More Links

Articole:pag 16

Aiki, Iki, Kokyu, Heng-Ha si Aun II

 
 

Heng Ha Er Jiang (cei 2 generali Heng si Ha), din Fengdu, China

O respiratie mai profunda

Aici sunt inca doua statui Kongo-rikishi ("Garzi ale Regelui" ) de acelasi tip de care am vorbit in prima parte a "Aiki, Iki, Kokyu, Heng-Ha si Aun".

De data asta statuile sunt din orasul fantoma din Fengdu China, care este un oras intreg modelat dupa Iadul chinezesc din mitologia Taoista, oras construit in urma cu mai bine de 1800 de ani. Orasul Fantomelor a fost un loc de cult inainte de inundarea celor 3 Defilee datorita proiectul de baraj. Azi cea mai mare parte se afla sub apa cu exceptia sectiunii care a fost reconstruita (folosind o parte din structura originala) pentru industria turistica.

In poza de mai sus Generalul Heng sta in dreapta - inspira. Observati ca gura lui este inchisa iar abdomenul contractat (in Japonia acesta este Naraen Kongo, cu gura inchisa sub forma silabei "un" din "Aun" )

Generalul Ha se afla in stanga - expira. Observati cum gura este deschisa iar abdomenul extins (in Japonia acesta este Misshaku Kongo care are gura deschisa sub forma silabei "A" din "Aun")

Amandoi generalii sunt intr-o "pozitie puternica", pozitie care este menita sa demonstreze puterea lor mare. Ei, dar mai ales generalul Ha, va pot aduce aminte de o alta demostratie a unei puteri mari, pictata de Eiji Tamura:


O-Sensei, Morihei Ueshiba, de Eiji Tamura

Observati asemanarile cu statuia generalului Ha, mai ales la abdomen, care este o clasica reprezentare a dezvoltarii puterii respiratiei.

S-a gandit Morihei Ueshiba la Garzile Regelui ? Ei bine, uitati-va la urmatorul citat:

Totul este miscarea Apei si a Focului, intr-un ciclu continuu al mecanismului de Apa si Foc primit de la Marele Gardian al regelui (Dai Kongo-riki). Conecteaza Apa si Focul si conecteaza Iki (respiratia) cu In-Yo.

In felul asta revenim la "puterea respiratiei". Daca ati citit prima parte a acestui articol atunci va amintiti urmatorul citat al Fondatorului Aikido:

Arta martiala a Takemusu este puterea principiilor respiratiei A-un (kokyu).

Acum stim ca respiratia "A-un" (in acest caz "Aun no kokyu") a fost foarte importanta pentru O'Sensei.

De asemenea stim ca japonezul "A-un" este echivalentul , in acest caz, a chinezescului "Heng-ha" - Agyo ("forma A") a lui Naraen Kongo fiind Generalul Ha si the Ungyo ("forma Un") a lui Misshaku Kongo fiind Generalul Heng.

Mai mult, din articolul precedent stim ca tipul de respiratie "Heng-Ha" din China este un tip de conditionare si antrenament utilizat in artele martiale.

Revenind la figura Generalului Ha. Asa cum este aratat mai sus, gura Generalului este deschisa si el expira. In ciuda faptului ca el expira, abdomenul este puternic extins, sub presiune.

Daca ne uitam la Generalul Heng, observam gura inchisa iar el inspira. Totusi chiar daca el inspira abdomenul sau este contractat.

Deci acum putem vedea ca atunci cand vorbim despre respiratia "Heng-Ha", vorbim in general despre Respiratia Inversata (exista unele exceptii) - abdomenul lucreaza invers decat functioneaza normal in timpul procesului de respiratie. Aceasta este o simplificare mare dar acum nu am de gand sa merg mai departe in detalii fizice (sau vreodata, pe internet)

Acum putem vedea cum citatul lui Morihei de deasupra poate fi tradus:

Arta martiala a lui Takemusu este puterea principiilor respiratiei inversate (kokyu).

Dar stai, aceasta nu este tot !

Iata alt citat interesant a lui Morihei:

Aikido este studiul sufletului. Este "Konpaku Aun no Kokyu"

Mai sus am vazut ca "Aun no Kokyu" poate fi tradus (aproximativ) ca "Respiratie Inversa" - dar ce este "“Konpaku”" Si ce sunt cu chestiile aste despre "suflet" ?

Sa incepem cu "“Konpaku”". Aceasta este o fraza alcatuita din doua Kanji, prima insemnand "suflet", iar a doua insemnand ... "suflet"

V-ati prins ?

De fapt sunt doua suflete in cosmologia chinezeasca. Sufletul "Hun" (/ "Kon") care este asociat cu Yo (Yang) si cu intelectul, si "po" (/"paku") care este asociat cu In (Yin) si cu corpul.

Revenim la propozitia pe care am examinat-o in "Aikido si Structura Universului":

Un Spirit, 4 Suflete, 3 Origini, 8 Forte.

In acel articol am vazut ca Ichrei Shikon Sangen Hachiriki reprezinta si structura Universului si structura Aikido-ului

Prima parte "Ichirei Shikon" ("Un spirit, 4 Suflete") este structura lumii spiritelor.

In cosmologia Shinto, oamenii poseda un spirit si patru suflete - violent (aramitama), linistit (nigimitama), fericit (sakimitama) si minunat (kushimitama).

"Naohinomitama" este spiritul care actioneaza ca un fel de vehicul pentru cele 4 suflete.

Kushimitama si Sakimitama sunt considerate a fi un subset specializat a lui Nigimitama, lasand doar doua suflete - Nigimitama asociata cu In si Aramitama asociata cu Yo.

Atunci cand cele 2 suflete Nigimitama si Aramitama actioneaza intr-o maniera coordonata precum fortele opuse unificate, vei obtine "Naohinomitama", "mintea corecta" care actioneaza ca un vehicul pentru ambele suflete (cu alte cuvinte, Un Spirit). General vorbind, atunci cand cele doua suflete nu sunt echilibarate in opozitie, atunci este utilizat Misogi pentru a corecta aceasta balanta - dar despre asta vom vorbi alta data.

In orice caz, stim ca avem cele doua forte In-yo care anima si energizeaza mintea si corpul atunci cand actioneaza impreuna - ati auzit de "Unificarea Mintii si a Corpului ?"

Aceasta este unificarea mintii si corpului (care este o propozitie utilizata de Morihei Ueshiba chiar inainte de Koichi Tohei) mergand pana la nivelul psiho-spiritual, probabil pana la a reprezenta actiunile sistemului constient si cel inconstient din corp.

Mai mult, acum putem aborda o traducere a "Konpaku Aun no Kokyu" ca fiind "Respiratia Inversa In-Yo" cu avertismentul ca aici "in-Yo" are implicatii interactive complexe.

Daca ati participat in anumite tipuri de antrenament atunci aceasta traducere poate sa va sune cunoscut - chiar mai mult daca considerati "respiratia inversa" ca fiind conexiunea dintre cele 2 forte opuse, precum cele descrise in "Aikido fara Pace si Armonie"

Acum, revenind la suflet precum in "Aikido este studiul sufletului"

Acest lucru pare destul de simplu - si ar putea fi, dar mai intai sa luam in calcul ca acel caracter folosit pentru "suflet" nu este chiar sufletul in acceptia occidentala, ci este mai degraba sufletul care activeaza intelectul - de fapt caracterul utilizat aici este primul caracter din compusul "Konpaku" de mai sus.

In Asia (si Japonia) "vehiculul" pentru acel suflet este "spiritul" (precum in Un Spirit, care contine cele Patru Suflete) - spre deosebire de Vest unde in general se considera ca ar fi aceleasi lucruri.

In acest caz, caracterul utilizat - sufletul Yo asociat cu intelectul, ar putea fi tradus mai corect ca "intentie" - forta deciziei intelectuale care se afla in spirit sau minte privite ca un intreg. Acest lucru ne lasa cu :

Aikido este studiul intentiei.

Din nou, cei care au participat la un anume tip de antrenament vor vedea implicatiile acestei declarati din prima.

Chiar daca nu ati participat - "intentia" este un factor principal in artele martiale chinezesti - atat de mult, incat exista arte martiale denumite dupa ea.

Aceasta ne conduce la un declaratie interesanta a lui Yang Chengfu (din "The Ten Essentials of Tai Chi Chuan, Part 2" ):

Clasicii Taiji spun ' aceasta este complet o problema de a folosi mai degraba intentia si nu forta' Atunci cand practicati taijiquan, lasati ca intregul corp sa fie relaxat si extins. Nu folositi nici cea mai mica cantitate de forta bruta care ar duce la un blocaj muscular sau circulator cu rezultate care ar putea sa te inhibe sau sa te restranga. Numai atunci veti fi capabili sa transformati si sa schimbati usor si sprinten, rotind natural.

In final, sa comparam citatul de mai sus cu acesta spus de Morihei Ueshiba:

Nu exista forme in Aikido. Fara forme, studiul intentiei este totul. Nu trebuie sa lasati toate sa fie incadrate de Forma. Acest lucru se datoreaza faptului ca deveniti incapabili sa va miscati cu subtilitate.

Daca ma intrebati pe mine, acest lucru are implicatii destul de ample in practica generala a Aikido.




Articol publicat pe "Aiki, Iki, Kokyu, Heng-Ha and Aun – Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li