More Links

Articole: pag 1

Aiki ken 2

 
 

La invitatia Federatiei Romane de Aikido, presedinte Sensei Dan Corneliu Ionescu, 6 Dan, la Brasov a avut loc stagiul de Aikido, avind ca invitat de onoare pe Sensei Andre Daniel Brun, 8 Dan Aikido. Sensei Daniel Brun a fost elevul maestrului japonez Tadashi Abe, cu care s-a antrenat la Paris. Centura neagra 5 Dan in Judo si arbitru european, autor de manuale de Aikido si Director in Federatia Franceza de Aikido, maestrul Daniel Brun este stabilit la Bordeaux, Franta, unde conduce un Dojo de Aikido.

Sensei Andre Daniel Brun a avut amabilitatea a raspunde intrebarilor puse in cadrul interviul realizat la stagiul de Aikido organizat la Brasov.

SAMURAI: Sensei Brun, ne bucura foarte mult faptul ca sinteti din nou in Romania. Din discutia pe care am avut-o despre arta sabiei in Aikido, va rugam sa ne spuneti ce inseamna Aikiken?

SENSEI DANIEL BRUN: Si eu ma bucur ca ne reintilnim. Va multumesc pentru revistele ńSAMURAI" pe care mi le-ati dat. Am vazut in numarul anterior ca ati inceput un serial despre Aikiken, deci sintem in cadrul aceleiasi problematici. Pe scurt, Aikiken inseamna sa practici Aikido cu un boken.

S: Aikiken este deci o "arta de sabie" provenita din Aikido?

S.D.B.: O arta de sabie sau de boken.

S: Aikiken provine numai din Aikido?

S.D.B.: Aikiken cuprinde tehnici de Kendo, Iaido, care au fost adaptate pentru Aikido. Nu exista lupta in Aikido, dar exista moduri de a scoate sabia si a o repune in teaca, de deplasare si evolutie cu boken-ul sau cu sabia, respectindu-se echilibrul, controlul si viteza miscarilor pe care le executam. Bokenul deci in Aikido permite sa se amelioreze tehnicile pe care le executam fara arma. Din acest punct de vedere, fie ca se practica Aikido cu un boken, cutit, baston sau sabie, scopul este acelasi, de a se ameliora tehnicile de Aikido pe care le executam in mod obisnuit, fara arme.

S: Pentru ca ati mentionat Iaido, exista in Aikiken aceleasi etape: Nuki Tsuke, Seme, Furikabute, Kiritsuke si Noto pe care le intilnim in Iaido?

S.D.B.: Iaido este o disciplina aparte. In principiu in Iaido exista o anumita maniera de a scoate sabia si a o introduce inapoi in teaca. Acest mod l-am pastrat si in Aikiken, dar aici putem demara o tehnica fara a avea sabia in centura, se lucreaza liber, cu sabia intr-o mina si teaca in cealalta mina, fara a avea obigatoriu teaca in centura. Se poate evolua atit in picioare, cit si la sol, in genunchi, pentru a se ameliora viteza de deplasare la sol de care avem nevoie pentru tehnicile de Aikido. Ne concentram atentia asupra controlului, deoarece avem fiecare brat ocupat, unul cu teaca si celalalt cu sabia. Studiul de echilibru este, de asemenea, deosebit de important. Arma nu foloseste deci pentru a ucide pe cineva, ajutindu-ne sa imbunatatim tehnicile de Aikido.

Principiul dupa care eu lucrez este de a accentua dezechilibrul, atunci cind el deja exista sau de a-l crea, atunci cind adversarul este in echilibru. De exemplu, atunci cind cineva ma ataca, eschivez, dezechilibrez adversarul, il controlez sau intru in tehnica, aceasta depinde de situatie. Practic, eu nu atac niciodata. Daca nu exista dezechilibru, nu poate fi aplicata nici o tehnica. De aceea creez dezechilibrul.

S: In ce consta controlul in lupta cu arma?

S.D.B.: Controlul se refera la propria persoana, la partener si la cei din jur. In Aikido, se lucreaza intotdeauna cu partener. Se considera ca, atunci cind partenerul are o arma, el nu mai este singur. Eu pot insa pot sa-l oblig sa lucreze, facindu-l sa se deplaseze. Ceea ce trebuie sa fac in continuare este de a crea un dezechilibru si sa aplic o tehnica corespunzatoare, evident cu controlul respectiv. De aceea, sabia sau boken-ul permit sa se lucreze controlul, echilibrul si frumusetea gestului.

S: In ce consta eficacitatea?

S.D.B.: Eficacitatea consta in a controla un partener. Exista doua moduri de a manifesta eficacitatea. Pot sa eschivez si sa lovesc partenerul, dar aceasta contravine spiritului de Aikido. Eficacitatea deplina este insa atunci cind eschivezi si lasi partenerul sa inteleaga ca nu trebuie sa reinceapa atacul. De aceea, consideram ca in Aikido cea mai buna aparare este eschiva. Aceasta inseamna ca trebuie sa iesim din raza de actiune a adversarului.

S: Aceasta conduce la ideea ca eficacitatea maxima inseamna sa distrugi intentia de a face rau?

S.D.B.: Exact. Daca un partener se plaseaza gresit, isi face singur rau.

S: Care a fost evolutia dumneavoastra in Artele Martiale, cu referire la Aikido?

S.D.B.: Am inceput cu Judo, in 1945. La inceput am avut un profesor japonez, iar dupa aceea am lucrat cu profesori francezi. In anul 1954 am obtinut centura neagra 1 Dan. Am continuat progresul in Judo pina la 5 Dan, fiind in acelasi timp si arbitru european. Maestrul meu cu care am studiat Aikido timp de 8 ani, in paralel cu Judo, a fost Sensei Tadashi Abe.

S: Exista Kata de sabie in Aikiken?

S.D.B.: Da, desigur, am scris si manuale despre Kata in Aikiken. Pentru mine, un Kata este un "aide-memoire", adica ceva ce execut intotdeauna la fel si care imi va folosi ulterior pentru construirea tehnicilor, executarea deplasarilor etc.

S: Sensei, de unde se initializeaza lovitura in Aikiken?

S.D.B.: O lovitura intotdeauna isi are originea in centru (Seika -Tandem), dintr-o pozitie ferma, dar si relaxata in acelasi timp.

S: Se urmareste si aici senzatia de "extindere" a centrului, atunci cind sabia se ridica si de "comprimare", atunci cind sabia coboara?

S.D.B.: Lama cade practic prin puterea sa, finnd accelerata de impulsurile trimise din centru, astfel incit se realizeaza o fuziune intre corp si sabie.

S: Sensei, in pozitia de garda cum se tin bratele?

S.D.B.: Bratele se tin in mod natural, nici intinse, dar nici strinse. Pozitia se regaseste la finalizarea tehnicilor de tip Shomen, dar nu trebuie uitat faptul ca minerul sabiei se afla in fata centrului, iar virful este indreptat spre gitul sau ochii adversarului.

S: De ce in Aikiken armarea are loc in mod diferit? Am observat fotografii cu O Sensei Uiyeshiba armind sabia direct in sus, alti maestri de Aikido armeaza sabia paralel cu solul, iar aici am intilnit modul de armare cu virful in jos. Acest ultim mod de armare este vizibil si probabil cautat in exercitiul pe care il denumiti Hapo Giri, probabil pentru cresterea vitezei de executie a tehnicilor.

S.D.B.: Aceasta intrebare denota ca am in fata mea un practicant de sabie. Intr-adevar, modurile de armare depind de modul cum intervine centrul in tehnica, daca "balanseaza" sau "oscileaza" etc. Este foarte important insa ca virful sabiei, kensen, dupa executarea lovituri, sa nu depaseasca nivelul la care se afla garda, pentru a nu crea ocazia unui contraatac din partea adversarului.

S: Sensei, va multumesc pentru interviu. Cind va avea loc urmatorul stagiu?

S.D.B.: Anul viitor, in Franta.

S: Va dorim multa sanatate si va asteptam din nou in Romania.


Nota:

Redactia revistei de Arte Martiale "SAMURAI Magazine" multumeste Federatiei Romane De Aikido, condusa de Sensei Dan Ionescu, 6 Dan, Presedintele in exercitiu al Confederatiei Europene de Aikido, pentru invitatia la acest stagiu de exceptie.

Articol publicat in revista "Samurai Magazine"

republicat aici cu permisiunea dl. Neculai Amalinei