More Links

Articole:pag 4

Zanshin

 
 


Exista un vechi proverb japonez spus de samurai: "Cand se termina batalia, strangeti cureaua (de la casca) la barbie". Aceasta se refera la o permanenta sensibilizare, de pregatire pentru pericol si disponi-bilitatea pentru actiune. Proverbul se concentreaza pe sfarsitul luptei cand este natural sa te relaxezi, gandind ca pericolul a trecut, desi in realitate, de cele mai mult ori, continua sa fie prezent. "Acest concept este prezent in dojo-uri, dojo care nu reprezinta o simpla sala de antrenament ci un loc in care o anumita constientizare a pericolului trebuie mentinuta constant" spunea John Donohue in articolul sau Kendo: Calea Sabiei. Dar, pentru un practicant serios al altelor mar-tiale, aceasta stare sporita de constientizare devine o parte naturala a psihicului, ceva care este activata automat in timp ce este treaz, precum si in timpul somnului.

In practica din karate, atunci cand kata este ter-minata, se asteapta ca elevii sa stea in liniste pentru cateva secunde. Aceasta este practica zanshin - mentinerea unei stari de gata deactiune, chiar daca aspectul fizic al respectivului kata este terminat. In iaido, partenerii practica kata cu sabii de lemn. Din momentul in care oponentii se infrunta pana cand termina de lucrat impreuna, ei practica zanshin. Sta-rea de constientizare sporita permite partenerilor practicarea unor miscari potential periculoase in con-ditii de siguranta, prin controlul tehnicii. De aseme-nea, zanshin ajuta la efectuarea unei tehnici bune in kata. Ideea din spatele practicii cu partenerul este aceea ca tehnica devine a doua natura, in timp ce zanshin-ul continua sa se dezvolte. In aikido, daito-ryu aikijutsu precum si in alte arte martiale, cand o tehnica este finalizata (de multe ori atacatorul este la pamant, controlat), practicantul este invatat sa men-tina starea sa de constientizare cu atentie, pozitia de avantaj si disponibilitatea de a relua actiunea daca este nevoie - zanshin.

"La un anumit nivel, zanshin se refera la o stare neutra, un kamae care nu este amenintator sau in genunchi in asa fel incat sa fii intotdeauna gata de actiune. De asemenea, zanshin reprezinta si cealalta fata a unei minti concettrate doar pe tehnica. Trebuie sa inveti sa nu te concentrezi exclusiv pe actiunile tale, ci sa fii atent si receptiv la toate activitatile din jurul tau." spune Donohue. Aceasta poate parea contradictoriu, continua el, " dar ambele ideii, de concentrare pe tehnica si de mentinerea a zanshin-ului au de a face cu transcederea distinctiilor subiect-obiect prin antrenament martial. Uniunea cu Vidul, pentru a utiliza vorba lui musashi (faimos spadasin japonez), rezulta in executia unei tehnici fara o con-stientizare a sinelui de felul in care se face acest lucru. Un zanshin corect indica faptul ca experientele spadasinul nu prezinta nici o discontinuitate intre imprejurimile lui si el insusi."

Diverse arte martiale au diferite moduri de antre-nament pentru dezvoltarea sporita a zanshin-ului. Cateodata, oponentilor li se permite sa atace din spate in scopul dezvoltarii unui simt aproape intuitiv a unui atac iminent. Alt exercitiu plaseaza practicantul in mijlocul unui cerc de oponenti care il ataca rand pe rand, uneori in grup, cel care se apara folosind o constientizare sporita si/sau intuitie pentru antici-parea atacurilor, deseori combinate cu miscari de protectie. Intr-un stil de karate (Seido), studentii testati pentru centura neagra sunt legati la ochi si apoi condusi pe strazile din New York pentru a-si spori simturile si constientizarea. Deseori, elevii relateaza ca experienta a facut ca simturile lor sa se deschida, fiecare sunet, sursa si directia lui, simtirea podelei sau a strazii, a altor persoane care erau aproape de ei - toate devenind intense, experimentate intr-un mod nou.

Exista o poveste japoneza veche despre un tanar care a venit sa invete de la un mare maestru al sabi-ei. Dupa ce a fost acceptat, elevul a indurat cativa ani de serviciu personal -- a gatit, spalat si a facut curate-nie pentru profesor. Apoi si-a inceput lectiile, dar fara sa puna mana pe sabie. Profesorul sau a inceput sa-l atace prin surprindere, neincetat cu o sabie de antre-nament, in timp ce studentul gatea, dormea, in orice moment al zilei. De-a lungul timpului durerile si vana-taile elevului s-au diminuat, el invatand sa evite atacurile. Intr-un final elevul si-a intrebat maestul cand vor incepe antrenamentul cu o sabie reala. Profe-sorul i-a raspuns ca el l-a invatat tot ce avea nevoie sa invete. Acest lucru a fost zanshin, o constientizare totala cu care elevul putea simti si apoi evita ata-curile.

Zanshin este ceea ce multi soldati, politisti si artisti martiali fac eforturi pentru dezvoltarea lui. In unele forme de meditatie si zen, zanshin este de ase-menea un tel pentru elevi - totala atentie a momen-tului: focalizare mintii (fara ganduri si emotii) la tot ce este in jurul lor.

Roy Suenaka, autorul "Complete Aikido", spune o poveste despre fondatorul aikido-ului, poveste care ilustreaza acest concept. Ei stateau pe podea, fata in fata, servind ceai si discutand, cand Morihei Ueshiba, fara sa-si intoarca capul, a apucat ceva din spatele sau si apoi l-a tinut sa-l vada Suenaka. "A, un gandac tanar", a spus el, inainte de a-l pune usor la o parte. Abia mai tarziu Suenaka a inteles semnificatia aces-tui gest. Cum a fost Ueshiba atat de constient, chiar si atunci cand era concentrat la conversatie, incat sa simta prezenta unui lucru atat de mic, dar si sa poata sti cu exactitate locul unde era, astfel incat sa fie capabil sa-l ridice fara sa se uite ?

Articol de Christopher si Deborah Klens-Bigman, Ph.D publicat pe "Aikido World BLOG: Zanshin"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Dunken Francis