More Links

Articole:pag 18

Hakaru Mori despre Aiki din Tenouchi

 
 

fig 1:Urakami Sakae din Heki-ryu Kyudo arata "Tenouchi"

In articolul "Ce este Aiki" ( Partea 1 , Partea a 2-a , Partea a 3-a ) instructorul Masaru Takahashi din cadrul Sagawa-den Daito-ryu Aiki Budo discuta despre "Tenouchi" si relatia lui cu Aiki.

General vorbind, Tenouchi se traduce prin "interiorul mainii" (cu alte cuvinte, palma mainii) - in Kendo poate insemna priza pe sabie, in Kyudo poate fi priza mainii pe arc. Urakami Sakae din fig de deasupra arata clasicul Tenouchi din scoala de arcasi Heki-ryu (poate va amintiti ca exista o traditie a scolii de arc Heki-ryu si in familia lui Hiroshi Tada ). In artele clasice i s-a oferit o asa de mare greutate incat a ajuns sa fie utilizata ca o cale de a te referi la nivelul de maiestrie a cuiva.

Acest articol este traducerea in engleza a unui articol japonez despre Tenouchi scris de catre Hakaru Mori, Somucho (director general) in Daito-ryu Aiki-jujutsu Takumakai si succesor al fondatorului Takumai, Takuma Hisa, cel care s-a antrenat cu Morihei Ueshiba si cu Sokaku Takeda. A aparut prima data in numarul 82 al revistei Takumai.

Atunci cand cititi acest articol poate doriti sa aveti urmatoarele citate ale lui Yukiyoshi Sagawa in minte:

6/12/1965

Aiki este sa nu receptionez puterea adversarului si sa fac ca acea putere sa nu intre in mine atunci cand atac. Nu este o simpla absorbire ci trebuie sa obtineti o conexiune. Aiki realizeaza o conexiune prin felul in care mana este deschisa. Deschiderea obisnuita a mainii nu este Aiki.

8/28/1971

Takeda Sensei mi-a spus sa deschid mana in felul in care o floare se deschide, dar cred ca asta inseamna sa deschid mana in timp ce rotesc usor. Am conceput Aiki meu in timp ce ma gandeam la astfel de lucruri.

12/16/1973

Invatati Aiki prin Suwari-ryote-dori Age-te. In acest mod am invatat eu metoda Aiki de dezechilibrare. Punctele importante ascunse (transmisia secreta) sunt: (1) intoarceti degetul mare spre voi (2) Rotiti antebratele. Deoarece ele se rotesc se formeaza o legatura. Ele se rotesc in acelasi fel in care un trandafir de munte ("Yamabuki") se deschide. Puneti putere in fiecare deget, este important.

6/10/1973

Gokui (secretul) din Aiki. Motivul pentru care o conexiune este formata cu Aiki este rotatia antebratelor.



Takuma Hisa demonstreaza Hiji-nobashi la sediul ziarului Asahi in Osaka 1930

Hakaru Mori despre Aiki din Tenouchi
(de Hakaru Mori, traducere in engleza Christopher Li) din nr.82 al revistei Takumai

Aiki este ceea ce se aplica palmei adversarului care vine sa apuce incheietura, utilizand spatele incheieturii. Poate daca o numim "in mana Aiki" sau "interiorul palmei Aiki" s-ar intelege mai usor.

De exemplu, acesta este Aiki care se foloseste atunci cand sunteti prins de ambele maini, si ridicand mainile il faceti pe adversar sa se miste - cu alte cuvinte "Aiki-age" sau il aruncam direct cu "Aiki-nage"

Aplicarea este diferita, dar in "Hiji-nobashi" (extinderea coatelor) tot Aiki este.

Desigur, atunci cand oponentul caruia i se aplica Aiki este in starea de "Hiji-nobashi", are intreg bratul extins si rigid, dar alta data bratul oponentului este indoit la cot iar partea superioara a mainii (deasupra cotului) si partea inferioara a mainii (sub cot) sunt in forma de carlig (inversa literei L) la cot.

Aceasta forma de carlig a bratului adversarului este un element tehnic important pentru efectuarea tehnicilor Aiki, si deoarece bratul partenerului este sub aceasta forma tehnicile Aiki pot fi executate cu cel mai mare efect. (vedeti "cheia de aur" de mai jos).

"Tenouchi no Aiki" este aplicat de un impuls care porneste din spatele incheieturii catre baza interioara a degetului de la mana pe care oponentul a utilizat-o sa prinda incheietura.

La acel moment, partea din spate a incheieturii este "infasurata" de catre partea interioara a mainii adversarului. Asa cum se va intelege, miscarea este foarte scurta. Prin urmare, deoarece nu este posibil sa facem miscari largi, miscarea spatelui incheieturii este extrem de subtila.

Chiar daca Aiki este aplicat, pentru un observator din afara pare ca nu s-a inamplat nimic, iar persoana pe care se aplica Aiki nu are nici un sentiment particular ca ar suporta aplicare vreunei forte.

Totusi, rezultatul aceste tehnici exista. Din momentul in care Aiki este aplicat, adversarul este incapabil sa-si elibereze mana sau sa contra-atace, si poate fi ghidat usor, putand sa ii extinzi si indoi coturile, sa-i misti corpul si chiar sa-i rastorni sau sa-i arunci.



Hakaru Mori demonstreaza la a 50-a Comemorare a lui Sokaku Takeda

Aici este locul exact unde apare un exemplu tipic de Aiki-jujutsu.

"Aiki" este de a face sa dureze miscarea inconstienta, instinctiva a adversarului. Prin urmare, adversarul se misca singur inconstient atunci cand aiki este aplicat in loc sa fie miscat de catre forta noastra. Prelungim miscarea adversarului si aplicam cea mai mica cantitate de stimuli necesari la baza degetelor lui pentru a-l misca in directia pe care o dorim. Nici o putere nu este simtita.

Daca "stimulii" sunt prea puternici atunci vor fi perceputi de catre adversar ca o "forta" si in acest punct va aparea constientizarea miscarii precum si o rezistenta sau o reactie iar efectul Aiki va disparea intr-o clipa.

In Daito-ryu, tehnicile de brat, mai ales cele in care se prinde bratul, sunt foarte numeroase. Atunci cand ne uitam doar la tehnicile Aiki aceasta tendinta devine mai evidenta, majoritatea tehniclor puternice incep cu tehnici de prindere a mainii. In consecinta, in timp ce este dificil, acest "Tenouchi no Aiki" sta la baza lui "Aiki" ca intreg pentru Daito-ryu si este o invatatura secreta vitala.

Nu este nici o indoiala ca "Tenouchi no Aiki" este un Aiki dificil. Nu este dificil din cauza complexitatii sale, mai degraba invers - in timp ce apare ca fiind alcatuita din puncte pur si simplu, abilitatea (de fapt "respiratia") este asa de subtila incat intelegerea, prinderea si invatarea sunt extrem de dificile.

Sempaii (Avansatii) din acest Ryu prind mainile profesorilor lor, este aplicat Aiki asupra lor si in acest fel absorb aceasta invatatura secreta prin receptionarea senzatiilor subtile prin mainile lor. Asa am invatat si eu. Acum noi incercam sa transmitem ceea ce am invatat catre kohaii nostri (incepatorii), si inca o data apare dificultatea de a explica si transmite acest lucru.

Atunci cand ne antrenam in Takumai, practicam Ryote-dori Aiki-age sau Aiki-nage din Idori ("antrenamantul din seiza") sau Hanza-handachi ("unul in seiza , unul in picioare") dupa efecturarea exercitiilor de incalzire si inainte de a incepe practica de baza Kata. Acest antrenament este pentru realizarea acestui Aiki, si este o practica comuna incepand din timpurile stravechi.

Ambele maini sunt puse pe genunchi - adversarul le prinde si le tine jos in timp ce isi pune jumatate din greutatea lui pe ele. Din acel punct, in timp ce sunteti tinuti, ridicati mainile - in acest moment trebuie sa aplicati acest Aiki pe interiorul mainilor adversarului sau tehnica nu poate fi efectuata.

Incepatorii sunt si ei inclusi in aceasta practica si toti se antreneaza in timp ce ofteaza si isi inclina capul in aceasta zapaceala, iar elevii avansati se invart in jur si demonstreaza tehnica completa fara vreo dificultate, incepatorii sunt deseori vazuti avand o privire admirativa.

In Takumai, tehnicile Aiki sunt predate incepand cu nivelele de incepatori si inainte de a incepe practica Kata.

Exista un motiv pentru a face asta, cu siguranta nu este acela de a deruta incepatorii.

Mare parte din antrenamentul Kata in Takumai este antrenamentul tehnicilor asupra incheieturilor. Ce se cere aici este "prinderea" in Te-sabaki si "impingerea" in Tai-sabaki. Prin efectuarea unei prize ferme pe antebratul adversarului si punerea fortei in ea, se poate controla indirect corpul adversarului. Pentru a executa tehnica cu precizie este necesara o anumita cantitate de forta si tensiune musculara.

Pentru a aplica Aiki si pentru a executa tehncile Aiki, forta, punctele cheie si alte cerinte esentiale cerute in cazul tehnicilor pe articulatii nu sunt o cerinta necesara in acest caz. Puteti chiar spune ca reprezinta un impediment.

Pentru a aplica Aiki si a face sa apara la adversar miscari inconstiente si instinctive nu trebuie sa-l prindeti. Nu trebuie sa puneti forta in adversar. Cel putin, nu trebuie sa permiteti ca adversarul sa simta ca si cum o putere este exercitata asupra lui.

Cu alte cuvinte, principiile fundamentale din spatele tehnicilor Aiki si cele ale tehncilor pe articulatii sunt complet diferite, iar in extrem putem spune ca sunt chiar diametral opuse. In consecinta, indiferent cat de mult s-ar antrena cineva doar in tehnicile pe articulatii, nu va fi capabil sa realizeze tehnici Aiki.

Desigur, reversul este de asemenea adevarat, indiferent cat de mult s-ar antrena cineva in tehnici de Aiki, va fi imposibil sa stapaneasca si sa efectueze corect si eficient tehnicile pe articulatii.

Prin urmare, se pote spune ca cel care vrea sa stapaneasca Aiki si tehnicile Aiki, trebuie sa invete tehnicile articulare in paralel cu tehnicile Aiki inainte ca el sa devina "contaminat" si incorsetat de principiile invatarii doar a tehnicilor articulare. La fiecare antrenament schimbarile intre aceste doua principii tehnice nu trebuie sa apara doar la nivel de intelect ci sa apara in mod natural si fara probleme in corp.

Daca va antrenati in acest fel in mod repetat, in final ambele seturi de principii tehnice se vor contopi in corp si veti deveni capabil sa faceti in mod liber tehnicile Aiki-jujutsu. Aceasta este conditia ideala pentru cei care se antreneaza in Daito-ryu si pe care trebuie sa o obtina.

Cheia de aur (de Hakaru Mori - tradus in engleza de Christopher Li) din nr. 49 al revistei Takumai

Daca cineva observa cu atentie va intelege ca majoritatea tehnicilor din Daito-ryu nu ating corpul in mod direct, ci sunt facute pentru a fi aplicate pe antebrat cu scopul de a misca "fundatia".

Ca un fel de a spune, antebratul oponentului este utilizat pe post de telecomanda pentru a-i misca corpul.

Acest fel de actiune este diferit de a prinde reverul si de a aplica tehnicile precum in Judo sau de a lua Mawashi si a aplica tehnica ca in Sumo.

Mai mult, este diferit de nevoia de a trage oponentul folosind o priza puternica si de a te lipi de corpul lui cu scopul de a aplica tehnica precum in Judo. In Daito-ryu, din moment ce este necesat sa manipulezi antebratul adversarului, chiar si atunci cand aplici tehnica exista un spatiul intre corpul vostru si cel al adversarului, iar corpurile nu au contact, exceptie existand doar in cateva cazuri.

Din acest motiv, Daito-ryu se mai cheama si "Budo de la distanta".

Totusi, nu veti reusi sa manipulati corpul adversarului prin intermediul antebratului, separat de corp, fara sa atingeti direct corpul oponentului, daca nu intelegeti principiile fundamentale si punctele importante ale tehnicilor.



Fondatorul Daito-ryu Kodokai, Kodo Horikawa, demonstreaza Hiji-nobashi

In plus fata de principiile tehnice profunde implicate in manipularea antebratului, exista alte incheieturi, umeri, cot si mana, implicate in transmiterea fortei bratului precum si ligamentele care le tin impreuna si muschii care le misca. Atunci cand aduceti putere in brat pentru a misca corpul oponentului, fiecare din aceste incheieturi si anexele lor absorb puterea si actioneaza ca o piedica in transmiterea puterii catre corp.

In consecinta, pentru a stapani tehnicile de antebrat din Daito-ryu, trebuie sa intelegeti principiile tehnice din spatele metodelor de manipulare ale antebratului si transmiterea puterii prin antebrat direct care corp, trecand prin cele 3 incheieturi. Nu este prea mult sa spunem ca trebuie sa urmarim intelegerea principiilor tehnice si a metodelor in fiecare din antrenamentele noastre.

In ceea ce priveste principiile tehnice referitoare la manipularea antebratului, sa discutam intai cum sa utilizezi bratul oponentului pentru a transmite putere prin antebrat pana la corpul adversarului.

Raspunsul este chiar simplu, in cele din urma este suficient sa faceti cele 3 incheituri ale bratului sa fie rigide in acelasi timp.

Indiferent ca este inchietura mainii, sau a cotului sau umarului, fiecare sectiune se misca relativ liber in raza sa de miscare. Din acest motiv, atunci cand puterea este exercitata pe antebrat aceste inchieturi se misca instinctiv pentru a scapa de acea putere si este necesar sa se blocheze incheiturile bratului adversarului atunci cand aplicati tehnica astfel incat ele sa nu se miste.

Atunci cand aceste trei incheieturi sunt blocate simultan, intreg bratul devine un transmitator de putere simplu si complet, iar puterea aplicata pe antebrat este introdusa direct prin incheietura umarului in corp.

Acum, cred ca este necesar sa discutam iar despre cum sa fixam simultan cele 3 incheituri ale bratului in tehnici precum Ippon-dori (ikkyo in aikido). Daca limitam discutia la tehnicile Aiki atunci aici sunt 2 metode. Una ar fi "Hiji-nobashi" (extensia cotului) iar a doua este "Kagi-gata" (forma de cheie). Amandoua sunt tehnici de baza Aiki.



Hakaru Mori demonstreaza Sankajo

Am vorbit deja despre "Hiji-nobashi", asa ca am sa evit sa ma repet, asa ca acum voi vorbi despre "Kagi-gata". Specific, forma bratului oponentului in Ryote-dori Aiki-nage atunci cand se executa Aiki-age ar trebui sa fie aceeasi forma ca si atunci cand se executa tehnici precum Sankajo sau Yonkajo, si tineti bratul adversarului ca si cum a-ti sta in garda de sabie Hasso no Kamae.

Atunci cand efectuati aceste tehnici in mod corect si brusc, partea superioara a bratului adversarului (partea dintre cot si umar) si partea inferioara (partea dintre cot si degete) iau forma unei chei. Partea inferioara este verticala iar partea superioara este mentinuta la acelasi nivel cu inaltimea umarului. Pozitia cotului este putin in fata umarului.

Cu bratul in aceasta pozitie, chiar daca adaugati forta pe incheietura mainii, aceasta forta nu va fi redusa prin intermediul incheieturilor, va fi transmisa direct catre corp, care va fi miscat prin intermediul ei.

Desigur, atunci cand adaugati aceasta forta exista multe alte subtilitati si puncte care trebuie invatate sau altfel nu veti putea sa aplicati intr-un mod eficient tehnica.

Folosind aceasta forma, indiferent de faptul ca articulatia cotului este indoita, forta aplicata antebratului nu poate fi redusa prin incheieturi. Mai mult, abilitatea de a misca corpul folosind o mica cantitate de forta este un lucru asa de minunat incat avantajele nenumarate si utilizarea acestei forme i-au adus numele de "cheia de aur"




Articol publicat pe "Hakaru Mori on the Aiki of Tenouchi"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li