More Links

Articole:pag 4

Aproape aikido sau aikido suficient de bun !

 
 


Uneori ma minunez la ce vad sau citesc despre aikido. Asa de multi oameni dispusi sa spuna ca acesta este sau nu este aikido. Sau ca pare sa fie aikido bazat pe magie, acesta este aikido eficient pe strada si acesta este aikido de lupta, acesta este aikido cu cercuri mici, sau acest profesor de aikido este asa sau asa. Par sa cunoasca tot ce se intampla in comunitatea aikido. Chiar si in acelasi dojo exista deseori opinii diferite despre cum ar trebui sa fie aikido. Am propriile mele opinii bazate pe antrenamentul si pe experienta mea de viata, la fel ca fiecare dintre noi.Ce face ca sa ne implicam in aikido si nu in altceva? Este numarul jalnic de mic din programa ? Este capacitatea noastra, de a folosi aceste tehnici pentru a arunca sau cauza dureri si/sau vatama alte persoane, aceea care il face aikido ?

Permiteti-mi sa ofer o observatie din pozitia mea. Am mers din dojo in dojo si am gasit oameni implicati in violenta controlata care spun ca ceea ce fac ei este "aikido". Am vazut iluzii, avansati axati pe viata-si-pe-moarte, pretinsi castigatori si pretinsi infranti. Nage utilizand putere atat cat este nevoie pentru a cauza durere sau pentru aruncarea lui uke, iar uke rezistand atat cat este necesar pentru a primi dure-rea sau aruncarea. Cred ca acesta poate fi privit ca "aproape aikido" sau "aikido destul de bun", deoare-ce oamenii fac acest lucru de ani si par fericiti continuand in acest fel. Nage nu-si utilizeaza intreaga putere de frica accidentarii sau mortii lui uke. Astfel tehnica lui nage nu este cu adevarat reala si uke rareori il urmeaza pe nage oferindu suficienta rezistenta pentru a-l ajute pe nage sa se simta puternic si imputernicit in tehnica, asa ca, caderea lui uke nu este cu adevarat reala.

Acest lucru poate fi bun pentru incepatori, cand elevii sunt in faza de reactionare si reactioneaza la simularea fizica a unui atac din partea lui nage. La acest nivel, uke si nage construiesc forma. La acest lucru trebuie sa se gandeasca. O postura corecta, o distanta potrivita si o interactiune fizica puternica rezultand intr-o tehnica corecta ca forma si executie. Acest lucru trebuie facut indiferent cati ani vor lua pentru a fi capabil s aplici tehnica fara sa o gandesti (in dezvoltarea unui elev in aikido , acest nivel este "shu"). "Shu" este nivelul unde elevul continua sa repete un aspect fizic al tehnicii sau kata, atat timp cat este necesar pentru ca miscarea sa devina innascuta, uneori ani, in functie de elev. Totusi, trebuie sa trecem la urmatorul nivel al dezvoltarii , "interactiunea". La acest nivel incepem sa intelegem functionarea formelor si modul in care ele se refera la noi si partenerii nostri. Uke si nage trebuie sa fie in masura sa interactioneze spontan si sa puna in aplicare forma functionala suprema. Aici este momentul in care incep sa lucrez aikido cu oamenii spre deosebire de aplicarea tehnicilor pe ei.

Functional va arata intr-un fel la inceputul anilor de antrenament, si va fi altceva la sfarsit. Din pacate, din punctul meu de vedere, unii oameni se blocheaza in partea de inceput a acestui proces, deoarece au putere asupra altora prin bagajul tehnic si domina pe altii prin functia tehnica. Unii dintre ei chiar obtin gradatii foarte mari, dar niciodata nu isi parasesc aria deoarece aceasta este ceea ce vad ei ca fiind aikido si li se potriveste nevoilor lor. Nu spun ca ei nu fac aikido. Ceea ce vreau sa spun este ca ceea ce fac ei nu este ceea ce consider eu aikido, ceea ce este un lucru diferit.

Cred ca aikido este destul de mare pentru a incorpora multe puncte de vedere. Cred ca cineva trebuie sa mearga mai departe cu antrenamentul si sa lucreze cu interactiunea pana cand aceasta va avea o semnificatie mai mare decat victoria asupra altora. Cu un anumit grad de maiestrie asupra formelor si functiilor din aikido, aceea persoana ar trebui sa inceapa sa devina plin de compasiune fata de ceilalti. Dorinta de dominare fizica asupra altor persoane tebuie sa inceapa sa fie inlaturata. Binenteles, abilitatea va ramane. De-a lungul anilor de intereactiune, functionalitatea aikido-ului se va schimba de la un artist martial puternic la o fiinta umana plina de compasiune si un confident priceput. Acum stapanim formele si procedurile intr-un mod intern care face parte din noi la fel ca mersul si respiratia si nu mai sunt compartimentate ca martiale. Ca etapa, aceasta ar fi faza "ha". "Ha" reprezinta activitatea de analiza a formelor si a functiilor din aikido (in acest caz).

Acum este mometul sa incepem "destramarea" formelor, sa dezvaluim continutul activitatii si efectele sale asupra vietii, evaluarea a ce inseamna pentru mine si cum este integrata in ceea ce sunt. Aikido devine al meu in cel mai adevarat mod posibil, ple-cand de la un aikido care reactioneaza, trecand printr-un aikido interactional si fiind gata pentru un aikido pro-activ.

Multi numesc acest nivel de dezvoltare in aikido "ri". Ri este stadiul in care fac aikido sa fie al meu. la acest nivel, ar trebui sa fim gata sa exploram dicolo de limitele a ceea ce am invatat. Ri ne arata ca a venit timpul sa ne deschidem aripile si sa zburam. In aikido pro-activ si uke si nag pot practica 100% cu onestitate. Increzatori in abilitatile celuilalt, un aikido adevarat apare. Prin faptul ca nu se face aikido cu celalat, ci ca un tot, pericolul se diminueaza foarte mult.

Uke se poate angaja intr-un atac onest folosind intreaga sa putere si nu ofera nici un fel de ajutor pentru nage, iar nage poate redirectiona toata aceasta putere fara retinere sau ajutor pentru uke. Cu un uke sensibil la intentiile lui nage, si cu nage sensibil la intentiile lui uke (intentia se va schimba pentru amandoi in timpul executiei procedeelor), aikido apare.

Acum, uneori, oamenii duc aceasta la extrem, fara sa se apropie pentru un contact fizic. Dar, daca uke este 100% uke si nage este 100% nage, si amandoi folosesc formele si functiile, cine poate spune ca acest continut nu este aikido. Chiar daca nu este farfuria mea, pot sa vad adevarul in acest antrenament. Mergand in dojo in fiecare zi sa dai si sa primesti durere nu este nici ideea mea de antrenament in aikido.

Omul meu care primea-si-oferea a intrerupt cu mult timp in urma. Acum sunt singur in aceasta si utilizez ceea ce cred eu ca insemana aikido Ce vreau sa spun cu asta ? Ei bine, sa spunem ca partenerul meu loveste cu pumnul folosind jumatate din forta sa. Redirectionez acea energie a pumnului spre sol, uti-lizand orice forma imi vine la indemana. Nu este sufi-cienta energie in pumn pentru a conduce partenerul la sol iar rolul acestui procedeu a fost indeplinit prin dispersarea acestei energie , asa ca il las sa plece. Functia acelui procedeu a restaurat armonia, si con-tinutul acestui act este aikido. Acum, daca simt nece-sar sa continui procedeul pentru a arunca sau duce partenerul jos, incetez sa mai fac aikido si incep sa fac tehnici pe partenerul meu. Pentru mine este o mare si semnificativa diferenta.

Articol de Dennis Hooker publicat pe "Aikido World BLOG: Almost aikido or good enough aikido!"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Dunken Francis