More Links

Articole:pag 5

Armele si modul in care este structurat sistemul

 
 

Un scurt comentariu cu privire la organizarea sistemului de arme in Aikido. Deseori, obiceiurile noastre de antrenament ne forteaza sa invatam aceste tehnici incet si cumva disociate, facand greu de potrivit aceste tehnici de diverse nivele de complexitate in tabloul complet al sistemului de lucru cu arme. Aceasta poate restrictiona progresul nostru deoarece ne intrebam deseori "Cum se leaga aceasta de ceea ce am invatat inainte?" Este evident pentru studentii pe termen lung ca programa de arme Iwama are o metodologie clara si coerenta care conduce studentii de la practica de baza catre un nivel avansat de complexitate, desi acest lucru nu este intotdeauna evident pentru incepatori si pentru elevii care au studiat numai pe o perioada scurta. Asa ca, acest comentariu este o incercare de a explica si structuraliza sensul din spatele diverselor nivele ale tehnicilor cu arme, asftel incat elevii sa poata invata felul in care este organizat sistemul, sa aranjeze ceea ce au invatat intr-o structura, si sa speram ca isi vor accelera curba de invatare in studierea Aikido-ului.

Ken suburi (exercitii cu sabia) : un set de sapte exercitii in care forma de atac este "shomen uchi" - lovitura pe verticala de sus inspre jos a carei tinta este in fata si pe centru, avand un numar de variatii in pasire si in rotirea soldurilor, destinata pentru invatarea elevilor cum sa tina intr-un mod corect sabia, cum sa stea intr-o pozitie corecta, si cum sa ridice, taie si sa impunga in mod corect. Antrenamentul pentru suburi trebuie sa fie usor, relaxat si incet, avand accentul pe o practica regulata, zilnica, a formelor corecte, totusi intensitatea antrenamentului acestor tehnici trebuie crescuta prin adaugarea de viteza si putere la miscari dupa ce aceste forme au fost intelese. Practica zilnica cladeste puterea si stabilitatea in solduri si brate, precum si un sentiment de conexiune intre ele, adaugand claritate la miscari, toate acestea reprezentand cerinte importante in antrenamentul fara arme. Antrenamentul cu arme incepe cu suburi atat in cadrul rutinei zilnice de incalzire pentru pregatirea tehnicilor avansate precum si in pregatirea unui incepator.

Makiwara tanren (antrenamtul de lovire folosind o sabie grea). Makiwara este un dispozitiv construit sa ofere o rezistenta la impactul tehnicilor de taiere de la suburi. Tanren insemna temperarea corpului prin antrenament, si se practica utilizand o sabie de antrenament (suburi-to), sabie care de regula este mai grea decat un bokken obisnuit, sau o sabie cu lama. Ideea este ca printr-un antrenament viguros cu o sabie grea, persoana respectiva isi tempereaza si intareste corpul transformandu-l intr-un corp solid si puternic, care este unificat si efectiv. Acest antrenament dezvolta forta de prindere, stabilitatea soldurilor, a picioarelor si bratelor catre extremitati.

Jo Suburi (exercitii cu bastonul): un set de 20 de exercitii care includ tehnici de lovire si blocare care ofera elevului fundatia necesara in aproape toate miscarile de baza care folosesc bastonul. Introducerea in varietatea modurilor in care un baston poate fi tinut si in care poate fi folosit pentru proiectari duce la pregatirea bazelor pentru toate celelalte miscari complexe existente in antrenamentul de baston. Practica zilnica este benefica facand corpul familiar si puternic atunci cand executa aceste miscari, astfel incat elevul sa nu se lupte cu miscarile mai avansate, miscari care implica combinatii si variatii ale acestor exercitii de baza.

Jo Tenkan waza (tehnici de rasucire): o serie de miscari simple de rasucire sau de schimbare a directiei, unele utilizate ca exercitii de intarire pentru incheieturi si umeri inaintea antrenamentului, altele utilizate pentru invatarea abilitati de a te intorce cu 360 de grade sau pentru distanta miscarii, iar unele sunt folosite pentru a forma tranzitii intre miscarile diferitelor suburi pentru a crea trecerea dintr-o tehnica in alta.

Ken Shiho Giri si Happo Giri (taierea in 4 si in 8 directii): un set de tehnici destinat invatarii deprinderii de a te intoarce repede si putenic in toate directiile in timp ce iti pastrezi centrul si postura. Defalcate in 4 directii principale si in 4 directii secundare, aceste rasuciri sunt importante atunci cand ai de-a face cu mai multi adversari. Variatiile constau in diferitele moduri de pasire in aceeasi directie de baza, precum si in adaugarea de miscari de la suburi. O data ce este atinsa o eficienta in intoarcerile in aceste directii, elevul are capacitatea de a-si regla miscarea in asa fel incat sa se poata misca in orice directie.

Sanjuichi-no-Jo si Jusan-no-Jo kata (kata baston de 13 si de 31 de miscari): aceste doua kata sunt singurele exercitii individuale in intregul sistem de Aikido. Forma de 31 de miscari a fost creata de catre O'Sensei, si demonstreaza abilitatea miscarilor individuale de a curge de la una la alta printr-o tranzitie lina, prin adaugarea unor anumite miscari care nu se regasesc in suburi. Cea de 13 miscari a fost conceputa de catre sensei Saito in spiritul formei de 31 de miscari, ca o metoda de a pastra alte combinatii pe care O'Sensei le-a aratat, dar care nu au fost incluse in kata de 31 de miscari. La inceput, exercitiile sunt efectuate pe numaratoare, incet si pastrandu-se relaxarea, accentul fiind pus pe miscarea picioarelor si pe posturi, pana cand acestea devin familiare, crescandu-se apoi viteza si putand fi efectuate intr-o mainera mai libera si mai curgatoare. Aceste exercitii sunt destinate sa arate elevului importanta relaxarii si a miscarilor cursive, precum si sa demonstreze potentialul nelimitat de combinare ale acestor miscari.

Roku-no-Jo (6 miscari de baston): acest exercitiu consta in repetarea a unui ciclu de 6 miscari, miscari efectuate cu un partener care executa aceleasi miscari. Este alcatuit din cateva suburi si prezinta o introducere simpla la distanta de lucru si armonizarea cu bastonul, dar prin variatiile sale de concentreaza si pe concentrarea a 3 miscari in una singura, aratandu-i elevului cat de repde se poate misca de la o tehnica la alta. De la aceasta baza urmeaza o intreaga gama de modele ciclice bazate pe suburi care ilustreaza efectul de curgere de la o tehnica la alta.

Ken Suburi-Awase (exercitii de lucru cu sabie in 2): aceste 7 exercitii, cate una pentru fiecare ken suburi, implica practicarea depasarilor cu sabia in pereche, deplasari efectuate in opozitie, simultan. Ne introduce conceptul de linie centrala a atacului, precum si utilizarea soldurilor pentru a iesi de pe acea linie. Cateva dintre aceste exercitii, lovitura sabiei introduce elevul in simtirea impactului si in eficienta loviturilor impotriva unei altei sabii, care arata importanta rotirii soldurilor precum si stabilitatea. De asemena, exercitiul introduce conceptul de awase (armonizarea) si ma-ai (distanta), care sunt studiate mai intes in exercitiul viitor.

Ken Awase si Jo Awase (armonizarea cu sabia si armonizarea cu bastonul): inceputurile practicii cu partenerul, exercitiile de armonizarea cu sabia si cu bastonul sunt mult mai complexe in sensul ca ele implica combinari de miscari de baza, si completeaza conceptele de ma-ai si awase. Elevul intelege faptul ca modificarea distantelor dintre oponenti este de o importanta vitala pentru recunoasterea deschiderilor, pericolului si zonelor de siguranta, in timp ce intelegerea si puterea de a te misca in "awase" este o parte importanta in dezvoltarea timing-ului, citirea intentiilor atacatorului, capacitatea de a te relaxa in fata unui atac, la fel ca si cea de a te deplasa repede si puternic. Atat cele 7 exercitii de armonizarea cu sabia precum si cele 8 de bastonul introduc elemente martiale in miscare, dar accentul este plasat pe intelegere, distanta, unghiuri si timing, trebuind sa fie practicate intr-o maniera puternic controlata.

Ju-san-no-Jo awase (exercitiul de armonizare de 13 miscari): acest exercitiu a fost dezvoltat de catre sensei Saito pe baza tehnicilor pe care O'Sensei nu le-a inclus in kumi-jo (vezi mai jos), si in ciuda faptului ca sunt etichetate ca fiind exercitii de armonizare, ele prezinta mai mult concepte de kumi-jo decat de awase, totusi sunt efectuate cu accent pe armonizare. Tehnicile de "kumi" aduc la lumina aplicatiile martiale ale miscarilor anterioare, si sunt considerate cele mai interesante in componenta antrenamentului, desi nu sunt mai mult sau mai putin importante decat miscarile bazele.

Ki-Musubi-no-Tachi (exercitiu in 2 de armonizare cu energia folosind sabia): este o extensie a Ken Awase. Acest exercitiu adauga realism si intelegerea din spatele aspectului "kumi" a practicii cu partener, prin efectuarea unui set de miscari in "awase" care emuleaza aplicatii realiste ale miscarilor de baza. La inceput exercitiul este efectuat lent, intr-o maniera controlata, pana cand miscarea si senzatie este inteleasa, apoi se adauga viteza, putere si timing variat pentru a crea o larga varietate de situatii. La fel ca si exercitiile de jo-awase si ken-awase aratate mai sus, tehnica incepe si se termina cu o inclinare; toate miscarile dintre aceste doua momente sunt efectuate simtind armonia.

Ken-Jo No Riai (exercitiu de sabie contra baston) asa cum a conceput O'Sensei ideea de Ri-Ai, acest set de exercitii, care contine 3 exercitii de armonizare, de introducere si 10 exercitii de baza efectuate in pereche, precum si variatiile lor, pot fi vazute ca fiind esenta antrenamentului cu arme, fiind destinate sa arate relatiile dintre distanta, corp, sabie si baston, si alaturi de armonizare sa pregateasca corpul pentru luarea armei, si in ultima instanta antrenamentul fara arme. Desi pare evident atunci cand te gandesti, diferite lungimi ale sabiei si bastonului permit anumite miscari pe care corpul trebuie sa le experimenteze prin antrenament pentru a le intelege corespunzator. In mod ideal, aceste exercitii ar trebui introduse elevilor dupa exercitiile de armonizare si inaintea tehnicilor de "kumi", pregatind corpul pentru miscari corecte, miscari pe baza carora pot fi construite tehnicile de kumi si nenumaratele lor variatii.

Kumi-Tachi si Kumi-Jo (practica cu partener cu sabia sau bastonul). Aceste exercitii si variatiile lor reprezinta inceputurile si respectiv studierea aprofundata a aplicatiilor martiale ale exercitiilor de antrenament prezentate mai sus. Asociate cu aceste exercitii exista reguli stricte de angajare, reguli bazate pe metode traditionale de lupta dezvoltate de-a lungul secolelor de utilizare si rafinare intr-o societate feudala, si pentru ca au o mare baza practica dicteaza multe din motivele aflate in spatele acestor miscarile Exista o colectie mare de variante care pornesc din aceste baze (kihon), ca urmare a variabililor aparute in lupta, si datorita creativitatii instructorilor. O'Sensei si sensei Saito au sugerat instructorilor sa experimenteze acestea pentru a gasi noi variatii, acesta fiind ultimul sens al takemusu aiki, crearea spontana a tehnicilor divine. Odata ce aceste exercitii sunt invatate corect printr-un antrenament relaxat, controlat, incet, miscarile pot fi efectuate mai rapid si mai puternic, cu timing si viteza variata permitand elevului sa experimenteze o larga varietate de posibilitati in atac si aparare.

31 Kumi-Jo (practica cu partener a kata de baston de 31 de miscari).Aceasta practica a fost dezvoltata de catre sensei Saito, bazata pe variatiile fara numar ale miscarilor pe care le-a observat la o'Sensei atunci cand acesta se antrena pe timpul dezvoltarii Aikido-ului la Iwama. In vederea extinderii aplicatiilor kumi ale bastonului, la fel si pentru variatiile kumi-tachi cu sabia, ei au invatat elevii sa inteleaga cum tehnicile de baza se dezvolta in aplicatii practice, precum si deschiderea posibilitatilor catre noi variatii. De asemenea, variatiile tehnicilor kumi pregatesc studentul pentru o mai buna intelegere a unei pozitionari corecte a corpului in vederea dezarmarii, tehnica care va fi studiata in aprofunzime mai tarziu.

Tachi-dori si Jo-dori (tehnici de dezarmare) Tehnicile de luare a sabiei este o tehnica combativa traditionala de nivel inalt care a fost mostenita prin cateva din scolile cele mai faimoase din Japonia, incluzand Yagyu Shingan ryu, faimoasa prin tehnicile sale de "mu-to" (fara sabie). Antrenamentele implica infrunatarea cu mina goala a unuia sau a mai multi adversari inarmati cu sabie sau baston, si proiectarea lor. Competenta in luarea armei necesita intelegere si experienta in toate exercitiile de antrenament cu arme descrise mai sus, si este cea care da nastere tehnicilor cu mina goala nu numai in Aikido dar si in Ju-Jutsu, Ninjutsu si alte arte martiale de lupta traditionale. De aici, antrenamentul se dezvolta in tehnici de lupta fara arme, Aikido fiind renumit in privinta asta in intreaga lume, acest nivel reprezinta intr-adevar finalizarea Aikido Ri-Ai

Ken/Tai Jutsu No Riai (relatiile dintre corp si sabie) Antrenamentul implica 3 parteneri cu sabia, 2 atacand pe unul. Exista o serie de exercitii bazate pe principiile sabiei impotriva mai multor atacatori, aratand relatia dintre diversele tehnici de baza cu mina goala si diversele tehnici de sabie. Invata distanta si unghiul corect pentru diversele tipuri de miscare impotriva atacurilor si pregateste elevul pentru tehnicile de mana

Jo/Tai Jutsu No Riai, sau Jo Nage (relatia dintre corp si baston, cunoscute si ca aruncarea cu bastonul) Aceste exercitii implica tehnici de aruncare atunci cand un oponent incearca sa prinda bastonul. Se adauga o noua dimensiune antrenamentului cu bastonul, precum si la Ken/Tai Jutsu No Riai, ducand in ultima in instanta ca in antrenamentul cu mana goala sa fie folosita miscarea corpului pentru a dezechilibra si arunca oponentul, bastonul fiind de ajutor in aceasta tranzitie.

Tai Jutsu (tehnicile corpului, sau antrenamentul cu mina goala) De acum se are o clara intelegere a miscarilor corpului care ofera o baza pentru invatarea lucrului fara arme.


Articol publicat pe "Aikido World BLOG: AIKIDO WEAPONS and how the system is structured"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Dunken Francis