More Links

Articole:pag 15

Interviu cu Aikido Shihan Masatake Fujita, II

 
 

Sensei Masatake Fujita pe coperta din april 2000 a Aiki News

Masatake Fujita s-a nascut in 1937, in Manciuria ocupata de japonezi. Revenind in Japonia dupa razboi el se inscrie ca elev la Aikikai Hombu dojo - o parte din acesta perioada este prezentata in prima parte a acestui interviu.

Sensei Fujita a rezumat abordarea sa tehnica a Aikido-ului in urmatorul interviu cu Aikido Journal:

"Teoria" mea, asa cum o numiti voi, implica anumite principii de miscare a corpului fizic pe care le-am descoperit studiind si gandind la miscarile si tehnicile lui O'Sensei. Acestea se pot aplica la oricare arta martiala, si nu sunt neaparat unice pentru aikido. Incepand cu scopul principal al miscarii corpului care este de a te impiedica sa ajungi intr-o pozitie in care poti fi aruncat, lovit, sau altfel spus, de a fi atacat cu succes. O modalitate fireasca de a face asta este de a va ghemui sau sa va retrageti in spate pentru a scapa, dar aikido sugereaza ca "intrarea" sau o mica miscare este o cale la fel de buna de a evita sa fiti loviti; acesta este principiul irimi (literar: "intrarea cu corpul"). "Teoria" mea este ca cele mai importante elemente in realizarea acestei intrari sunt: 1) postura, 2) deplasarea corpului si 3) tehnica, efectuate in ordinea specificata.

Membru important al conducerii Aikikai Hombu Dojo pentru multi ani, precum si director tehnic al National Cultural Aikido Bond din Olanda, sensei Fujita a fost lovit de un accident vascular cerebral in urma cu cativa ani si a petrecut ceva ani in spitale pentru reabilitare.

Acesta este partea a doua a unui interviu aparut prima data in numarul din martie 2005 al revistei Gekkan Hiden (Invataturile Secrete Lunare), o cunoscuta revista de arte martiale din Japonia.

Acest interviu a fost publicat si intr-o colectie de interviuri cu elevi ai fondatorului publicate in japoneza ca "Profilurile Fondatorului" in 2009

(traducere Christopher Li)



Morihei Ueshiba, Fondatorul Aikido
Manciuria ocupata de japonezi, 1940

1. tatal lui Masatake Fujita, Masakichi Fujita
2. Takaji Shimizu (Jodo)
3. Hideichi Nagaoka (Judo)
4. Hajime Isogai (Judo)
5. Hakudo Nakayama (Kendo)
6. Morihei Ueshiba (Aikido)
7. Chiyo Mitamura (Tendo-ryu Naginata)
8. Moriji Mochida (Kendo)
9. Itsuro Munakata (Judo)
10. Yoichi Inoue (Aikido)
11. Sumiyaki Kotani (Judo)
12. Kenji Tomiki (Aikido)
13. Sasaburo Takano (Kendo)
14. Goro Saimura (Kendo)


Daca cuvintele sunt acolo, atunci cineva le va urma.

I: Care era metoda de predare a Fondatorului ?

R: el aparea brusc, si apoi ... bam! (rade) Chiar daca el preda ceva, nu era timp pentru antrenament. El spunea, "Hai, dozo!" si apoi schimba ceea ce facea intr-o clipa. Nu era ceva de genul explicatiei "lucrati in felul acesta". Decat sa numim instruire mai degraba era ca un fel de demonstratie si trebuia sa furi de acolo.

I: Era foarte dificil, nu-i asa ?

R: Era foarte greu. De exemplu, O'Sensei putea veni unde toti vorbeau. Trantea o tehnica, spunea "ei bine.. cred ca functioneaza in felul acesta" si apoi pleca. (rade) Nu spunea "vin-o" sau ceva. El putea vorbi iar conversatia sa se schimbe in miscare, si inainte de a ne dezmetici, o tehnica era aplicata ceva pe noi si eram absorbiti in ea. Au existat multe momente de acest gen.

I: Multi vorbesc despre a fi "absorbit", ati simtit ceva de genul asta ?

R: Da, nu era timp de gandit, eram absorbiti si aruncati intr-un mod natural. Era o senzatie misterioasa.

I: Fondatorul preda aikido si altor persoane in afara elevilor principali din dojo ?

R: Fondatorul tinea "adunari Aiki". Oameni care nu practicau Aikido puteau participa, ascultau prelegerile lui O'Sensei si sa se uite la demosntratiile lui.

I: Am auzit ca erati cel care se ocupa de inregistrarea acestor sesiuni...

R: Asa e. Atunci aparatul era un recorder cu banda si era de marimea unei lazi de portocale.Dar atunci cand ai tineam microfonul in fata lui, O'Sensei lua o tinuta sobra si devenea formal. (rade) Deci, pentru a inregistra vocea naturala a lui O'Sensei, pe cat de mult posibil trebuia sa tin microfonul undeva unde sa nu-l poate vedea si sa-l inregistrez in secret. Apoi noi transcriam si editam pentru Aikido Shimbun. Shihan Arikawa a avut o pasiune pentru asta si eu il ajutam, asa ca faceam editarea atat pentru Aikido Shimbun cat si pentru "Aiki Shinzui" (publicat in japoneza in 2002).

I: Cuvintele fondatorului erau dificil de inteles, ati putut sa le intelegeti ?

R: Nu, nu am inteles nimic din toate astea ! (rade) Chiar a fost nevoie sa studiez din greu. De asemenea, atunci cand editam cuvintele lui O'Sensei a fost deosebit de dificil sa determin care Kanji erau corecte pentru a le utiliza.

I: Trebuie sa fi fost foarte dificil sa asculti prelegerile si sa le pui impreuna dupa aceea !

R: A fost foarte dificil, asa ca a luat multi ani. A fost deosebit de dificil de a transcrie cuvintele de pe banda. Putea duce la o cadere nervoasa ! (rade) Am lucrat la asta o perioada lunga de timp.

I: Ce a facut ca sa doriti sa editati cuvintele Fondatorului ?

R: Atunci cand O'Sensei a murit, m-am gandit ca ar fi pacat sa nu fie pastrate in anumite forme, si asta a fost motivatia mea. M-am gandit ca daca cuvintele Fondatorului se pastreaza atunci ar putea exista cineva care sa fie capabil sa la urmeze.


Masatake Fujita si O-Sensei, Morihei Ueshiba Fondatorul Aikido

M-am simtit ca si cum am fi fost bunic si nepot

I: Dupa ce ati absolvit universitatea, v-ati gasit o slujba la Shin-Seikatsu Undo Kyokai(Asociatia Noului Stil de Viata Atletic).

R: Da, era o organizatie auxiliara a Agentiei Administrative Generale a Cabinetului. Am avut o multime de de oferte de locuri de munca diverse.

I: Apoi, dupa ce ati lucrat timp de 7 ani pentru Shin-Seikatsu Undo Kyokai ati inceput sa lucrati la birourile Fundatiei Aikikai.

R: Exact. Atunci cand am intrat la biroul Aikikai Hombu eram 5 Dan.

I: In acea perioada, Fondatorul va vorbea mai personal ?

R: In cazul meu asa a fost de la inceput! (rade)

I: De asemenea ati lucrat ca si secretar pentru O'Sensei.

R: Cu doi ani inainte ca O'Sensei sa moara - in anul 44 Swhowa (1969) - am inceput sa stau cu el in permanenta, am parasit munca de la biroul Aikikai si l-am asistat pe O'Sensei. De exemplu, atunci cand el spunea "Astazi vom face caligrafie" eu pregateam cerneala si foi mari de hartie. Lui O'Sensei ai placea sa scrie frem pe foi mari. De asemenea, lui O'Sensei ai placeau Daifuku (tort de orez umplut cu gem de fasole) si Omochi (prajitura de orez), asa ca imi spunea "Fujita-kun (kun - folosit cand te adresezi unei persoane mai tinere), mergi si cumpara cateva Omochi"

I: In afara de conversatiile despre Budo, despre ce mai vorbeati in mod uzual cu O'Sensei ?

R: M-am simtit ca si cum intre mine si O'Sensei era o relatie mai mult ca intre un bunic si nepotul sau, dacat ca o relatie intre profesor si elev, asa ca O'Sensei era capabil sa se relaxeze si sa aiba o atitudine naturala. Dar O'Sensei se putea schimba intr-o clipa atunci cand era cu alte persoane. (rade)

I: Din perspectiva dv., imaginea lui O'Sensei ca si zeu-om este destul de puternica.

R: El era complet diferit. Pentru mine, in primul rand era ca si cum eu i-as fi fost nepot iar el imi era bunic... persoana minunata care era in aikido venea dupa asta. Deci, el nu era un medium sau ceva de genul asta... nu sarea peste acoperisuri. Atunci cand O'Sensei era obosit, eu il sprijineam putin din spate, ai masam umerii si lucruri de genul asta.

I: Ati avut cu adevarat o relatie apropiata.

R: Da, nu stiu ce sa spun, dar m-am simtit cu adevarat ca si cum as fi nepotul sau. Atunci cand O'Sensei se supara devenea asa de nervos incat ma intrebam daca avea de gand sa moara, dar chiar si asa daca il intrebam "Sensei, sa ma duc sa cumpar Daifuku", el spune imediat "Te rog!".(rade) Poate ca este putin jignitor sa spun asta, dar el avea o latura inocenta.

Lucrand pentru recuperarea tehnicilor pierdute

I: In ceea ce priveste tehnica, ati observat vreo schimbare la Fondator in timp ce il priveati ?

R: Nu, nu a fost cu adevarat o schimbare. Probabil ca este adevarat pentru perioada de dinainte de razboi, deoarece atunci cand te uiti la filmarile din anul 12 Showa (1937), anul in care m-am nascut, asa este (nota traducatorului: de fapt sunt demonstratiile de la Asahi News din 1935) totusi, sunt unele tehnici din acea perioada care au disparut azi. Eu predau aceste tipuri de tehnici azi, dar, desigur, este dificil.

I: Deci exista unele lucruri care nu au fost transmise pana in prezent?

R: Da, exista. Principiile tehnice de baza sunt aceleasi, dar acolo apar lucruri dificile - de exemplu rasucirea mainilor in directii opuse care nu s-a mai transmis. De asta ele nu au nici macar un nume.

I: Nu au nume ?

R: O'Sensei nu le-a dat nume la tehnicile sale, de asta nu au nume.

I: Si incercat sa recuperati aceste tehnici "fara nume" care nu au fost transmise in zilele noastre ?

R: Asa e. As putea spune ca aceasta este munca mea. Simt ca am o responsabilitate de a include acestea in predarea mea. Cred ca este neplacut ca aceste tehnici care au fost efectuate de catre O'Sensei sa nu mai existe.

I: Similar cu munca despre care discutati anterior, inregistrarea cuvintelor Fondatorului.

R; Cred ca daca cuvintele si formele (kata) raman, atunci scopul lui O'Sensei, simtamintele sale vor continua sa existe si pot fi mostenite. In final aceasta va fi munca generatiilor viitoare.


Sensei Masatake Fujita
a 40-a All Japan Aikido Demonstration, mai 2002

I: Ati fost implicat activ in raspandirea Aikido-ului, credeti ca este ceva care este important in continuitatea Aikido-ului ?

R: Exista o vorba : "intra prin corp si atinge spiritul". Aikido este un Budo care prinde viata prin unificarea corpului cu mintea. Cuvintele lasate in urma de catre O'Sensei sunt foarte dificle, dar in timp ce va antrenati corpul intr-o maniera corecta veti ajunge sa intelegeti intr-un mod natural. Este un fel de a spune ca va veni un timp in care ele sunt absorbite de corp. O alta exprimare, este asa deoarece corpul exprima cuvintele. Totusi, pentru ca acest lucru sa se intample trebuie sa pastram intr-un mod vehement atat cuvintele cat si tehnicile fizice

I: Care credeti ca este rolul dv. in lumea Aikido din ziua de azi ?

R: Rolul meu este de a crea oameni care se antreneaza si inteleg ceva, chiar si putin, din simtamintele lui O'Sensei. Asta nu este ceva la care sa ma astept doar de la cei cu rang mare. Chiar si printre aceia, cei care nu inteleg, nu inteleg. Sunt multi oameni care practica Aikido in ziua de azi si nu au citit nici macar o carte despre O'Sensei. Dar sunt si cei care vor sa studieze. Miscarile raman, asa ca daca miscarile se potrivesc cu modul de gandire, atunci telul lui O'Sensei va exista. Rolul meu este de a crea acest tip de persoana.

I: Va multumesc foarte mult pentru timpul acordat acestei intalniri de astazi.

Gekkan Hiden Magazine, martie 2005




Articol publicat pe "Interview with Aikido Shihan Masatake Fujita, Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li