predau. Este antrenamentul. Cand cineva incearca sa predea , nivelul antrenamentului scade.

I: Propriul antrenament ?

R: Dar stii nu te poti antrena singur. Acu mult timp, ma antrenam la Hombu dojo si toata lumea spunea ca ma simte greu. Chiar si O'Sensei mi-a spus "Esti greu. Tu practici doar pentru tine. De asta nu este bine. Intai devin-o ca o minge de metal. Apoi, ca o minge de aur. Aurul se topeste usor si este moale. De asta e bine sa se lucreze cu aur". De asta trebuie sa va intindeti simturile de fiecare data si sa va ganditi la ceea ce faceti.

I: Vreti sa spuneti ca O'Sensei nu facea lucruri din obisnuinta, ci isi urma simturile de fiecare data ?

R: Unde sunt oamenii care pot sa-si dezvolte acest tip de senzitivitate azi ? Toti devin obsedati de Kata. Fondatorul spunea "Arunca o mie ca pe unul, arunca unul ca pe o mie". Ca in filmele cu samurai. Lui i-a placut foarte mult asta. (rade)

I: Tehnicile de Aikido nu sunt Kata?

R: Sunt tehnici pentru conditionarea corpului si dezvoltarea senzitivitatii. Daca va ganditi la "ce este Aikido", la sfarsit trebuie sa fie cunoasterea de sine, sa iti traiesti viata.

(Gekkan Hiden februarie 2007)




Articol publicat pe "Interview with Aikido Shihan Nobuyuki Watanabe, Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li