More Links

Articole:pag 23

Trei Doka si Aiki O-Kami

 
 

"Invataturile secrete din Budo (Poeme)" din "Budo Renshu" - 1933

Manualul pentru antrenament "Budo Renshu" din 1933 (publicat in engleza sub denumirea "Budo Antrenament in Aikido" ) a fost initial oferit elevilor Fondatorului Aikido-ului Morihei Ueshiba ca un fel de licenta de predare.

Contine ilustratii care prezinta tehnici (precum cea de deasupra) predate la Dojo-ul Kobukan si au fost desenate de catre Takako Kunigoshi, eleva la Kobukan care si-a inceput antrenamentul la scurt timp dupa ce a absolvit Universitatea de Arte Frumoase pt. Femei din Japonia.


Takako Kunigoshi si Shigemi Yonekawa

Se crede ca sectiunile de text au fost asamblate de catre Kenji Tomiki sub indrumarea lui Morihei Ueshiba.

In textul care precede partea tehnica a manualului, este o sectiune numita "Invataturi Secrete ale Budo (Poeme)" care contine multe Doka ("Poeme ale Caii") scrise de catre O'Sensei.

Exista o colectie similara in manualul tehnic "Budo" din 1938. O traducere libera a "Budo" a fost publicata in engleza sub numele "Budo: Invataturile Fondatorului Aikido" de John Stevens. Exista si un comentariu a lui Morihiro Saito publicat sub numele "Budo: Comentariu asupra Manualului din 1938 de Antrenament a lui Morihei Ueshiba" , dar daca tin minte acea editie nu include Doka.

Impreuna, aceste 2 editii cuprind cea mai mare parte a doka din perioada de dinainte de razboi care exista azi. De asemenea, exista si un numar de doka care apar in munca de dupa razboi a lui Morihei Ueshiba precum "Takemusu Aiki" ( o versiune foarte abreviata a fost publicata de John Stevens "Inima Aikido-ului: Filozofia Takemusu Aiki" ).

Doka sunt citate deseori fara vreun context sau explicatie (de ex., precum apar in Arta Pacii: Invataturile Fondatorului Aikido-ului , sau in diferite citate pe internet)


De ce sunt ele importante ?

Asa cum a spus omul - acestea sunt "Invataturile Secrete ale Budo (Poeme)" - Morihei Ueshiba a codificat multe dintre invataturile sale in aceste poeme scurte.

De fapt, a fost/este o practica comuna in China si Japonia de a pastra cunostintele (in particular cele martiale) sub forma de poeme sau "cantece" pentru generatiile urmatoare - iar Morihei Ueshiba nu a facut exceptie.

De exemplu, iata una care a fost citata de catre Morihei Ueshiba, care a declarat de multe ori ca ar contine secretul Aikido-ului:

Daca vine, atunci intampina-l, daca pleaca, lasa-l.
Daca rezista, armonizeaza-te.
5 si cu 5 este 10.
2 si cu 8 este 10.
1 si cu 9 este 10.
Trebuie sa te armonizezi in felul acesta.
Sa intuiesti ce este adevarat si ce este fals, sa stii ce este ascuns,
Marele suprima pe toate, micul intra microcospic.
Exista sanse de viata si moarte, fara sa reactionezi la schimbari.
Abordeaza lucrurile fara a-ti misca inima (fara a fi deranjat)


Pasajul de mai sus provine dintr-un text Chinez despre strategie si care este mai vechide 900 de ani - pentru o discutie mai detaliat poate doriti sa cititi "Kiichi Hogen si Secretul Aikido-ului"

Pentru alte exemple, sa aruncam o privire la clasica Doka a lui Morihei Ueshiba de aici si apoi sa aruncam o scurta privire despre cum a codificat in continuare metoda sa de antrenament pentru generatiile viitoare.


Iata prima Doka:


Doka, caligrafie de Fondatorul Aikido, Morihei Ueshiba


"Spiritul marii iubiri a divinului parinte Su-
vast si fara limite.
Este originea lucrarilor lumii"

"Su-" are una dintre acele semnificatii stratificate pe care Fondatorul a fost atat de pasionat sa le foloseasca. In timp ce este tradus cateodata ca si "Domn" (vom vedea un loc unde apare mai tarziu in acest articol), conform lui Seiseki Abe, profesorul de caligrafie a Fondatorului (originalul caligrafiei de deasupra apartine lui Sensei Abe) reprezinta doua lucruri - "respiratia" si Amenominakanushi.

Sa incepem cu Amenominakanushi "Zeitatea din Centrul Absolut al Cerului" - Fondatorul a spus ca aceasta zeitate te reprezinta, esti tu insuti.

Amenominakanushi a fost primul Kami care a aparut pe "Inalta Campie a Cerului" ("Takamagahara").

Ce este Inalta Campie a Cerului ?

Iata ce are de spus Masahisa Goi despre asta:
Takamagahara este chiar aici. Este corpul fiecaruia.

Sensei Goi a fost un prieten apropiat al Fondatorului Aikido-ului, Morihei Ueshiba. Fondatorul a spus o data ca dl. Goi a fost singura persoana care cu adevarat "a cunoscut inima sa". De asemenea, el a fost si inventatorul Rugaciunii pentru Pace .

Dar sunt mai multe despre asta, Fondatorul insusi a fost destul de specific:
"Takamagahara este in interiorul vostru. Daca veti cauta Takamagahara , nu o veti gasi in Cer sau pe Pamant. Aceasta veti sti cand veti deveni iluminat de faptul ca ea exista in interiorul vostru.
- Morihei Ueshiba din "Aikido si Structura Universului"

Amenominakanushi se manifesta intr-un triumivirat cu Takamimusubi (care reprezinta "Yang" sau "Cerul") si Kamimusubi (care reprezinta "Yin" sau "Pamantul")

Cu alte cuvinte "Cerul-Pamantul-Omul" adica "Sangen" ( "Trei Origini") din "Sangenkai" - fortele opuse Yin si Yang se potrivesc in interiorul corpului, in interiorul sinelui.

Mai mult, aceste forte sunt legate impreuna de "marea iubire". Iata cum functioneaza:

Dragostea este "Ai" = sau "A" + "i"
"A" + "i" = "intentia Cerului"

Citirea tehnica de aici este aceea ce Yin si Yang sunt manifestate ca forte opuse prin intentie, si aceasta este sursa "functionarii lumii" - acesta este modul in care lucrurile se misca, cum functioneaza.

Acum, inainte ca cineva sa spuna "bine, dar ce putem spune despre partea de iubire ? " - aici exista mai multe intelesuri stratificate care fac ca totul sa functioneze !

Conform profesorului lui Morihei Ueshiba, Onisaburo Deguchi , exista o iubire egoista ("rea") si una lipsita de egoism ("buna") iar iubirea lui Kami este o iubire lipsita de egoism ( "buna").

Kami este scris "K+a" si "M+i". Cu alte cuvinte, "Kami" este "Ai" care este "iubire" (buna) cat si "intentia cerului".

Deci putem vedea ca atunci cand Morihei Ueshiba spune ca "Aiki" este studiul intentiei si "Aiki este iubire", el se refera la concepte infiripate in fraze cu mai multe intelesuri suprapuse.

Incrucisarea dintre "intentie" si "iubire" este de fapt conceptul cheie pentru Morihei Ueshiba, dar asta este suficient de adanc mers in aceasta directie pentru moment. Mergand inapoi...iata o nota despre Cer-Pamant-Om in artele chinezesti inainte de a ne duce la foc si apa.



Cer-Pamant-Om din "Explicatiile Ilustrate din Taijiquan familei Chen"

Din aceasta triada fundamentala, multe alte triade pot fi dezvoltate pentru a explica artele interne si antrenamentul intern. Energia Cerului (yang qi) curge in jos si este primita de Pamant. Energia Pamantului (yin) merge in sus. Cele doua interactioneaza si se amesteca in lucruile vii.
- Tom Bisio: "Ce este o arta Interna?"

Acum, sa mergem la partea cu "respiratia" - daca va amintiti asta a fost al doilea element reprezentat de Su, conform lui Seiseki Abe.

"Su este inceputul respiratiei, miscarii si puterii universale.
- "Fundatia Spirituala a Aikido" De William Gleason

"Respiratia" este "Iki" - despre care Fondatorul a spus ca este compusa din caracterul pentru "apa" si cel pentru "foc".Potrivit lui Seiseki Abe, in aceasta doka se refera la respiratia unde focul si apa sunt concentrate si mixate in tanden.

Prin miscarea Focului si a Apei ("Ka" + "Mi") acest centru este creat. Deoarece acest centru este creat, viata ("Iki") tuturor lucrurilor exista. Aceasta se numeste binecuvantarea Apei si Focului ("Iki").
- Fondatorul Aikido Morihei Ueshiba
- Transmisie orala la Bansen Tanaka

Asa cum se vede mai sus, "Focul si Apa" erau deseori denumite ca si "Kami" de catre Fondator (adaugand mai multe straturi la codificarile multistrat cu care Fondatorul ne-a incantat utilizandu-le). "Kami" care inseamna si "Zeu" si desigur Fondatorul vorbea deseori despre zeii Shinto, ilustrand importanta unor cunostinte de fond atunci cand incercam sa punem discursurile si scrierile Fondatorului in context.

De altfel, Focul si Apa nu au avut originea la Morihei Ueshiba, ele au venit din China - si mai inainte de asta din India. In China ele sunt o parte integrala a artelor martiale (asa cum au fost parte integrala in Aikido a lui Morihei Ueshiba)

Pe nivelul cel mai de baza, artele martiale interne si exercitiile interne se concentreaza pe angajarea celor doua forte fundamentale in corp, apa si focul, expresiile initiale a Cerului (yang) si Pamantului (yin) care se misca in fiintele umane. Aceste forte au o relatie cu rinichii (apa) si cu inima (focul).
- Tom Bisio: "Ce este o arta Interna?"

Exista o discutie si mai detaliata a acestui proces intern in articolul lui Tom Bisio " Meditatia Dao-ista Lectia 7 Teorie: Trei Comori si Circulatia Apei si Focului" . De asemenea, exista mai multe despre gandurile lui Morihei Ueshiba in "Morihei Ueshiba and the Way of the Cross"

In orice caz, acum putem vedea ca Doka originala se refera la cosmologia de baza chinezeasca a lumii - Cerul si Pamantul, Apa si Focul, Cerul-Pamantul-Omul, si vom vedea din context ca acesta cosmologie este prezenta in contextul antrenamentului intern, antrenament intern martial.

Yin si Yang se manifesta ca forte opuse prin intentia care exista in corpul unei persoane.

Pentru referinta, aici este traducerea aceleasi Doka, tradusa de catre John Stevens, care apare in "Esenta Aikido -ului: Invataturile Spirituale ale lui Morihei Ueshiba"

Su, Preainaltul Tata
cu o inima plina de iubire
vasta ca si cerul -
este sursa tuturor
functiilor dina ceasta lume.


De fapt, diferentele in traducerea de aici nu sunt foarte mari, dar probabil se poate vedea ca este dificl sa se ghiceasca intelesul reprezentat de Doka dintr-o singura lectura de sine statatoare.



Trecand la Doka nr.2


Doka si caligrafie de Fondatorul Aikido, Morihei Ueshiba


"Ia-ti viata data de catre parintii divini
ai natiunii si ai structurii lumii
si rapid
stai pe Podul Plutitor al Cerului"

Potrivit lui Seiseki Abe (originalul acestei caligrafii apartine de asemenea lui Sensei Abe), "parintii divini ai natiunii" sunt cei trei zei creatori din Kojiki pe care i-am vazxut in prima Doka - Amenominakanushi (reprezentand "Omul" - sau sinele), Takamimusubi (reprezentand "Yang" sau "Cerul") and Kamimusubi (reprezentand "Yin" sau "Pamantul"), fundatia "Aiki O-Kami" - "Maretii Zei ai Aiki" ( impreuna cu cele 5 generatii de zei pamanteni si 7 generatii de zei ceresti).

Inca o data - modelul Cer-Pamant-Om pe care l-am vauzt mai sus.

Acest lucru poate fi interesant pentru cei interesati de Aikido, din moment ce definitia Aikido-ului data de Fondator in primul capitol din "Takemusu Aiki" este "Aikido este Calea si Principiu armonizarii Cerului, Pamantului si Omului".

Mini-digrama Cer-Pamant-Om pe care am vazut-o aici a fost exprimata de Fondator ca si "Ame no Uki Hashi", "Podul Plutitor al Cerului" (mentionat si el mai sus)

Un fapt distractiv - "Takemusu Aiki" este cea mai mare si mai de incredere colectia ale vorbelor Fondatorului. Cea mai comuna propozitie in "Takemusu Aiki" nu este "Iubirea" sau "Armonia", nici macar "Aiki" - este "Ame no Uki Hashi", care s-ar putea sa ne spuna putin despre imortanta ei ca model al metodei lui Morihei Ueshiba:

Se spune ca Aikido trebuie sa stea mai intai pe Podul Plutitor al Cerului. Se spune ca Podul Plutitor al Cerului este schimbul de Foc si Apa. Exact in forma unei cruci, este lumea Focului si a Apei in armonie. Cu alte cuvinte, se spune ca aceasta lume este creata prin cele doua actiuni ale zeilor gemeni Takami-Musubi si Kami-Musubi serpuind in sus intr-o spirala pe dreapta si in jos intr-o spirala pe stanga. Focul ("Ka") si Apa ("mi") devin "Kami", sursa acestui "Kami" (Foc si Apa) revine la unul, dar acesta devine sursa fizica si spirituala.

Chiar si cei care s-au antrenat direct cu Fondatorul au avut o perioada dificila disecand acest lucru. Un elev direct a lui O'Sensei Morihei Ueshiba s-a exprimat in acest fel cand a vorbit cu mine:

Fondatorul ne-a spus ca nu vom fi in stare sa practicam artele martiala daca nu vom sta pe Podul Plutitor al Cerului. Ni s-a spus ca daca nu vom sta pe Podul Plutitor al Cerului atunci antrenamentul nostru nu v-a aduce la iveala tehnica de Aikido, asa ca era esential sa facem asta indiferent de costuri.

Totusi, noi nu am inteles nimic despre unde era acest Pod Plutitor al Cerului. Din moment ce nu am inteles unde era, nu a fost nici o cale sa putem sta pe el, asa ca in realitate noi luam o fata interesanta si continuam sa aplicam tehnicile unii pe altii.

Pentru moment vom parasi aceasta discutie detaliata despre Podul Plutitor al Cerului, adaugand doar ca , in esenta el vorbea despre modelul de baza Yin-Yang (In-Yo) corespunzand fortelor opuse. Puteti afla mai multe despre Podul Plutitor al Cerului in aceste articole:
- "Aikido si Podul Plutitor al Cerului"
- " Morihei Ueshiba si Cale Crucii"
- "Morihei Ueshiba and the Way of the Cross"

Deci Doka de mai sus descrie structura de baza a fortelor Yin-Yang la lucru, structura clasica chinezeasca care se misca din structura lumii la structura natiei la structura indivizilor ( "viata")

Apoi, ne invata sa "stam pe Podul Plutitor al Cerului" despre care, asa cum am vazut mai sus, Fondatorul a declarat ca este o cerinta absoluta pentru a produce "Aiki".

Pentru Fondator, la fel ca in modelul clasic chinezesc, structura universului a fost legata si reflectata in guvernare si individ.

Retineti ca Fondatorul a spus mai sus ca acest model este sursa ambelor fizice si spirituale.

Cu alte cuvinte, practica fizica a Aiki este legata si inseparabila de Aiki spiritual si cosmologic.

Pentru referinta, aici se afla traducerile cele mai comune ale aceleasi doka. Aceasta este cea care face parte dintr-o lista editata de Seiseki Abe- dar nu este tradusa de el:

"Construieste lumea"
El a inteles aceasta comanda
Primita de la onorata mama a natiunii
Astfel sta Katsuhayabi
Pe Podul Plutitor al Cerului

Faptul ca exista unele diferente in traducere ar trebui sa fie evident. Retineti ca aceasta traducere pierde unele referinte, facand unele implicatii destul de diferite.


Trecand la a treia Doka...


Monumentul de piatra de la Aiki Jinja din Iwama

Doka inscriptionata este a Fondatorului Aikido, Morihei Ueshiba Caligrafia este a lui Seiseki Abe

"Asa frumoasa
forma acestui Cer si Pamant
creata de Su
pentru a fi un membru al unei familii"

Asa cum am notat mai sus, "Su-" este "respiratia" si este compusa din foc si apa, reprezentand Amenominakanushi - pe care Fondatorul o identifica ca fiind sinele.

Cu alte cuvinte, Fondatorul vorbeste iar despre "Cer-Pamant-Om", aici ca o metoda de antrenament intern care creeaza o unificare a fortelor opuse (Cer si Pamant, Yin si Yang) in interiorul Omului, in interiorul sinelui, si acest proces este calea de a crea fiinte umane mai bune - cei care au capacitatea de a forma o familie mondiala.

Deci, aici avem un model condensat al antrenamentului lui Morihei Ueshiba - o metoda tehnica condusa de un antrenament intern care conduce la o dezvoltare si rafinare personala ducand la o potentiala transformare a societatii. Toate acestea capata sens in lumina celui de-al doilea Doka, care arata ca toate sistemele diferite sunt unite si inseparabile

Pentru referinta, avem o traducere a aceleeasi Doka in traducerea lui John Stevens, care a aparut in "Esenta Aikido : Invataturile Spirituale ale lui Morihei Ueshiba"

Ce frumoasa,
aceasta forma a
cerului si pamantului -
toate create de Dumnezeu
noi suntem membrii ai unei familii

Inca o data. Exista multe diferente in traducere care sunt imediat evidente. Observati ca "Su" este tradus aici ca "Dumnezeu" (daca va amintiti, aceasta a fost mentionata si mai sus). Traducerea nu este gresita din aceasta cauza, dar face ca determinarea senseului acestei Doka sa fie mult mai dificila.


O versiune a Doka din Iwama
de la dojo-ul de Aikido din Honolulu
(initial Dojo Aiki Kwai Hawaii)
caligrafie de Fondatorul Aikido, Morihei Ueshiba

Trecand mai departe - avem o fotografie a Shomen din dojo-ul Aikido din Honolulu, din Hawaii. Desi acum este numit Aikido din Honolulu, la inceput a fost Dojo Aiki Kwai Hawaii care a fost construit in 1961. A fost primul dojo din SUA care a fost construit in mod special pentru Aikido, iar atunci cand Fondatorul a venit sa-l "sfinteasca" a fost prima si singura data cand el a predat Aikido in SUA.


Shomen la dojo-ul de Aikido din Honolulu de pe str. Waialae

Atunci cand O-Sensei a venit in Hawaii in 1961, a spus:

"Am venit in Hawaii cu scopul de a construi un 'pod de argint'. Pana acum, am stat in Japonia, construind un 'pod de aur' pentru a uni Japonia, dar de acum incolo doresc sa construiesc un pod pentru a aduce impreuna diferitele tari ale lumii prin armonia si dragostea continuta in Aikido. Cred ca Aiki, produs al artelor martiale, poate uni oamenii lumii in armonie, in adevaratul spirit al budo, invaluind lumea in dragoste neschimbata."

Aici apare iar referinta la acel pod - tineti-l minte, deoarece va aparea iar putin mai tarziu


Detaliu de pe caligrafia din dojo-ul de Aikido din Honolulu

Dupa cum am mentionat anterior, "Aiki O-Kami" ("Marii Zei ai Aiki") din centrul acestei caligrafii exprima fundatia formata de catre cei 3 zei creatori din Kojiki - reprezentand aici modelul de baza Yin-Yang al perechilor de forte opuse incorporate in Podul Plutitor al Cerului mentionat mai sus.

In partea de sus - stanga, kanji citit este "Sarutahiko-O-Kami" - un zeu maimulta (din fericire, aceasta a fost scrisa in Anul Maimutei !), acest zeu este asociat in particular cu Misogi, si a fost unul din zeii pazitori ai lui Morihei Ueshiba.

Fondatorul spunea deseori lui Bansen Tanaka : "Sunt incarnarea lui Sarutahiko-O-Kami"

Mai mult, in 1958, Morihei Ueshiba a vizitat Templu Marelui Tsubaki si a spus:

"Acestea sunt bazele din Aikido. Miscari care unifica fiinta cu mareata natura, toate acestea sunt date de Sarutahiko-no-O-Kami." El a continuat " Aikido este Misogi. Misogi de noi insisi. Aikido in sine este calea misogi, calea de a deveni Sarutahiko-no-O-Kami si a sta pe Ame-no-Ukihashi (podul dintre cer si pamant). Cu alte cuvinte, abilitatile misogi sunt Aiki, calea unificarii cerului si pamantului, calea pacii mondiale, calea de a incerca perfectarea umanitatii, calea lui Kami, calea universului."

Aici apare acest pod din nou - ceea ce are sens din moment ce Sarutahiko-O-Kami este, clasic, gardianul Podului Plutitor al Cerului.

Deci, aceasta este a doua referire la Podul Plutitor.

Kanji-ul din partea de sus dreapta se citeste "Ame-no-murakumo Kuki Samuhara Ryu-o". Aceasta fraza, despre care Morihei Ueshiba afirma ca include "toate tehnicile din Aikido" contine destul de multe informatii, dar vom lasa analiza detaliata pentru mai tarziu.

In termeni simpli - Fondatorul a declarat ca "Ame-no-murakumo Kuki Samuhara" reprezinta sabia divina a carei margini unifica Cerul si Pamantul. In unele locuri el se va referi la aceasta sabie ca "Sabia Divina a Aiki Cer-Pamant-Om" Inca o data reprezentarea modelului de baza Yin-Yang a perechilor de forte opuse este incorporata in Podul Plutitor al Cerului mentionat mai sus.

Ultima sectiune "Ryu-o" ("Regele Dragon") este importanta, aratand inapoi spre Sokaku Takeda, China si India - vom lasa aceasta discutie pentru alta data.


Caligrafie de Fondatorul Aikido, Morihei Ueshiba
din dojo-ul de Aikido din Honolulu (initial Aiki Kwai Hawaii)

Daca suna repetitiv - chiar este. Morihei Ueshiba a fost atat de repetitiv pe temele de baza ale metodei sale incat pare greu de crezut ca avem asa de multe dificultati in observarea tiparelor...

Deci ... trei referinte la Podul Plutitor

Ultimul kanji - setul din partea de jos stanga se citeste "Takemusu Aiki". Cei mai multi oameni au auzit de aceasta...

Avem o discutie mult mai detaliata a acestei fraze in "Aikido fara pace sau armonie" (si in alte articole) dar iata o versiune pe scurt :

"Aiki" a fost definit de Morihei Ueshiba ca fiind fortele opuse ce se potrivesc (fortele Yin-Yang ) - "In acest lucru numit Aiki, mai intai descriem (desenam) un cerc. Desenarea unui cerc reprezinta, cu alte cuvinte, fortele opuse"

"Takemusu" a fost definit de catre Morihei Ueshiba ca fiind antrenamentul fortelor care se atrag - "Take Musu este antrenarea Fortelor De Atractie"

Potrivit lui Morihei Ueshiba, fortele de atractie sunt generate atunci cand fortele opuse sunt unite cu Ki "Deasupra sunetului "A" sub sunetul "O" - contrariile conectate cu Ki, se creeaza Forta de Atractie ("Inryoku") " Aceasta este "unificarea contrariilor" care este asa de comuna in artele martiale interne chinezesti. O observatie interesanta este aceea ca Fondatorul de fapt a utilizat aceasta fraza "unificarea contrariilor" in manualul tehnic "Budo Renshu" din 1933. Takuma Hisa a utilizat si el aceasta fraza in "Kannagara no Budo Daito-ryu Aiki Budo Hiden" in 1942, publicat dupa ce a primit Menkyo Kaiden in Daito-ryu de la Sokaku Takeda.

Conform lui Kanemoto Sunadomari, biograful lui Morihei Ueshiba, "intentia" creaza "ki" lucreaza - ne ofera acelasi model de baza care formeaza armoniile interne chinezesti - bazele artelor martiale interne chinezesti : "Inima/mintea conduce intentia, intentia conduce Ki-ul, Ki-ul conduce forta/puterea".


"Conexiunea dintre intentie si corp este inceputul lui Aiki"
Kanemoto Sunadomari

Deci, mai mult Yin si Yang (sau poate In si Yo daca vorbim japoneza) - modelul de baza reprezentat de Podul Plutitor al Cerului. Aici sunt multe, mult mai multe straturi si intelesuri in acesta foaie, dar o cale de a rezuma este a spune ca exprima 4 cai Yin si Yang. O'Sensei a lucrat incontinuu modelul de baza al metodei sale si s-a atrenat iar si iar - un fel de "foaie de trisat" a principiilor de baza a Podului de Argint pe care el l-a adus in Hawaii.

De-a lungul anilor mi-am facut un obicei de a chestiona oamenii despre aceasta particulara caligrafie de cate ori ma opresc la dojo-ul de Aikido din Honolulu de pe str. Waialae.

Poate nu surprinzator, am gasit ca sunt putini oameni care chiar sunt capabili sa citeasca kanji de pe foaia pe care o saluta la inceputul si sfarsitul fiecarui antrenament. Foaie pe care ei o saluta de (in unele cazuri) de 40-50 de ani.

Este obisnuit pentru instructorii de la Aikikai Hombu Dojo sa ne viziteze in fiecare an la fel pentru instructorii incepatori pe primul lor drum in strainatate pe calea de la Doshu Moriteru Ueshiba si Mitsuteru Ueshiba Waka-sensei (si Doshu Kisshomaru Ueshiba inaintea lor).

Desigur, in general instructorii japonezi pot citi kanji, dar discutiile avute in timp cu multi dintre acesti instructori au aratat faptul ca, intr-o reflectare a vorbitorilor non-japonezi mentionati mai sus, numarul celor care sunt capabili sa discute intelesul acestei foi in orice adancime este destul de mic.

Voi incheia aici cu cateva ganduri de la Sensei Masatake Fujita Sensei referitoare la importanta cuvintelor Fondatorului:

Cred ca daca cuvintele lui O'Sensei s-au pastrat atunci poate cineva care sa fie capabil le va urma... Chiar si printre cei cu rang inalt, cei care nu inteleg, nu inteleg. Sunt multi oameni care parcatica Aikido in ziua de azi, dar care nu au citit nici macar o singura carte despre O'Sensei.


PS: Sper ca va place articolul ! Totul este si va ramane gratuit, dar va rugam sa luati in considerare o mica deviere pentru a contribui la sustinerea eforturilor noastre. Fiecare donatie (chiar si 1$) este foarte apreciata si ajuta la acoperirea timpului si costul server-ului. Cu cat avem mai mult sprijin cu atat mai mult putem adauga continut nou si interesant !

Va multumesc,
Chris



Articol publicat pe "Three Doka and the Aiki O-Kami"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li

 
PS: pt donatii dati clik pe linkul original si mergeti la sf. articolului unde exista un buton de donatii . Va multumesc si eu
 
Sarbatori Fericite !



La multi ani !