More Links

Articole:pag 18

Interviu cu Aikido Shihan Kanshu Sunadomari II

 
 

Kanshu Sunadomari in fata la dojo Ueshiba 1954

Familia lui Kanshu Sunadomari a avut legaturi stranse cu fondatorul Aikido-ului, Morihei Ueshiba, prin intermediul credintei lor in religia Omoto-kyo. Fratele sau mai mare, Kanemoto Sunadomari, a fost unul din primii elevi ai lui O'Sensei si autorul a primei biografii publicate a Fondatorului. Sora sa, Fukiko Sunadomari, a fost multi ani "Fujin Bucho" (sefa sectiei de femei) in cadrul Aikikai.

El a devenit uchi-deshi la O'Sensei cu putin timp inainte de inceperea celui de-al doilea razboi mondial, iar la intoarcerea sa in Kyshu, dupa razboi, in 1953 a efectuat prima demonstratie publica de Aikido, dupa care a deschis dojo-ul Aikido Manseikan in Kumamoto. Promovat la 9 Dan de catre Morihei Ueshiba, el a devenit independent de organizatia Aikikai dupa moartea Fondatorului. A murit in noiembrie 2010.

A publicat o carte "Iluminarea prin Aikido"

Aceasta este a doua parte a unui interviu care a aparut prima data in numarul din august 2004 al revistei Gekkan Hiden ("Invataturile secrete lunare"), o bine-cunoscuta revista de arte martiale din Japonia.

De asemenea, acest interviu a fost publicat si intr-o colectie de interviuri cu elevi ai Fondatorului publicata in japoneza ("Profiluri ale Fondatorului") in 2009.



Fondatorul Aikido, Morihei Ueshiba O-Sensei

Gasirea invatamintelor Fondatorului in mijlocul luptei

I: Indoirea degetelor atunci cand aplicati o tehnica poate fi numita o caracteristica speciala din Manseikan-ul zilelor noastre. Cum ati utilizat mainile atunci cand ati inceput sa predati Aikido in Kyushu ?

R: Ele erau deschise. Mi-a luat aproape 20 de ani pentru a atinge forma actuala (maki-komi) Nu s-a intamplat dintr-o data, a aparut treptat.

I: 20 de ani !

R: Nu este genul de tehnica care apare usor. A inceput in anul 29 Showa (1954) si s-a apropiat de forma actuala in jurul anului 49 Showa (1974). Atunci am realizat pentru prima data ca acele cuvinte ale Fondatorului "aiki este iubire" reprezinta adevaratul spirit al Aikido-ului, si am inceput sa pun indoirea degetelor in prim-planul dojo-ului si atunci cand predam.

I: Ati devenit constient de importanta cuvintelor fondatorului dupa ce ati descoperit aceasta indoire ?

R: Nu e neaparat o descoperire, mai degraba tehnica mea a ajuns la acel punct in mod natural.Deci nu a fost ceva de care am devenit capabil brusc . chiar si acum se schimba putin cate putin.



Morihei Ueshiba si Kanshu Sunadomari

I: Elevii dv spun acelasi lucru: "Chiar si acum tehnica lui sensei este diferita decat cea de acum un an in urma".

R: Acei oameni care fac ukemi inteleg ! Eu, cel care execut tehnica, nu simt cu adevarat. Organizam acest seminar (nota: acest interviu a fost luat in aceeasi zi cu seminarul) o data pe luna inca din anul 51 Showa (1976) si sunt oameni care vin de fiecare data. Acet lucru face ca lucrurile sa fie cu adevarat dificile. Daca as arata doar Kata, cred ca nu ar mai veni. Ei vin deoarece atunci cand ma prind de mana ei sunt capabili sa simta. Cred ca ei devin constienti de evolutia mea si ca voi continua sa evoluez.

I: Dar, la inceput, ati invatat prin kata. Ce as dori sa stiu este cum ati ajuns la punctul unde nu mai este kata. Kata nu mai era eficienta ?

R: Atunci cand am inceput sa predau aikido in Kumamoto, au inceput sa vina oameni care se antrenau in alte stiluri de Budo. Cand se intampla, ei doreau sa lupte impotriva tehnicilor si acestea nu functionau. In momente ca acestea, nu le-am putut spune sa nu se impotriveasca.

I: Inteleg...

R: Sunt unele dojo-uri unde li se spune oamenilor sa nu lupte impotriva tehnicilor, dar nu le poti numi cu adevarat tehnici asa de eficiente. Ele sunt bune la momentul respectiv, dar nu va exista nici un progres si cred ca ei vor ajunge sa se izbeasca de un perete. Sau poate, chiar daca ei se lovesc de acel perete, nu vor fi constienti de asta si vor continua sa faca acelasi lucru.



Morihei Ueshiba ls dojo-ul de Aikido Manseikan in 1963

I: Atunci cand Aikido era necunoscut, au fost multi oameni care au dorit sa-si incerce puterile impotriva dv. ?

R: Da, au fost. Acum pot vorbi despre ce a fost atunci, dar la inceput incercam sa fac tehnicile sa functioneze prin kata si am fost jenat de multe ori. Deoarece am avut aceasta experienta, am inceput sa ma gandesc serios la felul cum Fondatorul facea uz de Minte in tehnica.

I: Credeti ca, daca adversarul este puternic, atunci trebuie sa fiti de asemenea puternic ?

R: Nu conteaza in care o persoana fara putere fizica va incerca sa faca ceva fizic, nu va merge. Lumea este plina de oameni puternici fizic, astfel incat intotdeauna exista o limita. Ce este important este cum putem exprima Mintea Fondatorului in corp. Aceasta nu este un lucru simplu. Este o chestiune de studiu, de incercari si erori - cred ca daca cineva m-ar fi cunoscut doar atunci, ar fi socat sa ma vada in zilele astea.

I: Cand ati inceput sa utilizati actualul stil de a indoi degetele ?

R: Eram in anul 49 Showa cand, cumva, am inceput sa am sentimentul ca am devenit expresia fizica a cuvintelor fondatorului. Cat despre actuala forma de predare a fost in ianuarie, anul 51 Showa (1976) atunci cand cineva m-a prins de mana.

I: Am auzit ca pana la acea perioada, atunci cand predati la politie, foloseati Atemi in momentele cand nu puteati aplica tehnica, si ca acesta a fost un proces de incercari si greseli in care ati gasit indiciile care v-au condus la "Musubi" pe care il utilizati acum.

R: Cred ca era in jurul anului 31 sau 32 Showa (1961 sau 1962), atunci cand am inceput sa predau aikido in Fukuoka. Am facut si cursuri de antrenament la academia de politie. Atunci cand partenerul meu venea si ma apuca puternic, de obicei aplicam tehnica dupa ce aplicam mai intai un Atemi. M-am gandit " asta nu e bine" M-am gandit ca nu era bine daca tehnicile erau ineficiente impotriva unui oponent care rezista, daca nu puteam sa fac nimic fara sa aplic Atemi. Atunci am inceput sa reconsider Mintea Fondatorului. Chiar si atunci nu am inteles imediat ! Totusi, fratele meu mai in varsta a scris o biografie a fodatorului, si incetul cu incetul colectiona scrierile fondatorului.



Kanemoto Sunadomari, fratele mai in varsta a lui Kanshu Sunadomari
din "Aikido Densho"

I: Biografia ar fi "Fondatorul Aikido-ului Ueshiba Morihei" (1969) ?

R: Multi zei si revelatiile lor pentru el apar in scrierile Fondatorului, de asemenea , apar aici si numele zeilor. Fondatorul a aratat aceste scrieri fratelul meu mai mare, astfel incat el a putut scrie biografia lui. Ele mi-au fost trimise mie dupa ce fratele meu a murit. Ele reprezinta fundatia mea.

I: Ce fel de scriere sunt acestea ?

R: Am introdus unele din acestea in cartea mea - una dintre ele este "Aiki este iubire". M-am antrenat in timp ce ma gandeam la scrieri ale Fondatorului precum aceasta, si forma curenta (degetele indoite) a aparut gradat.

I: Se pare ca multi dintre cei care se antreneaza in Aikido iau calea pe care dv. ati urmat-o ca pe o tema. Vreti sa spuneti ca antrenamentul zilnic din dojo se implineste si devine eficient si in afara dojo-ului ?

R: Cred ca nu vei intelege vreodata atat timp cat ramai in dojo. In cele din urma vei ramane prizonier in interiorul kata. Atat timp cat esti acolo, cred ca nu vei distruge niciodata kata.

I: Cred ca ati trecut prin multe lupte in Kyushu pentru a ajunge in pozitia in care sunteti acum.

R: Fondatorul a spus "Distruge kata, creeaza kata, Take Musu Aiki este o continua creatie si crestere". Din acest motiv trebuie sa distrugi kata.

I: Dar asta nu insemana sa le distrugi la intamplare, nu-i asa ?

R: Din acest motiv fondatorul a lasat multe scrieri in urma sa. Datorita faptului ca ele sunt data deoparte, intr-un sertar si uitate, apar probleme. Trebuie sa stiti cum sa faceti conexiuni intre Minte si Kata. Deoarece ati decis deja "acesta este Aikido" nu mai puteti face aceste conexiuni.



Kanshu Sunadomari explicand "Musubi"

Ce este Kokyu-ryoku ?

I: As vrea sa va intreb iar, mai exact, ce este "Kokyu-ryoku" despre care vorbiti ?

R: Spus simplu, sa te incredintezi momentului in care esti angajat cu adversarul tau si sa devii una cu el.

I: Referitor la locul in care oponentul pune cea mai mare forta ?

R: Prin eliminarea fortei unei persoane, cineva poate intelege instantaneu in ce directie se duce forta adversarului, unde acesta impinge sau trage. Te asezi chiar acolo. Mai tarziu, doar atingere oponentul va determina aparitia tehnicii. Atunci cand impingi cu putere, intri in conflict cu celalalt si nu va functiona.

I: Marca principala a Manseikan, indoirea degetelor, este pentru a elimina forta ?

R: Da, asa e. Dar sa nu credeti ca asta e tot ceea ce conteaza. Tehncile apar in multe locuri in defasurarea unei tehnici. Multe tehnici diferite apar din curgerea uneia singure. Asa cum spunea Sensei Ueshiba " Nu exista tehnici in Aikido, exista Intentie". El a lasat scris foarte clar despre asta. Din acest motiv, kata dispare.

(Nota traducatorului: Cuvantul tradus mai sus si mai jos, in acest interviu, ca fiind "Intentie" este "Hun"/"Kon" care este deseori tradus ca "suflet". De fapt, face parte din cosmologia chineza a celor 2 suflete care compun 2 din cele 5 aspecte ale constiintei. Acest cuvant reprezinta sufletul eteric si este asociat cu Yo (Yang) si cu intelectul. Potrivit lui Zhang Jiebin (1563-1640, a carui munca a avut o influenta majora in medicina tradionala chinezeasca) : "Sufletul eteric reprezinta venirea si plecarea mintii").

I: Practic vorbind, ce insemana sa fii conectat cu Kokyu-ryoku ?

R: Atunci cand cineva prinde bratul partenerului, bratul lui devine precum o franghie, unindu-se cu oponentul si impletindu-se unul cu altul.Aici starea inimii poate reprezenta o problema. Este absolut imposibil daca are un spirit de ostilitate fata de adversar.

I: Deci nu este o simpla problema de eliminare a fortei ?

R: Doar eliminarea fortei nu este buna. Trebuie sa va incredintati in mod constient adversarului, incetul cu incetul. Mainile Fondatorului erau foarte moi, nu simteai nici un pic de forta !

I: Nu este dificil pentru o persoana obisnuita sa inteleaga sentimentul de "incredintare" catre adversar ?

R: Nu este o miscare a corpului, aici cred ca lumea spiritului este importanta.

I: Acesta este punctul in care cuvintele Fondatorului "Aiki este Iubire" devin relevante ?

R: Este necesar sa unificati corpul cu spiritul. Totusi, corpul fizic nu va putea sa mearga inainte. Va miscati inainte folosind spiritul ca centru. Cred ca acest lucru este important. Si mai cred ca a fost lasat de catre Fondator pentru noi, si reprezinta scopul sau.

I: Se poate spune ca fraza "Aiki este Iubire" indica starea mintii necesara pentru Kokyu-ryoku, unificarea cu adversarul, realizand adevarata putere a Aikido ?

R: Corpul fizic este un vas pentru crearea Intentiei, si locul unde aceasta se antreneaza. Nu puteti deveni conditionati doar prin Intentie. Este un loc pentru antrenarea corpului fizic si Intentia ajuta la imbunatatirea acestuia.

I: Precum doua roti, una nu poate fi mai favorita decat cealalta.



"Takemusu Aiki" caligrafie de Morihei Ueshiba Inscriptia se citeste "Mama a Takemusu Aiki"

Transmiterea abilitatilor Aiki de la Fondator

I: Nu ati stat cu Fondatorul pentru un timp foarte lung, cum de ati ajuns la credinta ca "totul este continut in cuvintele Fondatorului" ?

R: Din caua legaturii lor cu mentalitatea Fondatorului.

I: Nu este o problema de timp ?

R: Fondatorul s-a instruit in religia Omoto, iar toate cuvintele sale vin prin intermediul acestui proces de pregatire.

I: Deci nu vorbiti doar despre Aikido ?

R: Cu alte cuvinte, pentru Fondatorul Aikido-ului, tehnicile precum Budo si religia reprezentau acelasi lucru. Din acest motiv, cred ca Budo predat de catre Fondator a fost diferit de altul. Cred ca propozitia "scapati de inamic" trebuie sa vina din religie. Deoarece am crescut in religie de cand eram copil.



Kanshu Sunadomari in 1968

I: La urma urmei, este un punct foarte important.

R: Este ceva acolo care se conecteaza la spiritul meu. Este asta, daca nu ar fi asta, nu as putea intelege.

I: Cumva am ajuns sa tratam cuvintele "Aiki este Iubire" ca un subiect separat de tehnica, dar conform a ceea ce spuneti, atunci cand ne referim la Aikido cele doua lucruri nu pot fi separate.

R: Asa este. Cred ca acesta este motivul pentru care Fondatorul ne-a lasat urmatoarele cuvinte: "Ceea ce va face pace in lume este acest Aikido" in scrierile sale. Daca ceea ce va aduce pacea in lume este Aikido, atunci tehnicile care sunt potrivite pentru aceasta cale trebuie sa apara. Deoarece Aikido este o arta fizica. Totusi, daca va concentrati doar pe urmarirea tehnicii lasand deoparte cuvintele Fondatorului, atunci veti ramane blocati la nivel de kata. Cred ca din moment ce Fondatorul era asa de puternic, tehnicile au ajuns cumva sa fie transmise precum kata. In cazul meu cred ca aceasta s-a intamplat intr-un mod natural. Inainte ca Fondatorul sa plece spre Tokyo mi-a spus "Acest Budo va inflori in Tinutul Focului" (Nota: "Tinutul Focului" este alt nume pentru Kumamoto) - cred ca ceea ce fac acum este ceea ce Fondatroul a prezis atunci. Aceasta caligrafie mi-a fost data de catre Fondator in anul 36 Showa (1966), poti vedea ca acolo scrie "Mama a Takemusu Aiki". Aceasta este creatorul. Poate simti legatura cu Intentia.

I: Vorbind despre legatura, in fiecare luna la seminarii aveti elevi care va prind personal de mana.

R: In acest an implinesc 81 de ani, si desigur sunt unele lucruri care trebuiesc transmise direct prin conexiunea cu mana mea. Nu fac asta deoarece asa practicam in fiecare zi, este antrenarea Intentiei. Altfel, indiferent ce vei face, puterea fizica va scadea cu varsta.

I: Ati spus ca azi a fost un grup mai mic decat de obicei, dar chiar si asa ati avut aproape 50 de oameni ca v-au prins mana, nu-i asa ?

R: Asta inseamna ca "antebratul" meu s-a schimbat asa ca este mai usor sa-mi intelegeti "abilitatile" (Nota: aici Sunadomori face un joc de cuvinte intre "antebrat" si "abilitati"). Mai ales de cand am slabit pe masura ce inaintez in varsta.

I: Deci transmiteti aceste "abilitati" ("antebrat") !

R: In cele din urma, chiar si acum in antrenamentul meu zilnic, ma gandesc cum sa exprim cuvintele Fondatorul in tehnica mea. Acesta este Shugyo. Este asa deoarece eu nu predau Aikido precum Kata. Precum Fondatorul a spus "Nu exista Soke in Budo" - fiecare persoana se antreneaza pe calea lui, mergand pe acea cale, si reprezinta o stare importanta a mintii pentru cei care invata Budo. In cazul meu, cred ca gasirea modului in care sa exprim Mintea Fondatorului in Aikido si felul in care sa o raspandesc lumii a fost foarte important. In acest sens, a fost unul din scopurile mele de a crea un loc unde portile sa fie deschise pentru toti oamenii.

Gekkan Hiden Magazine, April 2009




Articol publicat pe "Interview with Aikido Shihan Kanshu Sunadomari - Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li