More Links

Articole:pag 17

Note Aiki

 
 

Urmatoarele note despre Aiki scrise de catre Steve Seymour sunt disponibile si in format PDF sau ca document Word .


AIKI - Ce este?

Aikido, - calea Aiki

De ce unii dintre cei mai duri militari din Japonia, precum si unii dintre cei mai puternici si mai priceputi artisti martiali, il privesc pe Morihei Ueshiba cu admiratie ? De ce profesorul sau, Sokaku Takeda, a fost in stare sa prezinte abilitati care apar doar in legende si mituri ? De ce doar cativa dintre alti elevi ai lui Takeda - foarte putini - au fost priviti cu respect egal cu a lui Ueshiba

?

Raspunsul ......

Forta interna sau Energia Unificata sau kokyu, puterea respiratiei, sau aiki. Manifestarea acestei forte este diferita conform practicantilor. Unii, utilizand miscari minime, exprima o forta de necrezut, ca si cum ar detona o explozie controlata intr-un spatiu mic. Altii exercita o forta inexorabila, precum un bolovan care pica peste partea ta superioara. Si totusi altii dispar, o absenta fantomatica atunci cand sunteti siguri ca i-ati prins, dar simtiti ca si cum a-ti apucat un fum sau a-ti pasit in neant. Este exercitarea instantanee a fortei de negasit, de neoprit.

O asa numita arta martiala externa utilizeaza metode foarte sofisticate pentru a permite unui individ sa isi utilizeze corpul la nivelul maxim al reflexelor naturale si a potentialului. Pe de alta parte, o arta martiala interna incearca sa transforme raspunsul natural al corpului la forta - si la un nivel inalt, sa schimbe felul in care corpul cuiva functioneaza. Acest antrenament intern a venit din China si a fost integrat in jujutsu, precum si in alte arte martiale japoneze, rezultand in Daito-ryu si aikido. Aiki este tehnica de a extrage sau indeparta puterea oponentului. Un citat din cartea "Budo Hiketsu-Aiki no Jutsu" din 1899: Cea mai profunda si mai misterioasa arta din lume este arta aiki. Acesta este principiu secret din toate artele martiale in Japonia. Cine il stapaneste poate fi un geniu martial de neegalat.

Aceasta putere remarcabila a fost manifestata in secolul 20 de catre Sokaku Takeda si de 3 elevi directi ai sai: Morihei Ueshiba, Kodo Horikawa si Yukiyoshi Sagawa. Acestia, la randul sau, au predat la multi, dar putini au obtinut-o. De fapt, din cauza timpului in care au trait, ei nu au intentionat niciodata sa predea invatatura secreta. Pentru Sokaku Takeda a fost felul sau de a trai, un om fricos si paranoic care a avut multi dusmani, el nu a avut nici o intentie de a preda lucrul care i-a permis sa supravetuiasca. Sagawa a refuzat sa predea asta pana pe la 80 de ani. Dintre elevii directi ai lui Ueshiba putini au obtinut-o. Cei mai renumiti au fost: Shioda,Tohei si Yamaguchi. Bill Gleason, care a fost la Hombu in anii 70, din experienta sa personala in a face ukemi, afirma ca in afara de Tohei, Shioda si Yamaguchi, singurul aikidoka japonez in viata care l-a avut/are este Saotome! DAR... majoritatea practicantilor din zilele noastre de aikido si Daito ryu nu par sa aiba nici macar o farama din aceasta putere legendara... Gozo Shioda afirma: In timp, aceasta a avut diferite nume in diferite arte martiale. Initial a fost o parte a tuturor artelor martiale japoneze. Dar, undeva, de-a lungul liniei a fost abandonata. Cred ca acolo se afla declinul artelor martiale japoneze.

Pentru a ilustra ce a fost jujutsu - cel putin unele jujutsu - avem o intamplare despre un om pe nume Ukei Kato din Kito ryu jujutsu de la inceputul secolului 18.... Ukei Kato a fost un maestru de jujutsu avnad in jur de 70 de ani la momentul acestui episod. Un luptator bine cotat de sumo l-a provocat pe Kato in timp ce serveau masa in aceeasi ceainarie. La inceput, Kato a incercat sa refuze, dar luptatorul a insistat iar cand s-a aratat gata de atac Kato a sugerat ca ar fi mai bine daca luptatorul ar astepta pana l-ar prinde cu garda jos. Luptatorul a fost de acord si Ukei s-a asezat si a inceput sa manance si sa bea. Dupa o perioada, Ukei a chemat tanara care servea acolo pentru a-i aduce o ceasca de sake. Cum a luat o inghititura, luptatorul s-a repezit la el sa-l puna jos cu o impingere puternica. Ukei s-a miscat usor, parand doar ca indeparteaza usor mana luptatorului de pe umarul sau, dar de fapt trimitandu-l la podea. Atunci cand luptatorul s-a ridicat de jos, l-a vazut pe Ukei asezat la fel si sorbind sake-ul fara sa fi varsat nici o picatura. Luptatorul s-a suparat si a plecat, dar s-a ascuns si l-a asteptat pe Kato sa treca noaptea, atacandu-l iar. Dar la fel ca mai inainte, Ukei l-a trimis in noroi doar cu o mica schimbare a corpului sau, fara a tulbura macar flacara lanternei de hartie pe care o ducea. Abia atunci luptatorul de sumo si-a dat seama de capacitatea celui pe care l-a provocat. Dintr-o data un pic speriat si-a cerut scuze. Apoi l-a intrebat putin confuz: "Apropo, de fapt m-ai aruncat sau m-am impiedicat eu si am cazut singur ?" La care Ukei a replicat: "Ei bine, este greu de spus, nu sunt sigur nici eu"

Acest lucru ne aduce aminte de "ki-ul uitat" mentionat mai devreme si sugereaza ca Ukei a atins o stare in care el nu era deplin constient de actiunile sale de aparare.

Alt exemplu este de la Yukiyoshi Sagawa, considerat a fi cel mai important succesor a lui Takeda Sokaku. Matsuda Kenji, un elev al lui Sagawa, intr-un interviu din 1990 explica:

I: Atunci cand il atingeai pe Sagawa simtea-i vreo forta fizica ?

Matsuda: Nu, nu simteam nici o forta. Puteai sa-l simti atunci cand te atingea, dar era foarte usor. In loc sa simti cum te arunca si cum te trimite in zbor, era un sentiment de a fi dat jos si rotit in jur.

I: Simteai ca si cum el isi utiliza forta sa imptriva ta ?

Matsuda: Nu stiu ce era, atunci cand il atingeam, el ma facea sa cad. Nu inteleg ce era.

Aceste competente nu sunt pierdute pentru noi. Nu numai ca exista scoli si profesori care predau explicit astfel de antrenament intr-o traditie sau alta, in artele martiale chinezesti precum si in cele japoneze, dar exista si oameni care incearca sa distileze principiile de baza dincolo de orice arta martiala, in esenta "sa dea la o parte invelisul pentru a ajunge la miez"

Trebuie sa revitalizam aceasta arta, sa dam tot ce e mai bun in noi si sa fim sinceri cu noi insine.

Nici unul dintre noi nu a primit exercitii pentru a cultiva acest aiki, si putini dintre noi au experimentat aceasta experienta la prima mana, ca uke sau ca nage. Eu personal am intalnit multi 7 sau 8 Dan care se presupune ca reprezinta punctul culminant al unei vieti dedicate studiului aikido-ului, totusi nu am experimentat nici o magie din partea lor. Deci, ce s-a intamplat ? Atunci cand sensei Tohei s-a despartit de Aikikai, el a proclamat ca invataturile sale vor cultiva aceasta "putere a ki-ului". El nu a reusit sa "produca" pe altcineva cu aceleasi capabilitati pe care el insusi le avea. Multi declara totusi ca le au.

Aspecte ale unei practici corecte

Cand a fost intrebat cum se poate dezvolta aiki, Y. Suzuki a spus ca. din experienta sa, sunt 2 cai. Una este prin efectuarea de ukemi si alta ar fi prin practicarea lenta, cu concentrare si daruire.

Ukemi

Deci, ce credem noi ca este ukemi ? Esenta unui adevarat ukemi este corpul care receptioneaza forta de la altcineva si o redirectioneaza dupa propria dorinta. Aceast propozitie indica o actiune care nu e nevoie sa genereze o cadere. Astfel, uke primeste forta si energie, nu atat pentru ca celalalt sa-l poata "arunca", ci pentru studiu si pentru cresterea abilitatilor lui in aiki. Aceasta poate fi aplicata lui tori iar practica intre cei doi devine mai putin delimitata intre cel care arunca si cel aruncat. Atunci rolul lui uke este de a dezvolta un corp in care nu exista manere sau parghii unde sa fie aplicata forta. Daca o persoana are "manere sau parghii" atunci cand sunt aplicate vectori de forte acea persoana nu le poate absorbi si curge impreuna cu ele, nu le poate canaliza spre pamant, sau sa le faca sa rezoneze si sa le amplifice cu ajutorul unui corp antrenat, si cel mai important nu poate sa le trimita inapoi spre agresor.

Shioda a spus "Oamenii spun ca prinderea de mana este ridicola. Si au dreptate. In realitate, noi trebuie sa executam tehnica inainte de asta. Scopul permiterii oponentului sa te prinda de mana este ca voi sa studiati cum sa va modificati miscarile corpului vostru corespunzator schimbarilor aparute in forta lui. Invatam sa ne miscam corpul ca raspuns la diferitele forte exercitate de catre oponent."

Formele tehnicilor de aikido reprezinta o pregatire de a debloca si inmuia corpul vostru. Acesta este un concept al "kasutori" sau inmuierea corpului prin indepartarea sedimentelor din incheituri.Reactiile martiale si sensibilitatea este posibila doar atunci cand acest proces de inmuiere este realizat. Kanshu Sunadomari afirma "Fondatorul, O'Sensei, a spus in mod clar ca tehnica de baza este kasutori. Cu alte cuvinte, prin efectuarea tehnicii de baza, eliminam tensiunea depusa in articulatiile partenrilor nostri. Contrar credintelor populare, aceste tehnici nu sunt cu scopul de a bate pe altii". Kasutori are loc in ukemi. Ueshiba a pastrat o mica parte din tehnicile din Daito-ryu pentru a pune pe uke sa treaca prin acest proces de inmuiere. Acesta este locul unde adevaratele abilitati martiale sunt nascute. In acest sens, ukemi nu se refera la "cadere", indiferent daca uke ajunge la pamant sau nu. Literal, cuvantul insemana "corpul care primeste", si desi "efectuarea caderii" poate fi rezultatul atunci cand persoana este complet dezechilibrata, acesta reprezinta doar momentul de infrangere totala. Inteles corespunzator, ukemi reprezinta stapanirea fortei - actul de a absorbi si redirectiona energia, chiar adaugandu-le la forta proprie si trimiterea ei inapoi la atacator. Ukemi include un antrenament complex al corpului astfel incat acea forta poate fi canalizata prin el. Kaeshiwaza nu inseamna o simpla abilitate de a te pozitiona la cel mai bun unghi pentru a neutraliza atacul lui nage - ci reprezinta schimbarea unghiului in corp si in plus intarirea corpului si antrenarea sistemului nervos in moduri particulare astfel incat cineva sa poata directiona forta folsind ca parghie o combinatie a corpului cu vointa. Toate acestea cer o practica specializata. In cele din urma vei deveni extrem de sensibil ca uke, astfel incat chiar si cel mai vicios si stupid atac nu te va putea rani (desigur cu exceptia fotografiilor ieftine din timpul fixarii unde uke a permis sa apara).

Cateva Principii ale Puterii Kokyu

Shioda afirma: In Aikido exista metode unice de utilizare a puterii si de miscare a corpului. Daca va miscati pur si simplu fara nici o cunoastere a ceea ce faceti, nu este nici o cale de a reusi sa utilizati tehnici Aikido. In scopul de a produce o putere mare, o postura eficienta este una in care aveti spatele drept, soldurile sunt coborate, iar picioarele bine infipte in pamant. Miscandu-va corpul in timp ce va mentineti acest tip de postura va va aduce o forta mult mai mare decat simpla forta musculara. Aceasta putere se cheama "puterea kokyu" sau "puterea concentrata" si nu este afectata de varsta. Atat timp cat continuati sa faceti un antrenament adecvat, puterea kokyu poate fi produsa indiferent de varsta. Singura problema este daca practici in asa fel incat sa o dezvolti. Baza puterii kokyu este "puterea centrului", puterea care pastreaza linia centrului corpului absolut dreapta. In aikido ne antrenam cu scopul de a dezvolta o linie dreapta intre cap, solduri si degetele de la picioare. Daca axa voastra centrala nu este stabila, nu veti fi in stare sa faceti sa functioneze nici o tehnica. Fiecare element de baza din aikido este orientat spre mentinerea acestei linii centrale.

Prin unirea puterii soldurilor, a picioarelor, genunchilor si a abdomenului atunci cand ne miscam inainte si prin concentrarea acestei puteri intr-un punct, indiferent ca este bratul, cotul sau oriunde in alta parte, o putere imensa poate fi produsa. Aceasta putere este mentionata ca fiind puterea concentrata. Atunci cand intregul corp este imprastiat in miscarile sale, acest tip de putere nu poate aparea.

Puterea concentrata este metoda prin care va trimiteti mai departe puterea voastra. Combinand o anumita stare a mintii cu puterea concentrata veti obtine puterea kokyu. Starea specifica a mintii este vidul. Alta calea de a descrie aceasta este o "putere psihologica concentrata" care este o putere concentrata mult mai intensa.

Oamenii sunt invinsi de catre propriile planuri, ganduri de tot felul. Atunci cand eliminati toate gandurile din mintea voastra si atingeti starea de vid, puteti fi in stare sa cititi miscarile mintii oponentilor. Nu veti percepe cum va dori el sa avanseze in gandul vostru ci veti simti asta in pielea voastra. Va fi ca si cum asa numitul "ochi al mintii" sau cel de-al saselea simt lucreaza. Utilizarea ritmului este legata de respiratia voastra. Inspiratia si expiratia nu sunt efectuate doar ca un capriciu. Este ritmul care ajusteaza respiratia conform cu situatia din mana.

Puterea voastra concentrata poate fi impletita cu respiratia si cu ritmul, iar cand le aveti pe acestea perfect combinate, va rezulta adevarata putere kokyu. Atunci cand puteti face aceasta bine, adversarul isi va pierde abilitatea de a rezista si va fi complet la mila voastra. El nu are nici o intentie de a lasa sa se intample in acest fel dar asa se va intampla. De asemenea, puterea kokyu este abilitatea de a dirija oponentul intr-o stare in care acesta este dispus sa colaboreze cu voi. Aceasta insemana ca nu exista un lucru precum puterea kokyu fara existenta unui adversar.

Shioda continua: Printr-o practica constanta, intr-o zi se va declansa ceva, iar mintea, tehnica si corpul vostru se vor uni si din nimic veti fi in stare sa produceti puterea kokyu. Veti capata abilitatea de a produce kokyu fara sa realizati asta. Puterea kokyu nu este ceva pe care sa o puteti face deoarece vreti asta. Nu va functiona daca veti incerca sa o faceti intr-un mod constient. Trebuie sa ajungeti la ea intr-un mod natural. Nu este ceva usor, si doar ca reusiti sa o executati o data asta nu inseamna ca veti fi capabil imediat sa o faceti din nou. Atunci cand nu ati fost in stare sa o faceti pentru ceva timp, sau daca ati uitat complet de ea, se va produce din senin fara sa va ganditi la ea. De-a lungul antrenamentelor regulate, aceste cazuri izolate vor incepe sa creasca in frecventa si lucrurile vor incepe sa se conecteze. Undeva de-a lungul liniei ati dobandit abilitatea de a utiliza puterea kokyu la dorinta. Sentimentul pe care il simtiti in momentul in care puterea kokyu apare este unul extraordinar si magnific. Va veti simti improspatat ca si cum intregul vostru "sine" a disparut. Starea mintii este "vidul". Nu exista absolut nici un sentiment de lupta cu adversarul. Puterea kokyu nu este ceva ce se poate invata. Este un sentiment care poate fi capturat doar pe cont propriu. Nu conteaza cat de mult ati studiat, chiar daca ati pus un efort foarte mare in asta, sentimentul puterii kokyu nu poate fi dedus studiind singur. Mai degraba decat sa incercati sa-l intelegeti mental, este important sa-l experimentati fizic.

Trebuie sa fiti in stare sa eliminati forta si, in acelasi timp, sa mentineti ferm forma tehnicii. Atunci cand un oponent utilizeaza forta si vine sa va prinda, trebuie sa faceti opusul si sa eliminati forta voastra. In realitate, aceasta abandonare a fortei este un lucru extrem de dificil. Mentinand ferm linia centrului prin corpul vostru si abandonand puterea, atunci veti fi in stare sa luati puterea adversarului si sa o controlati. Nu trebuie sa aveti nici cea mai mica rezistenta in acest punct. Acesta este obiectivul spre care tinde aikido. Nu este vorba de tehnica sau de altceva. Daca nu puteti lasa sa treaca puterea voastra in acest fel, atunci nu veti fi in stare sa mergeti impotriva unui adversar care este mai puternic fizic.

Sensei Ueshiba ar spune ca organismul imbatraneste si devine slab, dar forta vointei nu se diminueaza. In artele martiale nu exista vreun lucru precum deterioarea varstei. Abilitatea de ati utiliza spiritul pentru a te duce in varf oricand si oriunde - acesta este Budo.

Un lucru despre care nu trebuie sa uitati niciodata este acela ca antrenamentul trebuie sa urmeze principiile fundamentale, riai, care reprezinta esenta Aikido. Daca suntem neglijenti in aceasta privinta, nu vom obtine nici un rezultat dintr-un antrenament intensiv si puteti ajunge la sfarsit sa faceti ceva complet diferit. Este lipsit de sens sa repeti pur si simplu formele fara nici o intelegere a sensului lor. Acei care practica doar cu intentia de a-si da jos partenerul prin miscarile tehnicii reprezinta o problema. Acestia nu se gandesc la sensul din spatele principiilor fundamentale. Indiferent cat de puternici sunt.

Alte puncte de luat in considerare

Asagao - una din sensurile lui "aplica aiki" este returnarea sau inversarea energiei oponentului prin deschiderea instantanee a mainii in momentul in care este prinsa. Acesta este un principiu de baza in Daito-ryu. Este mai putin despre deschiderea mainii cat despre inflorirea fara efort a intregului corp reunit si relaxat.

Atat Sokaku Takeda cat si Yukiyoshi Sagawa au dobandit abilitati impresionante in puterea interna in timp ce erau inca adolescenti. Cum au ajuns acolo este incert. Amandoi au luat ceea ce au experimentat ca tineri si pe durata vietii au transformat-o in ceva la fel de frumos ca un diamant. Sokaku a declarat cu mai multe ocazii ca a trebuit sa limiteze ceea ca preda si cui preda deoarece aiki era ceva usor de invatat. A predat cu adevarat doar la putini. La marea majoritate el a predat kata. Daito-ryu invata cum sa va dezvoltati abilitatea de a prinde astfel incat sa puteti imobiliza cu adevarat pe altcineva doar cu o prindere. Se invata cum sa faci o priza puternica in timp ce directionezi simultan acea putere intr-o maniera care-l blocheaza pe adversar. Al doilea nivel este cum sa neutralizezi astfel de prize, eliberand priza - nu numai blocarea brutala a incheieturii dar si blocarea mai puternica dar mai subtila a scheletului utilizand acea priza. In schimb, cu o abilitate care poate fi asemuita metaforic cu tensiunea de suprafata a apei, contactul este mentinut dar atacatorul nu poate exercita nici o influenta sau forta asupra a ceea ce inca pare a fi o priza. Puterea sa este extrasa si el adera la celalalt.

Una din metodele de baza in antrenament in multe arte martiale care se concentreaza pe puterea interna este de a lua o garda si un partener care sa va impinga sau sa va traga. Fara ca sa va miscati, trebuie sa va aranjati corpul si sa-l folositi pentru a directiona forta primita spre centrul de greutate si/sau in pamant. Hanmi handtachi sunt considerate tehnici de baza si exista o cantitate imensa de informatii de invatat de aici in legatura cu liniile mereu schimbatoare ale fortei experimentate in ridicarea de la pamant impotriva fortei de dezechilibrare aplicate.

Exercitii de antrenament solitar

Exercitiile de antrenament solitar par sa fie o legatura comuna in randul practicantilor de Daito-ryu, iar metode diferite in aceste antrenamente dezvolta diferite tipuri de putere interna. Astfel de antrenamente pot include:
a) rasuciri/strangeri ale corpului pentru a dezvolta tesut conjuctiv;
b) metode pentru respiratie pentru a generea "presiune", care construieste putere din interior spre exterior; si
c) imagini mentale si atentie concentrata care provoaca micro-ajustari subtile ale sistemului nervos, in esenta, "retraseaza" corpul astfel incat creste nivelul de eficienta al acestuia, fara conflicte inutile intre muschii extensori si cei flexori, de exemplu.

Antrenamentul de respiratie

O parte esentiala din aikido care nu este niciodata predata, este antrenamentul de respiratie. Si Ueshiba si Sugawa au practicat metode speciale de respiratie. Aceste metode se coreleaza cu practicile din sistemele martiale interne chinezesti. Acestea par a fi elementul vital care lipseste din practica moderna. Se pare ca desi Ueshiba le-a practicat la vedere, elevii lui le-au acordat foarte putin atentie, respingandu-le ca fiind parte din credintele stranii si de neinteles ale practicantilor Omoto-kyo. Ei au preferat sa munceasca din greu in practica cu partener si aceasta a fost inceputul declinului in eficienta aikido-ului. Atunci cand O'Sensei a fost intrebat cum a invatat acest minunat budo, a spus "Prin misogi !" Aceasta practica "misogi" a sa a fost obtinuta dintr-un grup numit "Misogi no Rensenkai". Acesta a fost un grup dedicat explorarii si predarii metodelor care pot fi utilizate pentru a extrage un tip de putere "spirituala" sau "pshihologica" dincolo de puterea fizica, pentru a extrage ki-ul. Unele dintre aceste exercitii sunt inca practicate in aikido, dar sunt doar niste simple invelisuri, sau forme goale, lipsind cunoasterea despre felul in care sa se practice in mod corect. De exemplu, mai jos avem cateva exercitii comune, dar mai exista si altele, chiar daca nu sunt practicate toate:
- Ameno Torifune no Gyo - "exercitiu de vaslire" pentru a antrena respiratia cu miscarea coordonata. Acest exercitiu poate varia de la miscari curgatoare, netede, pana la miscari minuscule pentru a delimita deplasarea greutatii si puterii in corp, pentru o schimbare instantanee de la relaxare la putere exploziva.
-Furitama no Gyo - "scuturarea" mainilor impreunate in fata corpului - se utilizeaza forta din pamant pentru a crea o miscare de tipul valurilor in intreg corpul.
- Otakebi si Okorobi - prima forma este de taiere cu sabia folosind cele 2 maini, pornind de deasupra capului si pana mai jos de centura, miscare insotita de un foarte puternic kiai, fortand toate respiratia din corp. Ultima , taierea de sabie "2 degete" folosind mainile, este similara to Otakebi.
- Ibuki no Gyo -respiratia adanca utilizeaza tensiunea si relaxarea muschilor intr-o maniera comuna cu yoga si exercitii de relaxare musculara progresiva. Acestea au fost descrise in cartea lui Koichi Tohei din 1984 "Ki in Daily Life", pag.67 -> "Ki Breathing Method 2" De asemenea este descrisa si in cartea anterioara "Aikido in Daily Life", editia din 1996, pag. 33 "2- Breathing Method used in Aikido". Interesant, Tohei a taiat aceste metode particulare de respiratie din editiile de mai tarziu ale cartii.

Yukiyoshi Sagawa a declarat public ca antrenamentul de respiratie a fost o pierdere de timp. Dar, in particular a predat metode de respiratie incredibil de sofisticate, armonizate cu atent "separarea" diferitelor parti ale corpului in "poli" pozitivi/negativi (yin si yang) unde, de exemplu, sistemul muscular si nervos din fiecare parte a corpului pot fi activate in moduri complementare. Antrenarea respiratiei i-a permis sa-si modifice aproape instantaneu felul in care corpul este organizat, rezultand in atacuri similare lui Ukei Kato.

Ukemi azi: Gresit si Corect

In zilele noastre, in prea multe dojo-uri, ukemi a devenit un fel de flip-flop la bunul plac a lui nage. Ukemi este intotdeauna, atunci cand este executat corect, un raspuns implicit. Cel mai bun ukemi pune pe uke in pozitia de a inversa atacul lui nage. Kaeshiwaza, exemplu de maiestrie in aikido unde, la acelasi nivel de maiestrie, conceptul de uke si nage dispare precum este vazut in practica libera, fie ca este vorba de judo, xingyi (arta martiala interna chinezeasca) sau scrima, si se invata cu ajutorul corpului, nu printr-o programa de raspunsuri "pas cu pas". Cei mai buni elevi ai lui Ueshiba au invatat deoarece profesorul lor a fost suficient de pregatit pentru a-i pune in toate situatiile necesare pentru a invata prin intermediul corpului, nu numai cum supravetuiasca ci si cum sa prospere intr-o lume a fortei: uneori extrem de clara si concentrata, alteori haotica.

Totusi, o cantitate considerabila de abilitati poate fi obtinuta printr-un talent innascut, pur si simplu prin absorbtie. Simplu act de a lua ukemi de la un profesor care trece cu adevarat elevul prin ritmul sau il va invata pe acel elev unele din abilitatile corpului fara ca acesta sa stie, cu adevarat, ca lucreaza la reorganizarea structurii corpului sau. Problema cu persoana care invata in acest fel este ca nu va fi constienta de felul in care a invatat si va vedea doar partea de aruncari si fixari din arta, fara sa vada si procesul de instruire prin kasudori/ukemi. Fara instructiuni explicite, persoana respectiva nu va invata toate sau marea majoritate a abilitatilor care sunt posibile. Apoi, ei devin profesori pe cont propriu, imitand ceea ce au fost invatati. Imitarea asociata cu elevi idoctrinati, ignoranti, neantrenati conduce ca o asemenea a doua generatie de profesori sa creada despre ei ca sunt puternici si credinta ca ceilalti vor percepe puterea lor in functie de performantele lor egoiste de pe saltea. Elevii vor invata ukemi pentru a face ca profesorul lor sa arate bine, decat ukemi a "sabiei spirituale" despre care vorbea Ueshiba. Din acest motiv exista un regres in competentele generatiilor de la Ueshiba prin intermediul multor din elevii sai. Ueshiba a fost incredibil, multi dintre elevii sai au fost superbi, iar elevii lor sunt, in cel mai bun caz, nu mai mult decat niste elevi foarte buni.

Un aikido real apare printr-un ukemi real. In artele martiale clasice, profesorul este uke. El modeleaza abilitatile in timp ce elevul incearca sa stapaneasca forma - el functioneaza la un nivel care cere ca elevii sa lucreze la limita capacitatilor lor. De obicei, in Aikido Si Daitoryu avem pe profesor care executa tehnica pe elev, si care pare opusul principiilor clasice. Cu toate acestea, daca cineva urmeaza principiile kasudori in timpul practicii din aikido, nage este intr-adevar uke, furnizandu-i un raspuns la un uke aparent pentru a tempera corpul precum calirea unui metal; acest lucru este cunoscut ca tanren in multe sisteme de arte martiale. Orice stil de aikido care raspunde la rezistenta cu mai multa forta are o valoare limitata. Practicantii de aikido care sunt cu adevarat la un nivel inalt trebuie sa invete liber prin reactii, cu raspunsuri si lovituri implicite, daca nu chiar explicite, la fiecare din miscarile lor. Daca elevul, si mai mult chiar, profesorul, nu este constient ca acesta este scopul practicii din aikido, oportunitatea lui uke de a invata sa faca un aikido real este pierduta.

Este clar ca Ueshiba a vazut toate tehnicile sale ca un antrenament intern, specializat, alese si aranjate intr-un mod deliberat. El se astepta ca ele sa fie practicate printr-un studiu puternic, echilibrat, organizat fizic, cu o respiratie controlata si un studiu al fortelor echilibrate reciproc intr-un corp integrat.

Bibliografie si lecturi esentiale:
- Hidden In Plain Sight by Ellis Amdur. The history and decline of Aiki in Japanes Budo, specifically Aikido and Daitoryu.
- Transparent Power by Tatsuo Kimura . The Life of Sagawa Sensei who was an equal to Osensei.
- Aikido Shugyo- Harmony in Confrontation by Gozo Shioda .




Articol scris de Steve Seymour si publicat pe "AIKI NOTES by Steve Seymour " >