More Links

Articole:pag 16

Aiki, Iki, Kokyu, Heng-Ha si Aun I

 
 

Statuile Kongo-rikishi la poarta Templului Horyuji

Cateva ganduri despre respiratie in antrenamentul din Aikido.

Statuile Kongo-rikishi care pazesc poarta sanctuarului interior al Templului Horyuji sunt cele mai vechi din Japonia. Se spune ca aceste "Garzi ale Regelui" au calatorit impreuna cu Shakyamuni Buddha in calitate de garzi de corp.

Cea din dreapta (Misshaku Kongo), are gura deschisa ca si cum ar spune prima litera a alfabetului sanscrit ("A"). Cea din stanga (Naraen Kongo) are gura inchisa, reprezentand ultima litera din alfabetul sanscrit ("Un").

In general, "A-un" este folosit pentru a reprezenta existenta respiratiei - universul exista in combinatiile fortelor opuse In-Yo.

In vest, cateodata, aceasta este inlocuita de indianul "Om" sau "Aum".

In China, aceasta este asociata cu exercitiile de respiratie Heng-Ha in practicarea artelor martiale. Acolo, statuile sunt numite Heng Ha Er Jiang (cei doi generali Heng si Ha)

Revenind la Aikido - avem un citat de la Fondatorul Aikido Morihei Ueshiba

Arta martiala Takemusu este puterea principiilor respiratiei A-un (kokyu)

Pare destul de important !

Apoi il avem pe Gozo Shioda, care a spus ca "sensei Ueshiba vorbea intotdeauna despre puterea respiratiei, kokyu-ryoku"

Sa ne intoarcem la sectiunea examinata in "Aikido si Podul Plutitor al Cerului"

Se spune ca Aikido este "Stand pe Podul Plutitor al Cerului". Acest pod este transformarea focului si apei legate impreuna. Focul misca apa, apa este miscata de foc. Focul si apa sunt un singur lucru. Ele se rasucesc intr-o spirala, se impletesc cu ajutorul Ki-ului. Este ceva care apare cu ajutorul respiratiei ("iki") Aceasta respiratie ("iki") este Aiki.

Notati ultima propozitie: Este ceva care apare cu ajutorul respiratiei ("iki") Aceasta respiratie ("iki") este Aiki.

Exista multe discutii despre respiratia in Aikido - puterea respiratiei(kokyu-ryoku), metoda respiratie (kokyu-ho), aruncarea prin respiratie (kokyu-nage), si asa mai departe.

In "Aiki Shinzui" (o colectie de eseuri ale lui Morihei Ueshiba) exista chiar si o sectiune numita : "Aiki" este lucrul misterios a lui Iki (respiratia).

Din nou acest cuvant - "iki"

Desigur, Ueshiba utiliza "Kokyu" atunci cand vorbea despre respiratie. Totusi, la fel de des (poate chiar mai des) folosea cuvantul "iki"

In "Takemusu Aiki" cuvantul "Kokyu" este insemnat in multe locuri sa fie pronuntat fonetic "Iki"

Deci, de unde vine"iki" ? Iata niste indicii:

Iki (respiratia) al kokyu-ho din Aikido se termina intr-o spirala in dreapta, se relaxeaza intr-o spirala in stanga si da nastere la legatura intre Apa ("I") si Foc ("ki").

Inca o data vedem acele spirale interesante pe care le-am discutat putin in "Aikido si Podul Plutitor al Cerului" si in "Morihei Ueshiba, Budo si Kamae".

De asemenea, vedem cum "Iki" este combinatia fortelelor opuse In-Yo ale Apei si Focului care duce la crearea cuvantul "Iki", care inseamna si "respiratie".

Focul si apa reprezinta fortele opuse In-Yo, nu va opriti doar la respiratie. Aici avem un citat interesant a lui Morihei Ueshiba, publicat initial in numarul din iulie 1978 al revistei Aikido Mansei News (nr #51):

Intr-un cuvant, Zeii ("Kami") devin Aiki

Motivul pentru care devine Aiki este deoarece Focul ("Ka") si Apa ("mi") devin "Kami" ("Zei")

Aceste Kami (cu alte cuvinte sursa Focului si a Apei), atunci cand ne intoarcem la origini, din Unul sursa Spiritului si sursa Fizicului sunt creati.

Aceasta structura a lumii este facuta cu acest Foc si Apa.

Prin urmare, aceasta lume este formata din Foc si Apa.

Deasupra, Ueshiba explica intr-un mod neobisnuit de clar. De fapt, aceasta este o reformulare directa a traditiei Taoiste din cosmologia chinezeasca, unde Unul se divide in cele 2 forte opuse In-Yo, care apoi formeaza cele 10.000 de lucruri.

Ueshiba spune aici ca toate lucrurile vin de la Kami, de la zei - dar, de asememena, arata spre cosmologia traditionala unde toate lucrurile apar din iteractiunea celor 2 forte opuse: In-Yo.

Acum, inainte a sari lumea in sus - nu, nu spun ca Morihei Ueshiba nu a crezut in Shinto Kami.

Ceea ce spun este ca este important sa ne uitam la fraze precum "Aikido vine de la Zei" foarte bine cu scopul de a stabili ce spune el privitor la metodologia tehnica.

In opinia mea, daca cineva, de exemplu, doreste sa devina adept al Omoto-kyo pentru a-si imbunatati formarea lui martiala (de altfel, Ueshiba insusi a descurajat asta), probabil nu ar fi de ajuns in termeni de productivitate martiala.

Aici putem vedea explicatia extinsa un pic:

Focul si Apa ("Ka" + "mi") reprezinta corpul (centrul fizic), Apa si Focul ("I" + "ki") este folosirea (actiunea).

Aici vedem ca Ueshiba a legat cele 2 fraze - Focul si Apa combinate pentru a forma "Kami" iar Apa si Focul pentru a forma "Iki"

Prin aceasta declaratie este clar ca, pentru Ueshiba, structura Universului izvoraste din fortele opuse In-Yo - iar cele 2 forte structurale In-Yo sunt manipulate prin fortele In-Yo reprezentate in respiratie.

Privind un pic mai adanc la ceea ce spune el atunci cand spune "respiratie", aici este putin din "Takemusu Aiki", pag. 134:

Educati respiratia cerului si respiratia pamantului (mareelor) in centrul abdomenului vostru.
(* de fapt, Ueshiba foloseste Domeniul Pantecului Budist - "aizo-kai"- pentru "educatia" de deasupra.)

De asemenea, Ueshiba numeste "respiratia cerului" ca fiind "respiratia soarelui si a lunii" si o ataseaza unei componente verticale. Numeste "respiratia pamantului" ca fiind "respiratia mareelor" si o ataseaza unei componente orizontale. Cele doua tipuri de respiratii formeaza o cruce.

Apropo, crucea este si ea importanta, asa de importanta incat Ueshiba scria cateodata "Aikido" ca "Aikiju" ("crucea Aiki"), dar despre asta vom vorbi alta data

Mai jos putem vedea (dar si in alte locuri unde este scris in acest fel) ca cele doua tipuri de respiratie combinate devin "iki".

Acum, cand el scria "iki" (care este un singur Kanji) il scria desori intr-un fel interesant, folosind doua caractere Katakana - "i" si "ki" - adnotand doua simboluri desenate de mana. "I" va fi inlocuit de un cerc care contine 4 linii (divizate in 8 sectiuni) si "ki" inlocuit cu un patrat impartit in acelasi mod.


Traditional Aikido Volumul 5

In sectiunea dedeasupra din "Antrenamentul produce minuni" din "Aikido Traditional Vol. 5 de Morihiro Saito" scrie: "De asemenea Fondatorul a explicat o combinatie a Triungi-Cerc-Patrat ca (I) (ki) (respiratie), care formeaza baza stiintei."


Prelegerile lui Morihei Ueshiba observati diagramele

De asememena din Takemusu Aiki pag.134:

(cercul divizat) (patratul divizat) (patratul divizat) (cercul divizat) (patratul divizat)

"Expiratia este (cercul divizat). Inspiratia este (patratul divizat). Depozitati (patratul divizat) in abdomen si adaugati (cercul divizat) la depozit prin propria respiratie"

Conform acestui principiu al kokyu, creati respiratia (Kokyu), iar forma tehnicii va aparea doar in acest fel.

In cosmologia lui Ueshiba, cercul reprezinta Cerul, patratul reprezinta Pamantul, asa ca avem respiratia cerului si respiratia pamantului in cruce, iar respiratie mentine presiunea de-a lungul crucii pastrand balanta lui In si Yo. Echilibrul lui in si yo poate fi vazut in cele 4 linii care divid fiecare simbol, si reprezinta cele 8 forte.

Cele 8 forte, care reprezinta fortele opuse echilibrate ale lui In si Yo, sunt descrise de Morihei Ueshiba intr-un articol din Aikido Shimbun publicat pe 10 februarie 1974:

Cele 8 forte sunt fortele opuse: Miscare-Nemiscare, Topire-Inghetare, Tragere-Impingere, Combinand-Divizand / 9-1, 8-2, 7-3, 6-4.

Vedeti "Aikido fara Pace sau Armonie" pentru o discutie mai detaliata a celor 8 forte.

Inca nu stiti cum sa respirati ? Nu fiti surprinsi, antrenamentul respiratiei este o sarcia complexa si delicata intr-un fel - cele mai multe scoli traditionale plaseaza acest lucru undeva in partea mai avansata a structurii lor pedagogice.

"Cum se face" este o sarcina mult mai dificila decat sunt eu dispus sa imi asum pe internet, asa ca daca asta cautati atunci veti fi dezamagiti.

Vreau doar sa indrept atentia spre unele din sensurile profunde existente in scrierile lui Morihei Ueshiba si sa sper ca unii oameni vor fi destul de interesati in urmarea lor in propriile lor antrenamente.

Cu aceasta in minte, sper ca ati gasit articolul interesant.




Articol publicat pe "Aiki, Iki, Kokyu, Heng-Ha and Aun Part 1"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li