More Links

Articole: pag 1

8 Misogi

 
 

Acest articol este traducerea unui interviu luat lui Sensei Abe de catre AikiNews.

8 Misogi no gyo
(8 metode austere de practica in Misogi)

1. Norito no gyo

2. Mizu no gyo

3. Furitama no gyo

4. Chinkon no gyo

5. Ameno torifune no gyo

6. Otakebi okorobi no gyo

7. Genshoku no gyo

8. Bunkon touitsu no gyo


Sumarul de mai sus reprezinta piatra de baza in practica Misogi (ritualuri stricte) asa cum sunt ele explicate in acest articol. Misogi poate fi facut de sine statator ca si o cale de concentrare pe aspectele spirituale in practica fiecaruia (asa cum erau facute de vechii japonezi in fata altarelor), sau poate fi efectuat in paralel cu Aikido, Shodo - arta caligrafiei-, etc... fiind de un beneficiu fizic real pentru acele exercitii care antreneaza Kokyu - Puterea Respiratiei.

Kokyu este, prin definitie, "expiratie si inspiratie". Prin antrenament, in Misogi, ne putem concentra pe respiratie si pe minte astfel incat o buna respiratie sa devina naturala, practicantii de aikido (la fel ca in alte arte martiale) avansand in acest fel in tehnicile lor.

O'Sensei spunea ca Aikido vine din Kojiki (Inregistrari ale lucrurilelor stravechi - originile mitologice ale Japoniei) iar cele "doua sunt inseparabile". Avand acest lucru in minte, se poate observa, de asemenea ca Misogi isi are radacinile adanc in practica mistica Shinto cu aplicatiile ei practice de azi.


1. Haishin no gyo Norito-no-gyo

(Metoda de respiratie, Respiratie profunda utilizand abdomenul inferior, psalmodiere/vocalizare - psalmodierea unei rugaciuni lungi pentru antrenarea suplimentara a respiratiei)


Ooharaenokotoba - 2 inclinari, 4 batai de palme.

Takaamaharani kamuzumasu Sumeragajitsukamurogigamurominomikotomochite Yaoyozunokamitachio kamutsudoenitsudoetamahi Kamuhakarinihakaritamahite Wagasumemimanomikotowa Toyoashiharanomizuhonokunio Yasukunitotairakekushiroshimesetokotoyosashimatsuriki.

Kakuyosashimatsurishikunuchini Araburukamitachiwoba Kamutohashinitohashitamahi Kamiharahiniharahitamahite Kototohishiiwanekinetachi Kusanokakihaomokotoyamete Amanoiwakurahanachi Amenoyaeguooitsunochiwakinichiwakite Amakudashiyosashimatsuriki.

Kakuyosashimatsurishiyomonokuninakato Ooyamatohitakaminokunioyasukunitosadamematsurite Shitatsuiwabanimiyabashirafutoshikitate Takaamaharanichigitakashite Sumemimanomikotonomizunomiarakatsukahematsurite.

Amenomikagehinomikagetokakurimashite Yasukunitotairakekushiroshimesamukunichininariidemuamenomasuhitoraga Ayamachiokashikemukusagusanotsumigotowa Amatsutsumikunitsutsumi Kokodakunotsumiidemu.

Kakuideba Amatsumiyagotomochite Amatsukanagiomotouchigiri Sueuchitachite Chikuranookikuraniokitarahashite Amatsusugasoomotokaritachi Suekarikirite Yaharinitorisakite Amatsunoritonofutonorigotoonore.

Kakunoraba Amatsukamiwaamanoiwatoooshibirakite Amenoyaegumooitsunochiwakinichiwakitekikoshimesamu Kunitsukamiwatakayamanosue Hikiyamanosueninoborimashite Takayamanoihori Hikiyamanoihoriokakiwaketekikoshimesamu.

Kakukikoshimeshiteba Tsumitoiutsumiwaarajito Shinatonokazenoamenoyaegumoofukihanatsukotonogotoku Ashitanomigiri Yuubenomigiri Asakazeyuukazenofukiharofukotonogotoku Ootsubenioruoofuneo Hetokihanachi Tomotokihanachite Oounabaranioshihanatsukotonogotoku Ochikatanoshigekigamotoo Yakigamanotogamamochite Uchiharofukotonogotoku Nokorutsumiwaarajitoharaetamahikiyometamofukotoo Takayamanosue Hikiyamanosueyori

Sakunadariniochitagitsu Hayakawanosenimasuseoritsuhimetoiukami Oounabaranimochiidenamu.

Kakumochiideinaba Arashionoshionoyaojino Yashiojinoshionoyaoainimasu Hayaakitsuhimetoiukami Mochikakanomitemu.

Kakukakanomiteba Ibukidonimasu Ibukidonushitoiukami Nenokunisokonokuniniibukihanachitemu.

Kakuibukihanachiteba Nenokunisokonokuninimasu Hayasasurahimetoiukami Mochisasurahiushinatemu.

Kakusasurahiushinahiteba Kyouyorihajimetetsumitoiutsumiwaarajito Harahetamahikiyometamahetomaosukotookikoshimeseto Kashikomikashikomimaosu.

4 batai de palme. 2 inclinari

"Norito contine multe lucruri minunate. Invatam metoda respiratiei facand urari de bine. Continutul si conceptul lui Norito este de a curata mintea de partea rea a naturii umane. Aceasta este metoda respiratiei Norito"

Cand am vizitat dojo-ul lui Sensei Abe, Norito a fost recitat dupa Mizu no gyo, dimineata cand eram in seiza in dojo-ul principal. A fost recitat (psalmodiat)foarte repede utilizand o medie de 7-8 respiratii pentru intreg pasajul (asa cum a fost realizat de Sensei Kinoshita). Metoda respiratiei a fost foarte interesanta deoarece acest pasaj Norito este foarte lung si a luat aproximati 3-4 minute pentru recitare. Inspiratia foarte scurta si adanca iar expiratia lunga si inceata impreuna cu pronuntia Norito. O practica usoara Aikido/Kokyu urmeaza acest exercitiu pentru aproximativ 20 de minute.

(Nota: chiar daca aici cele 8 Misogi sunt prezentate intr-o anumita ordine, cand am fost recent in Japonia, ordinea in care am practicat Misogi a fost putin diferita. De asemenea, fiecare Misogi poate fi efectuata ca si o practica de sine-statatoare. De exemplu in dojo-ul nostru se practica Torifune si Furitama la fiecare antrenament ca o parte din incalzire. Genshoku -regim alimentar redus- poate fi practicat prin rotatie, zilnic sau numai trei zile pe saptamana. Fiecare individ isi poate determina pentru el la ce nivel si ce fel de exercitii i-ar place sa isi adauge la antrenamentul lor.)


2. Mizu no gyo

(scapa de rautate)


Locul de desfasurare pentru Mizu no gyo este pe malul marii, lacului, a unui elesteu, cascada, rau, un loc de practica la scoala/dojo, sau chiar in baie in propria casa.

Iti torni apa pe tine, incepand cu piciorul stang si se continua in ordine cu piciorul drept, genunchiul, corpul si cu capul.

Se executa de 3-4 ori pe zi, inainte de masa si inainte de a merge la culcare.

Acest exercitiu este un ritual de purificare si antrenament de respiratie folosind apa rece. Se executa impreuna cu (3) Furitama, (5) Torifune si (6) Otakebi/Okorobi.Pentru efectuarea acestui exercitiu se foloseste o eticheta si un protocol special, care include reverente, batai din palme si intrari si iesiri din locul unde se executa Misogi.


3. Furitama no gyo

(miscare rapida, raspunsul si miscarea sunt un tot, metoda slabiciunii )


Avand mainile relaxate, se aseaza palma stanga peste cea dreapta, in fata stomacului si se executa o miscare de scuturare in sus si jos impreuna cu tot corpul ca un intreg, dar avand umerii relaxati. Se executa acest gyo atunci cand corpul a devenit (il simti) rigid din cauza antrenamentului sau atunci cand iti este frig din cauza practicarii Mizu no gyo.

"Aceasta miscare trebuie facuta cu rapiditate. Se ajunge la cateva sute de ori intr-un minut. Acest exercitiu se poate practica de sine statator. Cu ajutorul acestei miscari se poate ajunge intr-o stare spirituala de vid. Acesta este cel mai important lucru. Daca se efectueaza inainte de Mizu no gyo, va ajuta sa va pastrati caldura corpului."

In continuarea acestei miscari se respira intr-o tacere desavarsita. Urmatorul Chinkon este facut pentru asta.

Acest exercitiu pasiv antreneaza respiratia cat timp se sta in meditatie. Se efectueaza pentru a ne pastra caldura, relaxeaza umerii sau muschii intepeniti din partea superioara a corpului, sau calmeaza stresul. De asemenea, reprezinta alta cale de a ne concentra si antrena fiind in opozitie cu miscarile largi si sunetele efectuate in (5) Torifune.


Sensei Abe demonstrand pozitia mainilor pt. Furitama

4. Chinkon no gyo

(Spiritul Bun, Originea Tuturor Lucrurilor este Acelasi, Chiar Daca Calea Aparitiei si Disparitiei Existentelor este Diferita, Radacinile sunt Aceleasi)


"In primul rand intoarce palmele in sus in fata ta, atinge degetul aratatorul stang cu cel drept, apoi degetul mare de la mana stanga cu cel de la mana dreapta,restul degetelor sunt lipite(vezi poza 1). Apoi intoarce palmele in jos iar coatele urca in sus si spre exterior avand degetul aratator indreptat in sus spre cer iar degetul mare fiind indreptat spre piept(poza 2). Aceasta este pentru intrarea intr-o stare de extema liniste. Respiratia se efectueaza prin nas, incepandu-se cu inspiratia, se tine respiratia, urmata de expiratie. Se repeta de mai multe ori. In timpul tinerii respiratiei nu se misca deloc.

Mai precis, aerul se inspira pe nas in liniste ca si cum l-ai impinge spre partea de jos a stomacului (sub ombilic). Aici aerul se retine pentru un timp. Apoi expiratia se efectueaza foarte incet si in liniste. Cand expiri trebui sa ai senzatia ca si cum ai expira prin toti porii corpului. Cand se termina expiratia, de asemenea, se retine respiratia pentru un moment."

"In acest punct, ochii sunt deschisi cam la o treime din total, aceasta poziti numindu-se Hangan. Spiritul trebuie sa fie concentrat. Ne putem concentra pe varful degetelor sau intr-un punct invizibil de pe mana noastra"

Ego-ul este asa numita fiinta omeneasca. Fiinta omeneasca este asa-numitul ego. Ego -> (Corp vizibil si inima invizibila). Centrul ego-ului <=> Unificare. Universul -> (Pamant vizibil si invizibil aer). Ego-ul si universul sunt unificate.

Dupa aceasta extrema si esentiala liniste, urmeaza cautarea miscarii absolute. Ameno torifune no gyo este pentru asta, stimuland metabolismul fiecarei celule a corpului.

Acest misogi reprezinta o metoda distincta de vizualizare si respiratie. Scopul este linistea adanca cu posibilitatea aparitiei unui moment de liniste a mintii si corpului. Chinkonkishi dureaza numai 1-2 minute si este facut cu o atitudinea sincera, cateodata poti sa prinzi "ceva", iar cateodata nu - trebuie doar sa incerci.


Abe Sensei in Chinkonkishi. Prima poza prezinta imaginea de ansamblu, iar a 2-a detalii ale pozitiei mainilor

5)Ameno torifune no gyo

(metoda respiratiei in miscare)


"La inceput se sta cu piciorul drept in fata iar mainile se tin ca si cum ar tine niste vasle la o barca. Miscarile se executa din bazin. Mainile te ajuta sa misti centrul corpului la fel cum ai misca o barca spre inainte, vaslind. Cand practicati,folositi si imaginatia, puterea vointei. Cand se imping vaslele se scoate sunetul "Ei", iar cand se trag "Hoh". Se practica pe ambele parti."

Cand practicati, imaginati-va diverse scenarii; de exemplu, cand curentul unui rau devine puternic, sau ca si cum sunteti pe mare, iar barca se poate sparge daca se loveste de chei. Imaginati-va o situatie periculoasa cand barca este atrasa de un curent rapid. Cand se practica in mod rapid se folosesc sunetele "Ei" "Sah".

In practica Torifune se utilizeaza ca un exercitiu de incalzire. Practicantii de aikido sunt familiari cu acest "exercitiu de vaslire". In mare el este alcatuit din trei componente care reprezinta yin/yang, tenkan/irimi, circle/triangle, etc... Scopul este unificarea respiratiei, spiritului, miscarii si vocalizarii.

In prima din cele trei miscari incepem cu piciorul stang in fata, genunchii usor indoiti iar mainile se misca in fata soldurilor spre un punct situat in fata centrului. Cand soldurile se imping spre inainte, mainile urmeaza centrul (degetele arata spre pamant, fiind incarcate cu ki, incheietura mainii fiind indoita ), se expira usor si se scoate sunetul "Hoh". Miscarea este una usoara, moale, fiind urmata de o retrage a soldurilor si o miscare repida a mainilor, sunetul folosit fiind "Eeee-Aaaay". Este ca si cum s-ar vasli la o barca iar mainile raman relativ fixe, manevrand vaslele cu ajutorul soldurilor. Ideea este de a gasi locul unde respiratia se potriveste in ritmul miscarii. Aceasta miscare poate fi interpretata ca yin/feminin/primire/tenkan/cerc.

Intre fiecare set de miscari se practica furitama (meditatia in picioare in liniste) pentru cateva momente pentru un control si o definire mai buna a respiratiei.

Urmatoarea miscare este opusul primei miscari, avand piciorul drept in fata inversarea respiratiei, a sunetului si miscarii mainilor. O data cu miscarea in fata a soldurilor se pune accentul pe o miscare rapida a mainilor. Se expira impreuna cu sunetul "Eeee-Aaaay". Pe retragerea soldurilor se foloseste o miscarea lina a mainilor impreuna cu sunetul "Hoh". Aceasta poate fi interpretata ca yang/masculin/oferire/irimi/triunghi.

A treia si ultima miscare se executa cu piciorul stang in fata iar pozitia mainii este schimbata usor din pozitia vaslirii (la nivelul soldurilor) la o pozitie situata la nivelul pieptului, palmele orientate in sus avand degetele extinse, miscandu-le intre solduri si nivelul pieptului, ca si cum ai sapa cu degetele in aer, in fata ta. In timp ce misti soldurile in fata, extinde si roteste palmele spre pamant, in jos. Sunetul este "Saaaaaaahhh”" si se expira. Continua sa expiri si trage degetele inapoi, in pozitia initiala, rotind palmele si orientandu-le in sus odata cu sunetul "Aaaay". Incearca aceasta miscare foarte rapid, inainte si inapoi, utilizand o singura respiratie pana cand nu mai poti sa scoti sunetele. Apoi inchei cu furitama. Daca nu poti pe o singura respiratie, atunci incearca ca si in primele 2 miscari.


6)Otakebi okorobi no gyo

(Ibukinogyou, Inghetand abdomenul inferior)


Ridica degetul aratator si cel mijlociu strangandu-le ca si cum ai tine o sabie. Se face ca si cum ai balansa sabia deasupra capului. Cand cobori mainile cu putere, utilizeaza sunetul "Ye" (vocea spiritului luptator) impreuna cu puterea vointei. Apoi, in acelasi timp cu emiterea sunetului "Ei" (vocea spiritului luptator) aliniaza-ti picioarele si incearca sa ai mana dreapta vertical, deasupra capului ca si cum mana dreapta atinge urechea dreapta. Se repeta aceste miscari.

In acest fel un samurai trage sabia, se pregateste si taie Este o miscare de incurajare pt. cealalta parte pe care o tai. Este total diferit de uciderea prin taiere. Expersia este sa incurajezi cealalta parte prin taiere. Se taie cu sunetul, "Ye", si se incurajeaza cu sunetul, "Ei". Sunetul incepe cu "i" apoi "Ei". Vocalele rapide "i" si "e" trebuie sa fie pronuntate cu voce puternica iar "tsu" care este o ultima reflexie, trebuie sa fie pronuntat usor. Cand il incurajezi pe celalalt, trebuie sa pronunti numai "e" si respiratia ca si cum ii scoti ultima respiratie celeilalte parti. Aceasta este forma in care se coboara cu putere mainile. Se practica pe ambele parti, pe dreapta precum si pe stanga.

Aceasta practica Otakebi este pentru miscare rapida a corpului(mainilor), respiratiei, vocei si ki-ului. Se practica miscari abrupte si concentrarea mentala pe momentul intalnirii cu oponentul tau. Daca esti in stare sa te misti repede si sa-ti mentii centrul, poti sa o extinzi apoi la altii in sfera ta si sa ii intimpini in mod corect.

Okorobi nu este descris aici, avand acelasi scop dar difera putin ca si exercitiu. Pentru Okorobi stai cu picioarele departate la o latime de umar. Se inspira in timp ce intercalezi degetele si le ridici deasupra capului. Imediat te ridici pe varfuri cat de mult poti si imediat, cazi, expirand odata cu pronuntia cuvantului "Eeee-Aaaay" ascutit. Fortezi toata respiratia din corp odata, atunci cand cobori.


7)Genshoku no gyo

(fapte pentru o dieta redusa)


Gensoku (dieta redusa) este mancarea a numai 0.26lb (120 gr) de orez, de 2 ori pe zi, impreuna cu jumatate de farfurie cu umeboshi (prune murate) sau seminte de susan cu sare. Orezul trebuie sa fie genmai (orez brun). Comparativ cu dieta regulata, aceasta este greu de tinut. Atunci cand gatesti orezul bine, cantitatea obtinuta va fi de 2 cani, iar cand vei manca respectivul orez cu prunele sau susanul pregatit, acesta va avea un gust delicios. Astazi, japonezii tind sa manince mai mult de jumatate de farfurie cu prune/susan si mai putin felul principal - orez brun. Cand practici Genshoku de 3 ori pe saptamana, te vei simti ca vechii oameni, mental si fizic, precum stramosii nostri.


8)Bunkon touitsu no gyo

(Centru si Unificarea)


Acest misogi este ca si Chinkonkishi (4) numai ca este o meditatie sezanda, cu respiratie si concentrare, dar fara a fi necesara si vizualizarea. Acesta este efectuat ca si ultim Misogi cu scopul de a pune ordine si sa strangi toate gandurile care lupta in mintea ta dupa practica. Concentreaza-te pe aceste ganduri diferite si aduna-le impreuna pentru un moment de liniste si reflectare.