More Links

Articole:pag 17

Ce este Aiki? Introducerea unei metode de analiza Aiki. III

 
 

Yoshio Ohara aruncat cu Aiki-nage de Yukiyoshi Sagawa

Sa ne uitam la o abordare simpla la Aiki dintr-o perspectiva neurofiziologica si psihologica.

Aiki plaseaza o mare importanta pe miscarea mainilor. Atunci cand cineva este prins de adversar, acesta trebuie sa evalueze puterea inamicului prin simturile interne ale incheieturilor sale (Sensei il defineste ca fiind "Te-no-uchi") - forta si directia atacului trebuie sa fie inteleasa intr-o secunda.

Asa cum am discutat anterior, trebuie sa va analizati pe voi si pe adversar din punct de vedere anatomic, si ramanad constient de fiecare sectiune a structurii musculare si osoase a adversarului, lucrati instantaneu tinand cont de atac, unghi, directie si miscarea picioarelor. Cel mai important senzor utilizat in calcularea instantanee ale acestor facori este sensibilitatea interna a incheieturii. Prin acest senzor al simturilor interne ale incheiturilor, "Te-no-uchi", puteti masura si apoi raspunde printr-un contra-atac intr-o clipa.

Din accentul lui sensei pus pe "Te-no-uchi este important" se poate deduce intelesul "Este important sa va ascutiti simturile interne ale corpului in timp ce analizam forta inamicului". Atunci cand utilizam "Te-no-uchi" eficient si adaptat, nu exista nici o putere inutila in umeri. Putem spune ca invataturile lui Sensei referitoare la "inlaturati forta din umeri" si "nu pune o forta (inutila) in maini" sunt conditii pentru rafinarea simturilor interne.

Sa explicam "nu pune o forta (inutila) in maini" putin mai detaliat. De exemplu, in cazul lui Katate-dori, "puterea" trebuie sa fie concentrata doar in locul unde incheietura este prinsa de catre adversar. Exceptand aceasta zona, dedesubtul sau deasupra ambelor brate, nu avem nevoie de nici o forta inutila. Acesta este intelesul "nu pune o forta (inutila) in maini".

Atunci cand analizam concentrarea puterii doar in incheietura, in termeni de anatomie fiziologica, este imposibil fizic sa misti doar musculatura din zona respectiva, iar grupele de muschi din acea zona transporta mai multa tensiune decat este nevoie. Aceasta este asociata cu o energie pierduta, si motivul pentru care "Aiki Shuchu-ryoku" (puterea concentrata a Aiki) nu poate fi transmisa la adversar.

In primul pas de concentrare a fortei doar in zona in care incheietura a fost prinsa, "intentia si imaginatia" sunt importante. Sensei Sagawa a exprimat acest lucru ca "Aiki este intentie", dar intelesul acestui lucru este faptul ca este important de a avea o intentie puternica in "Concentrarea Aiki"

Cand exprimam forta, este usor de a induce un mecanism psihologic care cauta sa contina acea putere si asta este cauza tensiunii in coate si umeri. Atunci cand apare aceasta tensiune puterea naturala nu se va mai transmite direct la adversar. Pentru a elimina aceasta putere care nu este necesara, este important sa se arunce acesta "mentalitate de restrictionare". Eliminarea acesteia este o invatatura importanta referitoare la "nu pune forta". Un exercitiu pentru eliminarea fortei din umeri si coate este "Aiki-age". "Aiki-age", care are efectul de conditionare "Te-no-uchi", este un exercitiu de baza, important in producerea a ceea ce sensei Sagawa numea "Forta Transparenta".

In comparatie cu "Puterea Transparenta" pe care sensei Sagawa a utilizat-o, puterea noastra este inca la nivelul pe care am putea-o numi "Puterea Murdara (de noroi)". "aiki-age" este o metoda de conditionare care este indispensabila pentru reducerea "murdarie" in timp ce crestem "Puterea Transparenta". Natural, sensei Sagawa nu a putut sa utilizeze liber aceasta "Putere Transparenta" din prima, la inceput trebuie sa fi avut si ceva "murdarie" in puterea sa.

Conditionarea cu armele este eficienta in a face incheiturile moi si puternice. De exemplu, cineva chiar si in tehnica efectuata din seiza poate aplica Aiki numai prin intermediul miscarilor mainilor. Mainile sunt sustinute de trunchi si de partea inferioara a corpului. Exista invataturi precum "tineti drept corpul", "nu miscati soldurile" si "puneti forta in abdomenul inferior". In plus, deoarece eficienta Aiki poate varia in functie de pozitia celor doi, ashi-sabaki si tai-sabaki devin importante. Invataturile lui sensei "nu intari genunchii", "foloseste usor picioarele" si "foloseste varful degetelor de la picioare" sunt legate de tai-sabaki. Figura 7 este o schita grosolana pe care imi este rusine sa o arat - notele mele referitoare la un exemplu de Katate-dori pe care sensei l-a aratat pe 19 august, anul 48 Showa (1973) utilizand pe dl Yoshimaru ca partener. Am desenat postura lui Sensei atunci cand aplica Aiki si postura partenerului sau asa cum a fost dezechilibrat, si am notat ce am crezut la acel timp ca ar fi secretele Katate-dori Aiki folosite de Sensei. Puteti vedea multe din punctele de baza discutate mai sus.



fig 7 Yukiyoshi Sagawa demonstreaza Katate-dori Aiki cu Keisetsu Yoshimaru

“Sensei no Aiki”

Calcaiele dl. Yoshimaru sunt sus, centrul de greutate al corpului triunghiular a fost dezechilibrat, centrul de greutate s-a mutat in sus si spre inapoi.

Incheieturile, coatele, pieptul si umerii lui sensei Sagawa sunt spre inainte, genunchii sunt usor indoiti. Picioarele sunt in "Tsure-ashi", calcaiele par sa fie in jos. Corpul lui este complet moale.

Deoarece oamenii sunt facuti din carne si sange, scheletul si muschii se schimba in fiecare secunda. Prin urmare, din punct de vedere fiziologic trebuie sa va armonizati cu corpul adversarului si sa raspundeti instant corespunzator musculaturii si incheiturilor sale. Acesta este alt motiv pentru care nu trebuie sa puneti forta in exces in corp.

Daca folositi forta neglijent atunci cand aplicati tehnica, aceasta va declansa o reactie defensiva reflexa in inamic. Cand nivelul de circumspectie este ridicat atunci si puterea lor de aparare este mai mare. Prin urmare, metodele de atac stim ca restrang fiziogic nivelul de circumspectie pana la cel mai scazut nivel si restrang puterea defensiva.

In plus fata de principiile mecanice, ceea ce poate fi considerat ca marele principiu al Aiki predat de catre sensei Sagawa "Utilizarea puterii in mod eficient pentru a devia puterea adversarului, dezechilibreaza si ataca" trebuie sa fie analizat din toate punctele de vedere anatomic, biologic, neurologic si prihologic. Sensei a ajuns sa inteleaga asta in mod natural prin intermediul a numeroase experiente reale de lupta.



Yukiyoshi Sagawa demonstreaz Aiki-nage cu un baston

Concluzie:

In timp ce nu poate fi negat ca Aiki Shugyo este extrem de dificil, sfaturile date de catre sensei Sagawa referitoare la punctele specifice nu sunt dificile. Daca cineva urmeaza structura metodelor tehnice din Sagawa-den Daito-ryu Aiki Bujutsu si invata cu incredere "Aiki Kyotei" (Invataturile Aiki), urmand cu sarguinta investigarea invataturilor lui sensei Sagawa si construieste continuu "Aiki Tanren" lor (Conditionarea Aiki), cred ca va fi absolut capabil sa inteleaga Aiki.

Chiar daca nu va fi in masura sa realizeze nivelul de maestru al aiki, daca face efort va fi capabil sa-si dezvolte fiecare dintre "puterile naturale" pana la cel mai inalt nivel posibil, si va fi capabil sa-si imbunatateasca mintea si corpul de-a lungul "Caii Aiki" pe care sensei Sagawa ne-a aratat-o.

Ce a fost prezentat aici sunt numai cateva principii de baza. Exista un numar de alte metode specifice secrete care au fost predate si practicate de catre Sensei. Exista teama ca acese comori nationale din aceste tehnici secrete ar fi pierdute in lume din cauza ca am dezvaluit chiar si aceasta mica parte.

Masaru Takahashi – “The Truth of Daito-ryu Aiki”




Articol publicat pe "What is Aiki? Introduction to a method of analyzing Aiki. (Part 3)"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li