More Links

Articole:pag 14

Hiroshi Tada Aikido Shihan Yachimata curs 2

 
 

Hiroshi Tada sensei pe coperta revistei "Hiden Budo & Bujutsu"

Sensei Hiroshi Tada este una dintre cele mai importante figuri in Aikido din perioada de dupa rasboi. El a intrat in Dojo-ul lui Ueshiba in 1948 iar in 1964 a fost trimis de catre Aikikai in Italia pentru a raspandi Aikido. Precum multi elevi din acea perioada, inclusiv fondatorul Ki Society - Koichi Tohei, practica lui a fost puternic influentata de studiile sale cu fondatorul Shin-Shin Toitsu - Tempu Nakamura.

(tradus in engleza de catre Christopher Li)


"Shinjin Aiki" si "Bonga Ichinyo" au acelasi inteles. Reprezinta termenul sanscrit existent in budism: Brahman si Atman, cu alte cuvinte, "Wake-mitama" (spiritul divizat).

In concluzie, de la bun inceput este "Wake-mitama" care a condus la construirea acestui univers. Aceasta este punctul de baza atunci cand ne analizam mintea noastra ("kokoro").

Observatia care pleaca de aici este ca stramosii nostri au aparut impreuna cu universul. Atunci cand a luat nastere universul, si stramosii nostri au aparut. In caz contrar, nu se poate explica nimic.

"Toate lucrurile pleaca dintr-o singura sursa", "Shin-butsu" (uniunea dintre Shinto si Budism), unitatea viata-moarte, toate reprezinta acelasi concept, au aparut dintr-o singura sursa.

Prima sursa de unde au aparut toate acestea este "Ki". In acest caz "Ki" reprezinta energia care este fundatia universului, marea forta care construieste si care misca universul. Totusi, problema este ca viata noastra este diferita de Ki. Mintea si corpul nostrul nu este Ki. Viata noastra reprezinta principiul de baza al universului care a fost adus la viata de catre Ki, Wake-mitama este "vointa Marii Origini" ("vointa Oomoto") care misca "Ki-ul". Cu alte cuvinte, forta vietii noastre trebuie sa fie la fel cu sursa care a adus aceasta forta la viata sau nimic nu poate fi explicat.

Aceasta este primul principiu in Aikido. cu alte cuvinte, suntem copii universului. O simpla declaratie. Nu spun ca extraterestii (oamenii universului) sunt prin jur. Noi, in acelasi timp suntem oameni pe pamant si de asemenea fiinte ale universului. V-as ruga sa examinati scrierile si poemele lui O'Sensei cu aceasta idee in minte.

Exista 2 cai de a analiza "Calea" in cadrul acestei idei: "Shingaku no Michi" si "Shinpou no Michi".

Nota traducatorului:
"Shingaku" : filosofia morala.
Shinpou" : metode de cultivare a mentalului

Nu este ceva ce spun eu. A fost spus de catre cercetatorul artelor martiale Yoshio Imamura.

In primul rand, "Shingaku no Michi" este calea eticii. De exemplu, lucruri precum a te purta serios in Dojo este strans legat de Bushido. Aceasta este calea morala a unei anumite epoci.

Atunci cand vorbim despre Bushido, putem intelege imediat intelesul lui "Shingaku no Michi". Bushi au aparut spre sfarsitul perioadei Heian. Acest principiu a stat la baza societatii feudale din acea perioada, incepand cu perioada Kamakura si tinand pana la sfarsitul perioadei Edo. Au exista multe cerinte in Bushido, precum loialitatea, sau calea unui caracter sincer, dar un accent deosebit a fost pus pe "loialitate".

Scopul "Shingaku no Michi" este de a te antrena in Bujutsu pentru a deveni un razboinic de calibru bun. Aceasta a fost o cale ceruta din exterior, in concordanta cu acele timpuri. (Nota traducatorului: cu alte cuvinte, impusa de catre societate), o cale a unei filosofii morale. Aceasta este ceva care se schimba cu timpul. In timpul meu a fost "loialitate si patriotism". Perioada care a inceput in Meiji, a trecut prin Taisho si a ajuns la perioada Showa. A trecut bariera pe 15 august anul 20 Showa (1945 - predarea Japoniei), exact cand a fost mai puternica, si s-a schimbat precum o palma care se roteste. Cei care traiam in aceea perioada am simtit impactul. Am trecut la carti si am scris greselile. Poate altii nu au resimtit acest impact foarte clar...

In acea perioada, cred ca 90% din oameni gandeau ca "Shingaku no Michi" era Calea Budo. Asta este cu siguranta adevarat. Totusi, atunci cand vedeti ca apare cuvantul "Shingaku" puteti intelege ca acest lucru vine din invataturile confucianiste.

In trecut Bushido era un lucru Shinto pur. S-a amestecat impreuna cu invataturile lui Confucius si Mencius si cu neo-confucianismul pana cand s-a dezvoltat complet la sfarsitul epocii Tokugawa. In plus, a existat o lunga perioada de pace, asa ca apare ideea unui antrenament in Budo cu scopul de a dezvolta oameni cu un bun caracter. In consecinta a existat o puternica influenta asupra insusi Budo. Aceasta a continuat in perioadele Meiji, Taisho si Showa.

Cu ale cuvinte, "Shingaku no Michi" a fost utilizat pentru a explica inima Budo-ului in scolile clanurilor. Aceste scoli erau foarte avansate in unele zone si mai putin devoltate in altele, dar in asa-numitele scoli publice are clanurilor, Budo a fost sustinut cu scopul de a dezvolta Bushi cu un bun caracter.

Pe de alta parte, "Shinpou no Michi" poate fi considerat opusul, care promoveaza ceva complet diferit. Scopul sau este cum poate fi crescuta "puterea vietii" a unei persoane, cum isi poate imbunatati abilitatile, cum poate trai pentru a fi multumit cu sine insusi ca fiinta umana. Aceasta este cu adevarat mai mult Shinto sau Taoist, cu puternica influente din partea Budismului care a venit din India prin China.

Aici se pune accentul pe metodele tehnice. Acest lucru este valabil atat pentru tehnicile din budo, dar si pentru un fierar care lucreaza o sabie sau o armura cat si in munca unui mestesugar sau a unui artist care picteaza.

Atunci cand vorbim despre arte, in general vorbim despre picturi si sclupturi, dar in trecut cand cineva vorbea despre arte era vorba despre Kenjutsu sau Bujutsu. Din acest motiv cineva care facea lucruri se numea mestesugar si nu era numita arta. Din acest motiv "Geijutsu-taii" este despre tehnicile din Kenjutsu.

"Shinpou no Michi", precum templu Narita-san, a fost influentat de catre invataturile lui Kobo Daishi (numit si "Kukai"). Doi profesori, Kobo Daishi(Kukai) si Dengyo Daishi (numit si "Saicho") au fost trimisi ca emisari la T'ang in China anului 804. Dar ei au stat acolo doar 2-3 ani. Cand au revenit au adus Budhismul Ezoteric care era ultima treapta a Budhismului in acea perioada. Motivul pentru care Kobo Daishi a devenit asa de puternic a fost faptul ca Budhismul a devenit religie nationala, a fsot primit la Curtea Imperiala si raspandit in intraga Japonie ca o invatatura nationala.

Ceea ce a fost numit "stiinta concentrarii mentale" s-a scufundat profund in Japonia. "Calea" care este sustinuta prin aceste invataturi este ceva ceruta in dobandirea abilitatilor a ceea ce noi numim "tehnici" si este diferita de "Shingaku no Michi". "Shingaku no Michi" creeaza un sistem de clase si este o cale extrem de stricta. De exemplu, Bushido a creat sistemul de clase Razboinic-Fermier-Mestesugar-Negustor.

Pe de alta parte, "Shinpou no Michi" este ceva ce este universal si poate fi primit de toti oamenii. Aceasta este ideea ca "toti oamenii sunt intampinati de Amida Buddha". Din a cest motiv Kukai a construit o scoala la care poate participa oricine.

Kukai (Wikipedia) cunoscut post-mortem ca si Kobo-Daishi (Marele maestru care a promovat Invataturile Budhiste), 774-835, a fost un calugar japonez, functionar public, savant, poet si artist, fondator al scolii budhiste Shingon sau "Cuvantul adevarat". De obicei, adeptii Shingon se refera la el cu tiltul onorific de O-Daishi-sama si Henjo-Kongo.

Saicho (Wikipedia) 15 septembrie 767-26 iunie 822 a fost un calugar japonez budist creditat cu fondarea scolii Tendai in Japonia, scoala bazata pe traditia chineza Tiantai la care a fost expus pe parcursul calatoriei sale in China inceputa in anul 804. El a fondat temple si cartierul general al Tendai in Enryaku-ji, muntele Hiei aproape de Kyoto. De asemenea se spune ca el a fost primul care a adus ceai in Japonia. Dupa moartea sa, a fost distins cu titlul post-mortem Dengyo Daishi


Kukai and Saicho se intalnesc pt ultima data
la Daiji-zan Otokuni-dera

Binenteles, in invataturile lui Kobo Daishi exista o filosofie originala, dar originea acelor invataturi este Mandala, Yoga.

Cu alte cuvinte, scopul "Shinpou no Michi" este de a determina cum concentrarea mentala poate fi dezvoltata si marita in modul cel mai bun. Exista o varietate de metode de antrenament precum Kokyu-ho dar si alte tehnici de concentrare mentala pentru acest scop. Chiar si azi, ele sunt utilizate de oamenii moderni pentru a-si imbunatati abilitatile.

Cineva poate citi 20 sau mai multe de scroluri traditionale Budo si apoi sa va explice tot adevarul din Budo prin intermediul lui "Shingaku no Michi". Totusi, in "Shinpou no Michi" cel mai mare accent este pus pe starea si utilizarea mintii.

Acei maestri, de ex., Tenshin Shoden Katori Shinto-ryu, de obicei isi terminau viata ca calugari budhisti Shingon. Chiar si acum exista unii retrasi in temple. Marea majoritate a maestrilor faimosi au fost practicanti ai Budhismului sau Shinto. Ei au acordat o mare atentie la "Shinpou no Michi" si s-au antrenat mult pe calea "Misogi" sau "Zen", sau alte metode Mandala.

Aceste metode sunt mai universale.

Cu alte cuvinte, "Shingaku no Michi" sunt regulile stabilite de societatea umana, iar "Shinpou no Michi" este Calea care cauta principii universale.

Pe o licenta acordata lui Munetoshi Yagyu de catre Ise-no-kami Kamiizumi (nascut in 1508), acesta a scris urmatorul pasaj cu mana lui:

In tara noastra Bujutsu este viata lui Izanagi si Izanami, in China este "Shichiten" (- aici intelesul nu este clar), in India incepe cu Brahma. Cu alte cuvinte noi urmam principiile universului in practicarea Budo-ului nostru.

Ceea ce este accentuat aici este "Shinpou no Michi", si se poate spune ca Aikido urmeaza calea "Shinpou no Michi".




Articol publicat pe "Aikido Shihan Hiroshi Tada the Yachimata Lecture, Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li