More Links

Articole:pag 14

Hiroshi Tada Aikido Shihan – Yachimata curs 1

 
 

Hironobu Yamada de la Asociatia de Aikido Yachimata impreuna cu Hiroshi Tada
Primind 8 Dan de la Moriteru Ueshiba Doshu

Hironobu Yamada, Shihan la Hokuso Aikikai si la Asociatia Aikido Yachimata, si-a inceput antrenamentul sub indrumarea lui sensei Hiroshi Tada in 1963 la dojo-ul acestuia din Jiyugaoka.

Hiroshi Tada s-a nascut in Tokyo, 13 decembrie 1929. Initial membru in Clubul de Karate al Universitatii Waseda si elev a fondatorului Shotokan Karate Gichin Funakoshi, el a inceput sa se antreneze cu fondatorul Aikidoului O'Sensei Morihei Ueshiba in 1948. Evenimentele care au dus la inscrierea sa in dojo-ul lui Ueshiba si prima sa intalnire cu O'Sensei pot fi gasite in articolul Aikido Shihan Hiroshi Tada: Ziua in care am intrat in Dojo-ul lui Ueshiba

Aceasta este prima parte din traducerea in engleza a unui curs tinut de sensei Hiroshi Tada la a 15-a aniversare a Asociatiei de Aikido Yachimata pe 26 septembrie 2004.

(traducere in engleza Christopher Li)


Aikido Shihan Hiroshi Tada Sensei
All Japan Aikido Demonstration

Azi am sa vorbesc despre o serie de lucruri. Acei care obisnuiesc sa ma asculte, ma vor intelege, dar ceilalti e posibil sa nu inteleaga despre ce vorbesc. Chiar si printre elevii de la Universitatea Tokyo care mi-au ascultat cuvintele timp de 4 ani si apoi inca 2 la facultate, sunt persoane care mi-au spus ca abia spre final mi-au inteles acele cursuri.

In Italia am tinut aceste seminarii timp de 30 de ani. In acest an se implinesc 40 de ani de cand Aikikai Italia a fost infiintata, in 1964, dar nu am putut tine seminariile de vara de la inceput. Nu erau destui elevi. Asta deoarece am pornit de la zero. 4 ani mai tarziu , in 1968, am tinut primul seminar international si continuam si acum.

Ei bine, exista 2 metode de antrenament in Aikido : "Ki no Renma" (antrenarea ki-ului) si "Waza no Renma" (antrenarea tehnicii)

Toata lumea intelege ultima, dar nici japonezii nu inteleg originea tehnicilor din aikido. In cursul de azi as dori sa disuct despre aceste subiecte.

In alte tari se vorbeste despre " Ki no Renma". Acest termen este in general inteles in tari precum Germania, Elvetia, Italia precum si in alte locuri.

Cuvantul "Aiki" este bine cunoscut, dar oamenii utilizeaza termenul "Aiki" in feluri diferite. In Aikido noi vorbim despre "Shinjin Aiki"

Aceasta inseamna "Forjarea si iluminarea unei persoane cu ajutorul lui Aiki a Zeului si a Omului".

Fraza "Shinjin Aiki" este calea Shinto de a exprima acest concept.



Metoda Chinkon-kishin de Unire a Dumnezeului si Omului
La Oomoto-kyo Hombu, februarie anul 10 Taisho (1921)

Cuvinte ale fondatorului (revista Kikan “Dou nr.145):

Scopul Shugyo este de a unifica Zeul cu Omul. Calitatea de Zeu si Om este la fel, dar ei sunt de diferite masuri, Omul nu isi poate depasi propriile limite de la sine. Totusi spiritul martial creeaza o pune intre Cer si Pamant. Atunci un rezultat minunat apare. Daca cineva vrea sa rezume metoda de formare a unui Shugyo-sha intr-o singura propozitie aceasta ar fi "Fa din transformarea unui corp martial o Cale glorioasa fara sfarsit. Asa cum intregul deriva din unul, ocupa-te de crearea tuturor metodelor din una si ascuteti sabia (de cosit)"

Nota traducatorului: textul care se refera la sabie spune de fapt "10000 de sabii" si asa este tradus de catre John Stevens intr-un paragraf similar din "Budo" care repeta propozitia rezumat a metodelor de antrenament data de Morihei Ueshiba mai sus. Totusi, acelasi caracter poate insemna si sabia dreapta cu 2 taisuri purtata de soldatii coreeni si care a fost importata in Japonia. Mai mult, este aceeasi forma ca la "Kusanagi no tsurugi" sau sabia "de cosit" la care Morihei Ueshiba se refera in situatii asemanatoare. Este sabia despre care Morihei Ueshiba spune "Aiki este numele sabiei tinute de catre Marele Zeu Susanoo" si muchiile ei simbolizeaza Cerul si Pamantul (Yin si Yang)

Sectiunea "transformarea corpului martial" lipseste din traducerea lui John Stevens, desi este prezenta in textul original din "Budo"

Aici este traducerea lui John Stevens a propozitiei care rezuma metoda de formare a unui Shugyo-sha. Finalul propozitiei de mai jos si care se refera la minte nu apare in textul de mai, sus dar apare in "Budo":

Cea mai buna strategie se bazeaza pe raspunsuri nelimitate. Urmeaza Calea glorioasa, utilizeaza unul pentru a lovi mai multi si apoi lasa unul sa deschida calea pentru 10000 de principii vitale; creeaza 10000 de sabii, inainteaza si atingeti scopul. Pastreaza-ti mintea la fel de luminoasa si limpede precum vastul cer, marele ocean sau inaltul munte, golita de ganduri.

In termeni budhisti acest lucru ar fi "Bonga Ichinyo" ("Eu sunt Brahman" / "Aham Brahmasmi" / una din propozitiile favorite ale lui Shumei Okawa, un prieten aporpiat a lui Morihei Ueshiba): Brahman, creatorul universului si Eu suntem una. Aceasta este ideea ca suntem la fel.

Brahman si Atman (Wikipedia) :

In hinduism, Brahman este "realitatea neschimbata in mijlocul si dincolo de lume", si care "nu poate fi definita exact". In sanscrita este descrisa ca sat-cit-ananda (a fi - constiinta - fericire) si reprezinta cea mai mare realitate.

Cuvantul Atman se refera la sine. Ocazional termenul "suflet" sau "ego" sunt utilizate si ele. Acest cuvant deriva din radacina Indo-Europeana *et-men (respiratie)

Aiki a Zeului si Omului ("Aiki"/"gotai"/"uniune") reprezinta o cale de a gandi la Om si la Zeu ca fiind initial la fel.

Ei bine, daca vorbim despre ce este o fiinta umana, dl. Goi din Byakko Shinko Kai (organizatie dedicata pacii din intreaga lume si ridicarea constiintei planetare prin rugaciuni pentru pace) care l-a salut pe O'Sensei atunci cand acesta i-a vizitat, ar spune ca acesta este un "Wake-mitama" (spirit divizat). Cu alte cuvinte, daca ne uitam la imensitatea universului, este viziunea a ceva care a fost despartit de viata. Dar, desigur este ceva care nu poate fi separat. Atunci cand vedem acel kanji intelegem imediat dar pentru straini este dificil sa inteleaga asta. Este dificil de explicat in locuri precum in Europa.

Nota traducatorului: "Wake-mitama" este procesul prin care un Kami este mutat intr-o noua locatie prin divizarea lui, aparand 2 exemplare complete, identice cu originalul.

Din moment ce expresii Shinto, Budhiste si Taoiste s-au amestecat cu lucruri din Japonia nu stiu care din ele a aparut prima.

Mai devreme am vorbit despre cum acest lucru este legat de Budo. Daca cineva incearca sa devina capabil in Aikido atunci trebuie sa-si construiasca Mintea si Corpul, altfel nu va reusi niciodata. Este la fel pentru orice altceva. Daca cineva vrea sa devina muzician, atunci trebuie sa lucreze din greu pentru a-si construi Mintea si Corpul unui muzician, sau sa se fi nascut cu acest talent. Daca cineva nu poate sa faca asta atunci nu este nici o cale de a deveni capabil. De ce ? Deoarece aceasta este prima cerinta de a deveni capabil. Nu este ceva ce se poate realiza atunci cand deveniti capabili, este ceva care trebui inteles pentru a deveni capabil.

Exista mai multe moduri de a gandi despre ce este Aikido. Cand il ascultam pe O'Sensei el spunea "Aikido nu este la fel ca Bujutsu - competitie intre oameni, lupte - aceasta epoca a apus" iar spre sfarsitul razboiului "ne aflam aici deoarece am facut aceste lucruri". Aceasta este ideea de a transcede Bujutsu.

Un alt mod de a spune acest lucru este acela ca Aikido reprezinta apogeul Bujutsu. Cand cineva ajunge la aceasta culme poate lasa adversarul sa traiasca sau sa moara dupa cum doreste el.

In mijlocul razboiului armata a dorit sa faca uz de aceasta. In conformitate cu ceea ce O'Sensei mi-a spus direct, in anul 18 Showa (1943) a existat o propunere de a elimina celelate Budo si sa fie raspandit doar Aikio, deoarece nu era nimic la fel de util in lupta de aproape ca Aikido.

Vedeti, majoritatea oamenilor nu inving nici macar o simgura persoana pe campul de lupta. Totusi, exista cateva cazuri exceptionale de utilizari militare. Uitandu-ne la statistici, toti au fost elevi ai lui Morihei Ueshiba. A fost utilizarea sabiei Aiki. Desigur nu erau tehnici Aiki. In trecut majoritatea elevilor au practicat si Kendo sau Judo, asa ca cel mai probabil au fost cei de la Kendo. Ei au inteles sentimentul de Aiki in timp ce tin in mana o sabie.



Aritoshi Murashige, 1895-1964

Aikido Tankyu (numarul 34 din iulie 2007)

Atunci cand sensei Aritoshi Murashige a fost in serviciul militar in China au fost atacati de inamici si au trebuit sa lupte de aproape. Practicanti experimentati de Judo sau Kendo mureau unul dupa altul. Sensei nu a putut sa-i ajute, dar a reusit sa supravetuiasca. A spus ca a reusit datorita Aikido-ului.

(dintr-un interviu cu seful filialei Aikikai din prefectura Yamaguchi, Shihan Katsuya Nakamura 8 Dan)

Apropo, cati oameni credeti ca pot fi invinsi cu o singura sabie ? Se pare ca 100 de oameni pot fi cu usurinta invinsi. Stiti filmul "Daisatsujin" (Marea ucidere) ? Este un film vechi. Un om a taiat o suta de oameni. Puteti spune ca nu se va intampla niciodata, dar se intampla. In razboi, chiar si in cele actuale, au existat cazuri reale.

Cu toate acestea Sensei Ueshiba a fost suparat de catre aceasta propunere.

"De neconceput! Daca s-ar fi intamplat, toti japonezii ar fi devenit diavoli!" "La inceput, taierea unei persoane, omorarea ei era o crima mare. Noi insine am inceput razboiul, asa ca ar trebui sa fim tristi Este de neconceput ca Aikido sa fie cel mai bun lucru pentru a omora o persoana." "Am renuntat la Aikido!" a mai spus si s-a retras la Iwama. Dupa asta nu si-a reluat activitatea pana in anul 24 Showa (1949).

Stiti articolul "Tanren ni Kiwami-nashi" ("Nu exista sfarsit la antrenament"). Este un interviu luat lui O'Sensei de catre Shigetoshi Takahashi, in timpul razboiului in februarie, anul 20 Showa (1945). Acest interviu a aparut in numarul din aprilie a revistei "Shin-Budo" acelasi an. In acel interviu Sensei spune "Nu am nici o intentie de a mai preda iar Budo".

El a venit cu ideea de a renunta la Budo pe care l-a practicat pana in acel moment si sa inceapa unul nou. Motivul era ca Aikido a atins apogeul de Budo. O data ce a fost atins nu mai este utilizat. Presupun ca la stiinta e la fel. Stiinta nu si-a atins apogeul, asa ca luptam in razboaie si utilizam bombe atomice. Atunci cand se face ceva care ar putea distruge pamantul, cu alte cuvinte, stiinta si-ar atinge apogeul, nu va mai fi utilizat.

Deci, cand incercam sa intelegem ce este "Aikido" trebuie sa pornim de la ceea ce a spus O'Sensei. Daca este "o metoda de antrenament care necesita uniunea dintre Zeu si Om si prezenta Aiki", atunci aceasta este o cale a fiintelor umane. Cu alte cuvinte, Bujutsu nu este tehnica, este o metoda de a trai. De asmenea reprezinta ceea ce O'Sensei a spus in "Tanren ni Kiwami-nashi"

Cum poate "puterea vietii" a unei fiinte umane sa sporeasca in cel mai bun mod, si cum se poate utiliza aceasta putere a fost telul cercetarii a mii de ani. Bushi, Samuraii si Bujutsu-ka au facut cercetari aprofundate asupra acestui lucru deoarece era intr-o relatie apropiata cu tehnicile si cu supravetuirea lor.

Aikido poate fi practicat ca Bujutsu, sau desigur ca Budo, poate fi practicat ca o metoda de imobilizare, ca sport sau ca metoda de sanatate. Femeile il pot practica pentru frumusete, exista multe cai diferite si toate sunt posibile. De asemenea, si asta e cel mai important lucru pentru viitor, apare atitudinea fata de persoanele in varsta. Mai mult ceea ce fiintele umane ar trebui sa faca atunci cand devin bolnave, cea mai efectiva cale de practica, caile de tratare a corpului si intelegerea principiilor care guverneaza vietile noastre sunt incluse si ele in Cale.




Articol publicat pe "Aikido Shihan Hiroshi Tada – the Yachimata Lecture, Part 1"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li