More Links

Articole:pag 19

Amintirile dl. Kimura referitoare la Aikido - II

 
 

Fondatorul Aikido, Morihei Ueshiba, la Dojo-ul Noma, anul 1936
publicat in 1938

In 1938 printul Fumimaro Konoe era prim ministru al Japoniei - el a fost un sustinator al lui Morihei Ueshiba si a fost in consiliul de administratie alFundatiei Kobukai din perioada de dinainte de razboi a lui Morihei Ueshiba.

In 1938, cand a inceput antrenamentele cu Morihei Ueshiba la Dojo-ul Kobukan din Tokyo, dl. Kimura avea 19 ani si facea parte dintr-un schimb de elevi organizat de japonia si Dairen (Dalian), port ocupat de japonezi in nord-estul Chinei. Atunci aceasta arta era numita "Ueshiba-ryu Aiki-jutsu", iar elevii faceau parte dintr-o lista lunga de personalitati politice si militare influente.

Urmeaza partea a doua din cele doua parti ale traducerilor in engleza a memoriilor sale de atunci, data iunie 1987 si aparuta initial in a 10 editie aniversara a "Aikido Kodaira", publicata pe 30 octmbrie 1988.



"Kamae" din manualul tehnic "Budo"
- Morihei Ueshiba 1938 -


Amintiri din Aikido


4) Invataturile lui Sensei

A – Kamae

Nu infrunta inamicul direct. Intotdeauna ia o pozitie Hanmi-Irimi si fa ca partea care infrunta inamicul sa fie cat mai mica posibila. (Nota traducatorului: vezi "Morihei Ueshiba, Budo si Kamae" : Partea 1, Partea a 2-a, Partea a 3-a pentru o discutie despre Kamae din manualul tehnic "Budo" din 1938)


B – Mersul

In pasul de mers cu 6 directii ("roppo") ridicati-va coapsele atunci cand va miscati, percum mersul actorilor Kabuki. (Nota traducatorului: vezi articolele de mai sus "Morihei Ueshiba, Budo si Kamae" pentru cele 6 directii. Aici este o scurta explicatie de la Shihan William Gleason , 7 Dan Aikikai si fondator al Shobu Aikido: "Intindeti coloana in sus si jos pentru a deveni inradacinat in Cer si Pamant, stabilizeaza-te in centrul celor 6 directii. Acesta este Irimi, spiritul aikido; trimite ki-ul in toate directiile spre infinit; propria noastra intenite se intalneste si se contopeste cu vointa universului. O'Sensei a numit-o "Crucea Divina". Asta este kotodama lui Tou sau Tao, in japoneza se pronunta Dou. Este implinirea lui Michi, nivelul cel mai inalt din aikido. De asemenea este eliminarea dualitatii, a separarii. Este numita Gokui, "vointa extrema" sau "credinta radicala" )


C- Deschiderea Corpului

Atunci cand cineva evita sabia inamicului. nu trebuie doar sa-si deschida corpul, ci trebuie sa se roteasca suficient de departe pentru intalni spatele inamicului. Daca nu face asa, chiar daca el crede ca evita sabia, nu va fi destul si va fi taiat.


D - Principiul Aiki si Kokyu-ryoku

In aiki se intinde o panza subtire de paianjen intre tine si inamic, si asta nu trebuie sa fie taiata. Cu alte cuvinte, daca inamicul vine sa va taie capul, atunci trebuie sa-si taie capul, daca vine sa va taie, trebuie sa-si taie corpul. Referitor la asta, mi s-a spus sa nu fac lucruri precum sa tai corpul lui atunci cand vine sa-mi taie capul. Cand am intrebat "Asta nu inseamna Ai-uchi" ("lovitura/ucidere reciproca"), Sensei a spus "Nu. Persoana cu cel mai puternic Kokyu-ryoku va taia si castiga." Cu alte cuvinte, puterea sau slabiciunea lui Kokyu-ryoku va decide confruntarea.


E - Distanta pentru o Sabie Vie

In cazul in care inamicul vine cu sabie ascutita, prima data ia niste pamant de jos (de fapt este ok chiar daca nu este nimic) si arunca-l in ochii inamicului sarind in acelasi timp spre inainte. Trebuie sa va rasuciti ochii spre el cu sentimentul de a taia inamicul. Daca nu aveti acest sentiment de taiere atunci privirea lor nu se va muta.

Chiar si cand infrunti pe cineva cu o sabie ascutita de la o distanta de 4-5m, se simte ca si cum inamicul este in fata ochilor tai, deci ia o distanta suficienta. Daca luptati de la o distanta de mai putin de 1m atunci atacul a inceput deja, unul sau celalalt a fost condus ai a murit. Dina cest motiv, trebuie sa evitati acest tip de antrenament.


F - Misca-te inainte de Sen-no-sen

(N.T.:"Go-no-sen" te misti dupa ce atacul a venit, "Sen-no-sen" te misti odata cu atacul, dar inainte ca acesta sa ajunga la tine, "Sen-sen-no-sen" te misti inainte ca atacul sa inceapa)

Intr-o confruntare, miscate inainte de Ki-ul adversarului. Sa-ti misti corpul dupa ce adversarul a taiat este prea tarziu. Aceasta se dataoreaza faptului ca adversarul se gandeste sa taie apoi isi misca corpul !


G - Antrenarea Kokyu-ryoku ("Puterea respiratiei")

Una din frazele favorite ale lui Sensei atunci cand lucra cu elevii era "ne dezvoltam respiratia reciproc". Sensul acestor cuvinte is acela ca Sensei si elevii lucreaza impreuna, se ajuta reciproc pentru a-si dezvolta Kokyu-rokyu. Aceasta nu este puterea musculara pe care toata lumea o site, reprezinta puterea Ki-ului, puterea Mintii, care este unica pentru Aikido.


"Cei 3 spadasini ai Politiei Metropolitane", 1939
Din stanga:Kyotaro Takahashi, Takano Sasaburo, Kawasaki Zenzaburo

5. Abilitatile extraordinare ale lui Sensei

A - O competitie cu Sasaburo Takano cu sabii ascutite

Aceasta este o intamplare pe care am auzit-o de la sempai Ishii

Atunci cand dl. Takano, despre care am mentioant mai devreme, a devenit elev , el l-a intrebat pe Sensei "Va rog invatati-ma o miscare - ce ar trebui sa tin ?" Sensei i-a spus "Tine asta!" si i-a dat o sabie japoneza. Cand dl. Takano l-a intrebat "Sensei, ce veti avea ?" Sensei i-s raspuns "Sunt ok cu mainile goale". Cand a azuit asta, dl. Takano a spus "Eu sunt Sasaburo Takano, cu renume mondial. Credeti ca sunt un idiot ca s-mi dati o sabie ascutita si sa-mi spuneti ca sunteti ok cu mainile goale ? Va voi taia si va voi ucide !"in timp ce flutura sabia. La acel moment, Sensei a inaintat, i-a oprit cu mainile lui mana dominanta a dl. Takano, lovindu-l asa de tare incat dl. Takano a scapat sabia fara a realiza asta.

A fost pur si simplu ca o intamplare dintr-o carte cu povesti.


Maresalul Shunroku Hata

(n.t.: Shunroku Hata a fost comandantul general al Corpului Expeditionar in China Centrala si a servit ca aghiotant senior al Imparatului Showa precum si ca ministru de razboi)


B - Demonstratii

Uneori, Sensei facea demosntratii. Ori de cate ori se faceau demonstratii, noi ne luam masa de pranz in niste cutii de lemn de la Isetan, precum si Sake, asa ca era cu adevarat ceva asteptat cu nerabdare de catre un elev ca mine care locuia intr-o casa internat. O data, excelenta sa Maresalul Shunroku Hata a venit pentru o demonstratie. Mai mult, in timp aceasta persoane a fost generalul comandant al Corpului Exepditionat in China Centrala, fiind o persoana cu o pozitie incredibil de mare, asa ca alte grade si ofiteri de armata erau ca pe ace.

Continutul demonstratiei a fost asa de variat incat ar fi imposibil pentru mine, cu abilitati scriitoricesti limitate, sa o descriu, dar as dori sa explic o parte din ea cat pot mai bine.


Luptatorul de Sumo Tenryu, anul 1929

O parte a demonstratie a fost cea in care l-a avut pe dl. Wakuta (n.t.: luptatorul Sumo Tenryu), despre care am vornit mai devreme, ca oponent. Mai intai, Sensei stand in fata dl. Wakuta a spus catre spectatorii asezati "Acum il voi arunca pe dl. Wakuta fara sa-l ating". In acel moment s-a iscat o agitatie in sala. Cum ar putea cineva sa fie capabi sa arunce un om mare si robust precum dl. Wakuta cu o greutate de 33kan (124kg) si o inaltime de 6 shaku (1.8m) fara sa-l atinga ? toti au inghitit fara a se gandi la asta.

Cel care parea mai surprins a fost insusi dl. Wakuta. Mai tarziu, dl. Wakuta a spus "Nu am planuit nimic cu Sensei, asa ca am fost uluit cum as putea fi aruncat fara sa ma atinga. Asta fiind spuse, nu vroiam sa-l stanjenesc pe Sensei.".

Pentru a fi mai directi - Sensei, avand corpul sau mic, statea in fata imensului domn Wakuta, si s-a intors putin. "Dl. Wakuta prinde asta" a spus el, oferindu-i reverul stang. Dl. Wakuta a facut ceea ce i s-a spus - din moment ce era mai inalt a intins mana drepta de sus si a incercat sa prinda reverul stang. Avand aceeasi viteza, Sensei si rasucit corpul spre stanga spate, si pe masura ce mana dreapta a dl. Wakuta venea in jos Sensei s-a asezat brusc in seiza pe tatami. In acel moment pozitia pumnului drept a dl Wakuta a inghetat in aer, si avand pumnul drept ca centru, corpul dl Wakuta a descris un cerc larg si el a fost aruncat in fata cu o bufnitura. Arata exact ca o balena mare aruncata pe plaja.

Sa spunema ca aceasta este o bucatica dintr-o tenhica corecta de Aikido. Pe scurt, este vorba de a manipula adversarul precum o papusa. Este ceva cu adevarat care nu poate fi executata de un om obisnuit.


C - Antrenamentul cu sabia

Intr-o zi Sensei mi-a spus "D-le Kimura, azi hai sa ne antrenam cu sabia. du-te si adu shinai-ul", asa ca m-am grabit spre sacul din cauciuc din coltul dojo-ului si am revenit cu 2 shinai-uri. Unul i l-am dat lui Sensei, l-am apucat pe celalat si am luat Kamae.

La inceput, Sensei a taiat usor shinai-ul meu din stanga, asa ca varful sabiei mele s-a leganat larg spre dreapta. Atunci Sensei a spus "Nu e bine. Tine sabia ferm.", asa ca data asta am apucat puternic manerul shinai-ului. Atunci cand am facut asta el a taiat din nou shinai-ul meu tot din partea stanga. Ce ar putea fi de data asta ? Inainte sa realizez, am cazut de la solduri cu o bufnitura.

Sensei mi-a spus din nou "Nu este bine. Stai cu soldurile ferm." Determinat sa nu mai cad si sa fiu certat din nou, m-am pus cu mainile si picioarele intr-o garda solida. De data aceasta Sensei si-a luat sabia, mi-a lovit-o pe-a mea intr-o miscare de spirala in sus si mi-a aruncat-o aproximativ 4m in spatele lui. Am fost uluit.

Intr-un cuvant, am inteles ca Aikido ataca usor lipsa de pregatire a adversarului. Atunci Sensei a spus "Antrenamentul este gata pentru azi", si nu mi-a dat nici o sansa de a avea ceva de tinut.


Printul Kaya Tsunenori (Kaya-no-miya-tsunenori-o) in anii 1930
cel pentru care a fost scris manual tehnic Budo a lui Morihei Ueshiba

D - Kaya-nu-Miya-sama

Aceasta este o intamplare cand Sensei l-a luat pe dl. Shioda si dl. Okubo (nobil, fiu a lui Tadayori Okubo si elev la universitatea Gakushin)

Prima data Sensei il folosea pe dl Shioda ca partener si explica tehnicile de Aikido, iar dupa observarea acestora Printul il avea ca partener pe dl. Okubo pentru antrenament.

Apoi, si aceasta este povestea dl. Shioda, Sensei s-a entuziasmat in casa nobilului, sangele i s-a urcat la cap iar fata i-a devenit rosie. Dorind sa-si arate abilitatile, a apucat umarul stang al dl-ului Shioda cu mana sa dreapta si l-a aruncat pe o distanta de 8 tatami ( ~ 14.6m)

Apoi, dupa cum era de asteptat de la dl. Shioda, atunci cand a revenit la dojo, ca razbunare, m-a luat si m-a aruncat pe o distanta de 3 tatami (~5.5m). Asa cum m-a aruncatin aer, am simtit ca si cum respiratia mea era pe punctul de a se opri. Eram tanar si 3 Dan in Judo. Eram obisnuit cu a fi aruncat asa ca treceam prin asta fara nici o problema, dar daca mi s-ar intampla acum sunt sigur ca oasele mele se vor zdruncina.

Nu stiu daca cineva precum Sensei, care prinde o persoana cu o singura mana si o poate arunca mai mult de 14m este un maestru sau nu, dar pot spune cu siguranta ca este o persoana care sa fie respectata.


E – Suburi

Sensei mereu legana bokuto-ul sau de stejar. Desigur, in acele vremuri se auzea un zumzait in aer de la sunetul taierii, dar ce surprinzator era faptul ca la fiecare taiere ultimii ~ 15 cm ai bokuto-ului se aplecau cam cu ~ 15cm. Vaznad aceasta sopteam unii altora "Daca as putea sa fac asta, ar fi iesit din comun !" Cand ne uitam la fata lui Sensei, ochii lui erau stralucitori - era foarte infricosator.


F - Intuitie ascutita

Atunci cand Sensei mergea in camera din spat, dl. Shioda ma lua sa incerce tehnicile de judo pe el si sa cerceteze contra-tehnici. De fiecare data Sensei isi scotea capul pe usa din spate si ne certa "Judo este ceva care vine din China, asa ca este murdar !" ( n.t.: termenul utilizat aici de catre Morihei Ueshiba pentru "China" este desori considerat a fi peiorativ) A fost mereu un mister pentru noi cum putea sti din camera din spate ce facea noi.


G - Tehnicile sunt inutile

Sensei spunea cateodata ca tehnicile nu sunt necesare. El isi odihnea palma sa pe partea de sus a unuia dintre umerii studentilor sai, iar fata acestora devenea brusc rosie, soldurile lor se "rupeau" si cadeau la pamant. Cred ca asta era efectul Kokyu-ryoku


6) Ce mi-a placut cand invatam Aikido

Am lucrat la o firma de constructii multi ani, iar cand eram tanar am mers sa inspectez diferitele santiere pentru 18 ani. In zona metropolitana, lucratorii erau linistiti, da in zonele izolate si in cele muntoase ei isi aratau ferocitatea. Au fost multe lupte si am fost atacat de cateva ori cu cutitul, dat datorita faptului ca invatam Aikido am utilizat Hanmi-Irimi pentru a-mi deschide corpul si am fost capabil sa-i controlez fara sa-i ranesc.


7) Aikido in vremurile de demult

A - Taxa lunara era de 5 yen

Eram certati daca puneam 5 yen la vedere. Intotdeauna trebuia sa-i punem intr-o invelitoare ("noshibukuro") iar unul dintre uchi-deshi ii punea pe Sanpo (un stand mic). Apoi uchi-deshi il ridica deasupra ochilor si ii punea facand o plecaciune in fata altarului.


B - Trebuia sa purtam hakama peste keiko-gi de la inceput

Eram certati si ni se spunea ca aceasta tinuta in stilul Judo era nepoliticoasa.


C - Nu era antrenament in Shikko

In acele vremuri, Aikido era despre cum sa-i arunci si sa-i omori, totul era o tehnica de aruncare. Mi se spunea sa arunc intr-un unghi care sa duca capul adversarului spre pamant. Atunci cand venea timpul ca Sensei sa te arunce in timpul antrenamentului, noi ne l uptam departe. Nu ne antrenam pana cand aruncarile nu erau terminate. Asa ca noi nu am fost invatati.


D – Nu erau grade

Era doar Menkyo Kaiden. Atunci cand l-am intrebat pe Sensei ce fel de persoana paote ajunge Menkyo Kaiden, el a spus ca de obicei doi oameni cu abilitati extraordinare s-ar infrunta reciproc in fata lui tinand cutite reale (tanto) si sa incruciseze sabiile. Daca Sensei ar recunoaste abilitatile lor, atunci el le-ar acorda Menkyo Kaiden. Cu alte cuvinte, aceasta a fost o discutie despre ceva ce nu voi reusi niciodata sa devin, asa ca am renuntat la astfel de lucru ambitios.

De asemenea, nu am auzit pe nimeni sa devina Menkyo Kaiden. Totusi am auzit ca a fost unul dintre juniorii dl. Matsuhei Mori care a inceput practica in anul 18 Showa (1943) si a devenit 10 Dan Aikido.

Cred ca era undeva in anul 30 Showa (1955) cand am citit un articol in ziar despre un ni-dan-uri aikido si asa mai departe, asa ca am mers la Hombu Dojo in Wakamatsu-cho si am vorbit cu dl. Kisshomaru - "Am vazut recent scris intr-un ziar ca ar exista grade dan in Aikido, va rog sa-i corectati". Atunci cand am zis asta, dl. Kisshomaru a replicat "De fapt, dl. Kimura, am pus grade dan in Aikido dupa razboi pentru a incuraja cresterea." si atunci a fost prima data cand am aflat despre inffintarea unui sistem de gradatii dan.

Pana recent, din mandria mea ca parte a grupului de dinainte de razboi, am continuat sa port o centura alba, dar atunci cand o centura alba arunca o centura neagra, primeste o privire uracioasa si asta lasa un gust ciudat. Este greu sa inoti impotriva curentului, asa ca am luat o centura neagra de la Hombu.


E - Nume.

Pe vremuri se numea Aiki-jutsu, precum Bi-jutsu (arta), Ken-jutsu sau Nin-jutsu, si se pare ca antrenamentul era centrat pe tehnica. Acum a devenit Aikido, si practica de pana acum s-a codimentat cu antrenarea aspectelor mentale, eu ii felicit pentru dezvoltarea unui antrenament cu o baza asa de mare. Ma rog ca practicantii de Aikido sa fie mai numerosi in viitor.


In concluzie, doresc din adancul inimii o continua prosperitate a Kodaira Aikido Renmei.

Cu multe multumiri.

Scris pe 24 iunie, anul 12 Showa (1987)


Nota editorului: Asa cum autorul a notat in textul de deasupra, au fost chemati direct de catre Kisshomaru Ueshiba, Ni-Dai Doshu la Hombu si a primit sho-dan direct de la Doshu. Ca dovada, am in posesia mea o carte de vizita de la Ni-Dai Doshu Kisshomaru Ueshiba, pe care scrie ca ei au practicat inainte de razboi si ca sho-dan a fost emis pentru dl. Kimura.



Articol publicat pe "Mr. Kimura’s Aikido Memories, Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li