More Links

Articole:pag 15

Examinarea

 
 

Importanta Jujutsu-lui

Practica noastra pune un mare accent pe principii precum pozitia, miscarea, precum si pe alte aspecte interne. Tot timpul obiectivul nostru este sa nu gandim la tehnica, ci sa o facem miscandu-ne corespunzator. Fara a sti tehnicile foarte bine, fara sa le practicam de multe ori intr-un mod corespunzator pentru a le imprima in corp si fara sa continuam sa ne concetram pe tehnica, nu putem fi nage .

Aikido este o suma de 2 lucruri (cel putin): jujutsu (tehnica, miscarea exterioara) si atitudinea interioara (structura interna, miscarea, puterea,...)

De exemplu, la shiho-nage, un element de jujutsu este efectuarea de irimi cu palma in jos pentru a crea kuzushi. Un element intern ar include pastrarea umerilor relaxati si lasati in timpul efectuarii intrarii. De cate ori nu ati vazut practicanti efectuand tehnica cu palma in sus, concentrandu-se numai pe relaxarea umerilor ? Mai mult, fara a intoarce palma in jos ei nu vor obtine kuzushi, indiferent cat de mult si-ar relaxa umerii. Apoi incearca sa compenseze impingand partea de sus a corpului, apoi folosind umerii. Si apoi incearca iar sa relaxeze umerii ignorand detaliile tehnice, iar ciclul continua.

Pana cand nu vom ajunge buni, nu vom realiza ca "daca te misti corespunzator nu ai nevoie de tehnica". Nu sunt nici macar aproape de asta. Asa ca voi invata tehnica foarte bine pentru ca sa ma pot concentra pe a ma misca corespunzator, fara ca tehnica slaba sa-mi impiedice eforturile.

In practica nostra obisnuita, incetinim lucrurile pentru a nu dezvolta obiceiuri gresite. Obiceiurile gresite pot fi in tehnica sau in partea interioara.

Jujutsu vine din secole de invatare si rafinare. Ideea este ca in timpul unei lupte, vei recunoaste in mod natural o relatie cu adversarul, relatie care se va transforma intr-o tehnica (sau ceva apropiat unei tehnici pe care ai asimilat-o intern). Pentru ca acest lucru sa se intample, avem nevoie sa cunoastem tehnicile si sa le practicam corespunzator de multe ori, cu diversi uke precum si la diferite nivele de intensitate.

Cu accentul pus pe dezvoltarea interna, de ce sa lasam un jujutsu slab invatat sa ne stea in cale ?


De ce sa dam examinare ?

1. Pregatirea pentru o examinare te face mai bun.

Din experienta mea, eu precum si alti elevi asimilam intern o tehnica pana la punctul in care nu o gandim abia dupa ce o trecem prin efortul de pregatire pentru un examen. Nu ar trebui sa fie asa, dar in realitate sunt convins ca asa e. Atunci este momentul cand invatam toate detaliile. Atunci ne aducem aminte care palma trebuie sa fie in jos, care in sus, care brat se ridica si care se misca orizontal.

Din obisnuinta imi imping examenul pana in punctul in care incep sa ma simt vinovat, dar de fiecare data cand il dau sunt bucuros ca am procedat asa. Pana la urma stiu un numar de tehnici mult mai bine.

In pregatirea unui examen, elevul repeta tehnica cu partenerii de antrenament de asa de multe ori incat nu isi mai aduce aminte detaliile, ci doar se simte confortabil facand-o. O data ce detaliile sunt memorate, in mod obisnuit elevul lucreaza la partea interna. Cel putin asa functioneaza mintea mea. Imi doresc sa fiu capabil sa nu ma gandesc la tehnica, asa ca ma concentrez pe deplasare, etc.

Eu vad examenul ca pe un bun prilej de a invata forma exterioara si interioara a tehnicilor. Dar pentru mine, eu trebuie sa memorez corespunzator tehnicile pentru a fi capabil sa ma concentrez pe lucruri mai dificile implicate in puterea interna, care oricum reprezinta locul in care ma concentrez. Am invatat o groaza de lucruri despre jujutsu, partea interna, ukemi, etc in pregatirea pentru examen.

2. Datoria noastra catre alti elevi

Dojo-ul nostru este unul traditional japonez. Pentru cei mai multi se asteapta ca oamenii sa practice, sa se pregateasca si sa se examineze fiecare mai des. Exista un motiv pentru asta: sistemul de a avea sempai care detin cunostinte facandu-i capabili sa ai ajute pe kohai-ii care se bazeaza pe asta.

Persoanele care au trecut prin efortul de a se pregati pentru un examen devin un avantaj minunat pentu toti ceilalti deoarece ei stiu, pot si pot arata. Datoria noastra de elevi include ajutorarea intre noi, oferirea unui raspuns onest si invatarea. Prinurmare, noi nu suntem datori doar sa devenim mai informati si capabili, dar avem o datorie si fata de colegii nostri mai incepatori.

Invatarea tehnicilor si practicarea lor pana cand ajungem la nivelul de a lua urmatorul examen are o contributie seminificativa si la invatarea celorlati elevi, mai ales pt cei incepatori.


Cum sa va pregatiti

Sensei a spus foarte clar cu cateva ocazii ca depinde de fiecare elev sa se pregateasca pentru examen. Apare chiar si in Kiku:

Elevii incepatori vor realiza curand ca treaba lui sensei nu este sa vada daca sunteti pregatiti pentru test...

Ca elevi preluam initiativa si facem eforturi. In principal efortul este al persoanei care este examinata, dar pregatirea este un efort comun. Persoana care urmeaza sa fie examinata conduce efortul, si cum ai observat, ceilalti elevi sunt dornici sa ajute dupa clasa sau sa se prezinte la ore in afara clasei pentru a ajuta la practica. De obicei, ei vin, se aliniaza si iau ukemi iar si iar, impreuna cu sempaii (si alte persoane), ajutand cu detalii.

Se asteapta ca elevii mai avansati sa ajute pe incepatori sa se pregateasca pentru test. Incepatorii sunt disponibili pentru a servi ca uke atunci cand elevii avansati se pregatesc pentru test.
( Kiku, Examinarea)

Asa cum am spus mai sus, personal trec prin faza de memorare in care, in principal, memorez tehnica precum si prin faza in care pun accentul pe imbunatatirea partii interne.

In dojo, pentru grade mai avansate, oamenii incep sa se pregateasca cu luni inainte de examinare prin efectuarea a 1-2 ore de practica inainte de clasa. In acest fel ei lucreaza mai mult.

In timp ce Sensei are ultimul cuvant referitor la cine e pregatit pentru examinare, a spus foarte clar ca sempaii au printre responsabilitatile lor si aceea de a fi siguri ca elevii sunt bine pregatiti inainte de a se prezenta la examen. In timp ce responsabilitatea principala pentru pregatire cade in sarcina elevului care da examinarea, este de asteptat ca elevul sa caute si sa asimileze sfaturile sempailor, precum si sa practice destul de mult inainte de a da testul pentru a fi la un nivel corespunzator noului rang.

Nu fiti timizi. Intrebati 1, 2 persoane sau pe fiecare, cand ar putea practica cu voi. Prindeti un sempai sau pe Sensei si rugati-l sa va demonstreze sau sa va raspunda la intrebari. Una dintre cele mai bune strategii este de a avea un partener de antrenament care este angajat in practica cu voi, mai ales daca va pregatiti pentru acelasi test.


Cand sa va pregatiti de test

Nu vad de ce nu am memora si asimila tot ce practicam oricand. De obicei, oamenii sunt pentru o practica in afara orelor de antrenament, chiar daca nu este vreo examinare aproape. Asa ca pregatiti-va oricand. Nu imi place sa las pe ultima suta de metri, asa ca incerc sa imi aduc aminte cat mai mult posibil dupa fiecare antrenament. Daca simtiti la fel, si testul devine din ce in ce mai mare, de ce sa nu incepeti sa memorati pasii la o alta tehnica chiar dupa ce ati terminat ultimul examen. Cateodata imi iau notite pe foaia de la examenul trecut si le revad mai tarziu, chiar daca sunt departe de a ma pregati pentru urmatorul.

Conform Kiku:

Sensei Marc Abrams v-a notifica elevul cand este timpul sa inceapa sa se concentreze pentru urmatorul test si ai va da cerintele.

(nota) Dar nu va fie frica sa intrebati daca a trecut ceva timp de la ultima provocare.

Atunci cand un elev este pregatit sa ia examenul, el isi va scrie numele in calendar.

(nota) Kiku spune ca il puteti informa pe Sensei Marc pentru a amana examenul. Cu toate astea, de ceva timp, regula este ca odata ce numele tau este in calendar, nu mai puteti muta data. Cred ca ideea este de a semna atunci cand esti sigur ca iei examenul spre deosebire de a semna pentru o data la care ai vrea sa dai si care sa te oblige sa te antrenezi. In plus, amintiti-va ca oamenii , intr-o anumita masura, isi aranjeaza vietile in functie de examenele altora, din moment ce multi incearca sa participe.

Filmati-va examinarea

Elevii care dau examenul sunt incurajati sa isi invite familia si prietenii sa se uite. Efectuarea de filmari si de fotografii sunt permise in masura in care nu deranjeaza.

Am invatat multe din vizionarea acestor teste. Dar, cred ca mai important, daca esti dragut sa le impartasesti cu kohai, poate fi de ajutor pentru pregatirea lor, chiar daca testul are si greseli. Accesul la filmarile examinarilor sunt solicitate regulat.


Ganduri de final

In acest dojo, nimanui nu-i pasa de obtinerea gradelor. Am sintit chiar o ingrijorare care ai face pe oameni sa nu doreasca sa fie testati, ca sa nu para prea dornici de a obtine un grad. O declaratie pe care am auzit-o de la multi elevi ilustreaza acest sentiment despre examen; impartasesc acest sentiment, iar el suna cam asa: "Sunt aici sa invat si sa devin bun in Aikido, nu pentru examene si pentru grade."

Intre sentiment si accentul pus pe miscarea interna (ambele lucruri bune), noi am desconsiderat examenul prea mult. In final, acest lucru a fost in contradictie cu dorinta oamenilor de a invata si imbunatati. Cred ca a incetinit invatarea formelor exterioare si interioare si a impiedicat capacitatea noastra de a-i invata pe altii.

In practica, examenul este una din cele mai puternice arme pentru a-ti accelera invatarea. Intre examinari noi trecem prin cateva perioade de stagnare. Dar nu pe timpul pregatirii examenului.

Si nu in ultimul rand, munca depusa pentru pregatire si testare este benefica si in mare masura lipsita de egoism, deoarece comunitatea din dojo beneficiaza ajutandu-te sa devi un profesor mai bun.




Articol scris de Brad Gould si publicat pe "AASBK BLOG: On Testing"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Marc Abrams