More Links

Articole:pag 14

Morihei Ueshiba, Budo si Kamae III

 
 

Tai-no-henka de la stanga la dreapta din "Budo" 1938

Mai multe despre cele 6 directii

Daca nu ati citit "Morihei Ueshiba, Budo si Kamae", atunci probabil veti dori sa il cititi inainte.

De asemenea, poate doriti sa cititi "Morihei Ueshiba, Budo si Kamae II" care contine raspunsul lui John Stevens la acel prim articol.

Acum, sa aruncam o privire la sectiunea de deasupra, "Tai-no-henka la stanga si la dreapta" scanata din manualul tehnic a lui O'Sensei din 1938 "Budo"

Japonezii citesc incepand cu partea dreapta:

Dupa tai-no-henka (schimbarea corpului) trebuie sa deschideti picioarele in 6 directii ("roppo") pentru a va stabiliza pozitia.

Apar iar cele 6 directii "deranjante" aratate in articolul precedent. De data aceasta trebuie notat ca Morihei Ueshiba fondatorul aikidoului specifica 6 directii cu scopul de stabilitate.

Desigur, "6 directii" este un termen utilizat in mod curent in cultura asiatica si inseamna "toate directiile" - sus / jos / fata / spate / stanga / dreapta. In principiu ceva care este echilibrat in toate directiile in acelasi timp este in mod evident stabil.

Mergand mai departe cu extrapolarea, ceva care este stabil si echilibrat in toate directiile, este capabil sa se miste in orice directie sau sa raspunda unei forte din orice directie.

In Taiji (desigur si in alte arte martiale chinezesti) aceasta este manifestata ca o "energie care tine la distanta", o forta care se misca in toate directiile. Aici este o mentionare interesanta a lui Peng Jin din "Matricea I Liq Chuan" scrisa de catre Sam Chin si Robert Hoffman (va recomand sa cititi intregul articol - este disponibil online in format pdf ):

"Uite ! indiferent de ceea ce faci nu ma poti atinge !" Maestrul Sam Chin a ras. Continuand, a spus "Esti asa de aproape, de ce nu poti reusi?"

Am incercat de multe ori sa-l misc sau sa-l lovesc, dar nu am avut succes. Lovituri cu piciorul, cu mana, intrari - toate au fost inutile. Dupa multe incercari nereusite am renuntat. Razand si gafaind l-a, intrebat: "Ce imi lipseste?" Potrivit lui Sifu, imi lipsea o piesa importanta a fundatiei. Pe scurt, nu puteam sa intru in interiorul "sferei" sale. Nu puteam penetra energia defensiva a maestrului Chin. De atunci am invatat ca ceea ce Maestrul Chin numeste "sfera" este strans legata de o energie numita "peng-jing". Tradus literar, peng inseamna ""avertizare iar jing insemana energie aplicata. Desi Peng-Jing se poate referi si la o anumita tehnica, mai corect se refera la energia de baza a unui echilibru dinamic.

Sase directii creaza o stare in care stabilitatea dinamica este obtinuta prin intermediul fortelor echilibrate, iar respectiva persoana este capabila sa se miste in orice directie, in orice moment.

Urmatorul articol - de Zhang Yun ne ofera informatii aditionale referitoare la forta celor 6 directii, asa cum sunt utilizate in Xingyi Quan si arata ca practica celor 6 directii este esentiala in dezvoltarea "Jin" (o forta "capabila" - de obicei se refera la tipurile de energie interna).

Aici aveti o alta perspectiva a celor 6 directii, de aceasta data din Yi Quan, exprimate ca Liu Mian Mo Li o forta care este egal distribuita cu ajutorul corpului vostru in sase directii. Liu Mian Mo Li este dezvoltata prin intermediul celor sase directii in 3 perechi de directii opuse - sus/jos, in spate/ in fata,in stanga/dreapta. Directiile opuse conectate cu intentia creeaza Mao Dun Zheng Li (perechile fortelor opuse).

La fel ca in Yi Quan, fortele opuse din jurul cercului sunt conectat in Aikido. In "Aikido fara pace si armonie" il vedem pe Morihei Ueshiba spunand ca legatura intre fortele opuse, legatura formata cu ajutorul ki-ului, formeaza baza pentru "Take Musu".

Aveti un alt citat de la Morihei Ueshiba care aduce in minte puterile opuse, exprimate cu ajutorul cercului sau sferei:

"In acest lucru numit Aiki, in primul rand descriem(trasam) un cerc. Trasarea acestuia reprezinta, cu alte cuvinte, energiile opuse. Fara a atinge pe cineva chiar si cu un deget, acesta va fi trimis in zbor. Pentru a fi in stare sa faceti acest lucru, va va lua cam 10 ani. Sa incercam sa avansam rapid."

Desigur, putem vedea stabilitatea in exemplele de mai sus, dar cum contribuie cele directii (sau lipsa lor) la a fi aruncat ? Ei bine, prima data, sa aruncam o privire la acest videoclip interesant a lui Chen Xiaowang (a 19 generatie de conducator al Taijiquan al Familei Chen), unde descrie corpul uman ca fiind inconjurat de o sfera a fortelor opuse Tin-Yang:



Chen Xiaowang & Chen Ziqiang demonstreaza principiile de baza Taiji

Acum sa aruncam o privire asupra unui citat din Morihei Ueshiba, unde extinde putin conceput de cerc :

Deseneaza un cerc in jurul puterii unei persoane, avand persoana in mijloc. Inauntru cercului este limita razei de actiune a puterii. Nu conteaza cat de puternic este aceea persoana, in afara cercului nu va fi in stare sa o foloseasca si va deveni slab. Din acest motiv, atunci cand acea putere este de ne-folosit in afara cercului si il fixezi, oponentul tau va fi fara putere si il poti fixa doar cu un deget. Daca eu raman in cercul meu in timp ce imi extrag oponentul afara din cercul lui atunci totul este decis ("totul se termina")...

Acum sa ne uitam la cateva extrase din video de mai sus:


"Este ca o minge Taiji impartita egal in alb si negru"


"Daca ei merg dincolo de sfera de aplicare vor exista erori in principii"

Mai jos este un desen facut de Bansen Tanaka (cel care a inceput sa se antreneze c uMorihei Ueshiba in 1936 in Osaka) dintr-o carte (diagrama din partea stanga a fost mentionata in "Aikido si structura universului") "Aikido Shinzui" publicata in 1976 (fara nici o legatura cu lucrarea mai tarzie publicata de catre Aikikai).


From "Aikido Shinzui" by Bansen Tanaka, 1976

Aici vedem mingea Taiji din partea stanga - kanj-ul din partea dreapta sus din diagrama se citeste "Vidul". Kanji-ul din partea dreapta se citeste "Vidul" si "Materia" (de ex. "Cerul" si "Pamantul", In and Yo - fortele opuse)

In diagrama din partea dreapta vedem ca in exteriorul cercului apare scris "Vidul" si arata cazurile cand centrul de gravitate este corect si cand nu este. Acest lucru imi aduce aminte de o scena din filmul de mai sus:


"Stop, este ceva vid aici. Centrul de gravitatie nu este bun aici."

Pentru a incheia, va prezint o afirmatie interesanta facuta de catre Yukiyoshi Sagawa in 24 februarie 1970, de la "Aikido no Ogi":

"Se spun o groaza de lucruri, precum Aiki este un cerc, sau o forta centrifuga/centripeta, dar nu este nimic de genul asta. Daca vorbiti despre putere, este o chestiune de extragere afara din cerc. Daca pasiti usor in cercul vostru si detasati punctul de final al puterii lor, aceasta va disparea."

Acest lucru contine ecouri foarte clare legate de afirmatiile lui Morihei Ueshiba si Chen Xiaowang, numai ca de aceasta data sunt facute de un instructor de Daito-ryu

Articol publicat pe "Morihei Ueshiba, Budo and Kamae Part 3"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li
 
 
Sarbatori Fericite !



La multi ani !