More Links

Articole:pag 21

Aikido trebuie sa fie sanatos / Ghid pentru practica #5

 
 

"In antrenamentul de zi cu zi, incepeti cu miscari de baza pentru a va intari trupul fara suprasolicitare. Petreceti primele 10 minute cu incalzirea si apoi nu veti mai avea frica de acidentari, chiar si pentru persoanele mai in varsta. Bucurati-va de antrenament si straduiti-va sa intelegeti adevaratul scop." Budo

"Practica zilnica incepe cu miscari usoare ale corpului, crescand gradual in intensitate si putere; dar aici nu trebuie sa existe suprasolicitari. De aceea chiar si persoanele mai in varsta pot continua sa practice cu placere si fara vatamare corporala; si de aceea ei vor obtine obiectivul antrenamentului." Aikido

Doshu Kisshomaru expune in acest sens in Aikido " A cincea regula este aceea de a nu contrazicem natura. Excesul este de evitat in orice. Moderatia este cheia. Nu conteaza cat de putin exces apare, intreaga postura si conditia corpului vor fi dezechilibrate. Tinerii, elevii plini de viata sunt apti de a avea ideea ca ei nu vor fi puternici decat daca isi vor forta puterea. Aceasta nu este adevarat. Practica naturala creeaza adevarata putere. Din acest motiv a fost posibil ca Dr. Niki, un om cu mai mult de 80 de ani, sa practice Aikido."

Din numarul4, volumul 34 , din 1997, al revistei "Aikido" de Aikido world headquarters din Tokyo: "Practica zilnica trebuie sa inceapa cu Tai-no-Henka(intoareceri) si trebuie crescuta gradual la tehnici mai puternice fara a plasa corpul sub presiune Practica trebuie sa fie executata intr-o maniera vesela, in care chiar si cei mai in varsta pot participa fara sa aiba vreo accidentare. In acest fel, antrenamentul va permite dobandirea scopului final."

Fiind personal medical de mult timp, nu ma asetept ca aceasta sa fie cea mai dificila parte din ghidare pentru practica despre care scriu. Este Aikido sanatos pentru a fi practicat ? Am gasit exemple bune de longevitate aici , aici , si aici . In unele zile am indoieli. Am alti profesori care spun multe. Stiu multi practicanti de Aikido care s-au accidentat pe saltea. Aikido a devenit foarte codificat si fracturat dupa ce aceste indrumari au fost scrise, si dupa parerea mea, orice abatere de la acest ghid nu este ceva care poate fi plasat la picioarele lui Morihei Ueshiba

Yoga si Tai Chi sunt bine acceptate ca si clase complementare in spitale si clinici; Aikido nu este. Munca lui Janet Rosen cu persoanele cu risc pe care le invata cum sa cada in siguranta este cea mai apropiata pe care am vazut-o in aikido ca un serviciu valoros pentru sistemul medical. Ea are si un bun articol despre sanatatea genunchiului .

Nu orice practicant de Aikido este in mod automat un exemplu de sanatate mentala, emotionala si fizica. Unii practicanti pot fi promotori de sanatate, alti probabil ca nu. Imi place articolul scris de Pat Parker despre standardul de performanta. "Membrii clubului sprijina accidentarile care se pot evita ?" Nu in fiecare dojo unde m-am antrenat exista starea de a-ti evalua propria practica si din ce stiu nici intr-un dojo unde am fost nu apare asta explicit in scris. Ca cerinta minima (din experienta mea) majoritatea dojo-urilor acorda cel putin vorbe goale (de cele mai multe ori) mergand pana la o mandrie masculina. M-am intalnit cu oameni care sustin suficient de multe leziune majore din practica obisnuita care ma face pe mine sa ma indoiesc de abilitatile lor martiale ramase. Majoritatea instructorilor pe care i-am intalnit nu sunt instruiti profesionist in domeniul sanatatii (Pat si Janet sunt), capabili sa evalueze antrenamentul intr-o maniera stiintifica in cunostinta de cauza.

Incalzirea

Stanley Pranin are un video excelent despre suplimetarea incalzirii pentru sanatate, si acest articol atinge politica sugerata. Imi place ceea ce spune despre Yoga si Aikido . In timp ce am avut profesori care refuza sa conduca partea de intinderi, alt articol excelent al dl-ui Pranin are fotografii cu O'Sensei care executa streching.

Sensei Kawahara nu conduce incalzirea intotdeauna. Era de asteptat ca pentru un seminar de weekend unul din sempaii din dojo sa conduca incalzirea inainte ca Sensei sa intre pe tatami. Instructorul sef din dojo il asista pe sensei Kawahara. Sensei observa ce a predat pentru incalzire si am intotdeauna sentimentul ca sunt imi sunt testate abilitatile de predare si exercitiile de incalzire. Sensei merge de-a lungul salii si observa felul in care noi efectuam miscari precum Kokyu Ho si Tai no Tenkan; trebuie sa le lucram pe ambele inainte ca ora sa inceapa.

La Seminarul de Vara sau la alte seminarii importante Sensei conduce personal incalzirea. Acestea sunt momente speciale. El are cateva zeci de exercitii cae sunt niste suplimente puternice la antrenamentele noastre. Acum e momentul ca "retetele" sa apara "Daca vrei sa fii bun la asta (unele tehnici sau abilitati), fa (unele exercitii specifice): A. 100 ori pe zi pentru 100 de zile, sau B. 10 minute pe zi pentru 100 de zile". Departe de a nu pretui incalzirea, el pastreaza comoara pentru aceste momente.

De asemenea, sensei Kawahara a facut cateva comentarii care suna precum cele pe care le aud in clasele de yoga. La fel cum clasa de Yoga are inclinari spre spate , inclinari spre fata si rasuciri care urmeaza una dupa alta, Sensei variaza deseori tehnicile predate. Kokyu Ho intindere a spatelui va fi urmata de Ikkyo. Caderea spre in spate din Shihonage va fi urmata de caderea spre in fata din Kaitenage. Sankyo si Kotegaeshi in aceeasi ora. Koshinage a fost o data tehnica la seminar. Hijikime a fost mai putin frecvent, imi amintesc ca el a spus doar o data pe luna. In cerinta veche de examinare din CAF apareau de la Ikkyo la Yonkyo, Shihonage, Iriminage, si Kotegaeshi la fiecare test dar cu fixare diferita la fiecare tehnica. In unele zile, umerii mei duc dorul la acea varietate. Era o lista lunga referitoare la baze, care era descurajatoare pentru incepatori. Totusi prefer aceasta aboradare si cred ca duce la o dezvoltare mai echilibrata.


Tehnica de baza

Pe la sfarsitul anilor 1990, Morihei Ueshiba era deja mort de cateva zeci de ani. Definitia stricta a tehnicilor de baza din versiunea din 1997 probabil a venit de la Doshu Kisshomaru, si s-ar putea sa fie si putina politica- Koichi Tohei cu Ki Aikido, Aiki Taiso; Tomiki cu Shodokan Aikido Tandoku, Hanasu/eliberare , si Junana Kata; Yoshinkan Kihon cu Hiriki no Yosei Ichi si Hiriki no Yosei Ni , Tai no Henko Ichi si Tai no Henko Ni , Sumatsu Doza Ichi si Sumatsu Doza Ni, si multe alte forme de baza cu mainile goale de la diferiti profesori care nu mi-au fost predate mie ca incepator. Lucrul cu arme este chiar si mai mult disparat si nici macar uniform in fiecare stil de Aikido. Cu siguranta armele nu sunt uniform ca parte a practicii de baza din Aikido de la o asociatie la alta.

Cu Koichi Tohei setand scena pentru un Aikikai timpuriu cu propriile sale exercitii si apoi separarea din 1974, elementele de baza invatate de unii pioneri ai Aikido-ului occidental timpuriu au fost dezaprobate. Politica asociata cu diverse practici pare sa inlocuiasca sanatatea sau utilitatea practicii. In timp ce linii directoare au fost scrise inaintea oricarei despartiri notabile, revizia din 1997 defineste in mod special elementele de baza la distanta de alte ramuri traditionale.

Ni se spune sa incepem cu bazele, dar comunitatea larga de Aikido nu este de acord asupra listei cu bazele. Unele miscari si practici contin un risc mai mic de accidentare decat altele. Unele pot fi practicate pentru o perioada mare de timp cu repetitii ridicate cu risc minim pentru elevii noi sau pentru elevi care sunt accidentati. Unele practici contin un risc relativ ridicat pentru accidentari.



Ki Aikido - Aiki Taiso


Shodokan Aikido - Tandoku


Shodokan Aikido - Junana kata


Yoshinkan Kihon - Hiriki no Yosei Ichi


Yoshinkan Kihon - Hiriki no Yosei Ni


Yoshinkan Kihon - Tai no Henko Ichi


Yoshinkan Kihon - Tai no Henko Ni


Yoshinkan Kihon - Sumatsu Doza Ichi


Yoshinkan Kihon - Sumatsu Doza Ni

Seiza.

La toti ni se cere seiza, care nu este o practica sanatoasa pentru oricine si oricand. Nici nu este referitoare la Shikko, importanta care este adesea bazata pe extinderea Seiza. Nu este o postura la care ne vom construi drumul pana acolo sau sa avem o incalzire pentru ea. Unele articole arata ca Seiza este o practica relativ noua, iar Seiza nu este singura cale traditionala de a sta in Japonia. Lectiile invatate din seiza ar trebui in cele din urma sa fie transferate la cele din picioare si mergand - deci de ce nu se trece la in picioare ? Sesiunile maraton din seiza nu sunt o promovare sanatoasa daca problema este de staza venoasa sau presiune in articulatii. In timp ce majoritatea scolilor de Aikido mediteaza in seiza, alte sisteme de meditatie mai vechi precum Yoga, Taiji sau Qigong utilizeaza o multime de pozitii precum si utilizarea de perne sau banci pentru perioade mai lungi de meditatie. Orele petrecute in seiza sunt susceptibile de a provoca daune, ore petrecute in pozitia mortului implica mult mai putine riscuri.

Legat de aceasta, in timp ce aveam nevoie sa invat variate fixari pentru examinari, am dat peste scoli care au spus ca am invatat un Aikido mai putin traditional. Mi s-a spus ca in Aikido traditional se fac doar fixari din pozitia sezand, cu degetele de la picioare stranse sub picior si amandoi genunchii pe pamant. Nu numai ca aceasta este un fel de a controla jocul, dar o privire sumara la Daito Ryu, Yoshinkan, Shodokan/Tomiki, Judosi oricare dinre primii profesori arata altceva. Spunand ca toate fixarile traditionale recurg la o singura pozitie, din seiza, pur si simplu nu este adevarat. Scolile mai vechi contin o larga varietate de controale.


Ukemi

Toti facem o practica cu variate caderi. In timp ce aceasta este cea mai utila capacitate martiala in opinia mea, si poate preveni mortea sau acidentarea, dar totodata este si sursa a multor accidentari in Aikido. Cred ca sunt multe aptitudini valoroase care pot fi practicate fara caderi. Penru mine este interesant sa parcurg lista de forme de baza din alte stiluri de Aikido - multe din aceste lucruri de baza sunt practici solitare si majoritatea nu cer ca elevul sa fie capabil sa se rostogoleasca de la bun inceput.

Unele caderi, precum cele de la Ikkyo sau cele in spate, pot fi facute usor si cu cooperare. De aici, caderile pot deveni mai avasante si implica un grad de risc mai mare.

In unele stiluri, o clasa de caderi libere poate parea ca inselaciune sau o practica falsa. Cunsoc elevi care cred ca nu este posibil sa inveti Aikido fara caderi. Intre arme, kata, Kokyu Ho si Aiki Taiso exista in Aikido o programa imensa care nu este complet dependenta de abilitatea elevului de a cadea.


Adaptarea pentru provocari

Unui prieten de-al meu care a fost practicant de Judo i s-a umflat genunchiul inaintea unei calatorii la Kodokan. I s-a spus sa faca newaza sau practica la sol de catre instructori si nu a avut voie sa faca orice aruncare cu greutati. El a beneficiat enorm de timpul sau petrecut in Japonia. Nu a fost marginalizat. A invatat o groaza de lucruri care l-au ajutat sa devina un practicant de Judo mai bun.Exista schimbare evidenta in programa din Aikido pentru persoanele cu genunchii accidentati ? De obicei vad oameni cu genunchi inflamati facuti sa se simta mediocri.

Cunosc cativa practicanti de Aikido de rang inalt cu abilitati de necontestat, oameni ale caror abilitati am avut placerea si onoarea de a le experimenta, care nu ar putea sa faca toate cerintele din cadrul testului de 6 kyu din USAF. In particular, doi oameni cu care m-am antrenat au dobandit leziuni puternice la spate, amandoi in accidente de motocicleta dupa ce au devenit yudansha, ducand la dureri cronice si o activitate limitata. Accidentarea de la spinare face ca rurarile sa fie dureroase si riscante pentru practica celor doi. Amandoi sunt capabili de un control puternic si o putere infricosator de rapida, si ei sunt un exemplu bun si puternic al acestei arte si a beneficiilor ei. Dar, niciunul dintre ei nu poate sa faca toate elementele dintr-un test de incepatori desi orice centura neagra ar putea recunoaste ca eu au o multitudine de informatii si abilitati. Eu personal critic acest test si nu cei doi profesori realizati. Acesti doi oameni au ajuns la un nivel suficient de inalt pentru a fi capabili sa predea, sau sa participe in conditiile lor la provocarile lor. Ce ar fi daca cei doi ar fi incepatori pornind de maine ? Nu sunt sigur ca ar avea permisiunea sa participe la antrenament.




Articol publicat pe "Nobody's Home: The Fifth Guideline: Aikido should be healthy."

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei John Hillson