More Links

Articole:pag 5

Tenshin

 
 

Tenshin a fost o miscare caruia nu i-am stiu numele atunci cand am avut grad Kyu. La programa de 2 Kyu a trebuit sa practicam 3 feluri de Yokomenuchi Kokyunage si, pentru Tsuki, tehnici de la Ikkyo to Yonkyo. Toate tehnicile de tsuki au fost facute cu tenshin si cel putin una din tehnicile de Yokomenuchi a fost efectuata cu o deschidere tenshin. Utilizand miscarea picioarelor in aruncare, cu putine inflorituri, m-a ajutat sa simt cat de puternica poate sa fie o asemenea miscare.

Cand eram la 2 kyu, m-am mutat la Lake Louise pentru un an si jumatate. Fiind intre slujbe, am fost la tabara de vara USAF pentru a-l vedea pe Moriteru Ueshiba (pe atunci Waka Sensei). Dupa o saptamana in care cea mai mare parte a instructorilor au fost din cadrul USAF, am fost uimit de o miscare: "E ca un irimi-tenkan, numai ca in alta directie" , este descrierea pe care i-am facut-o atunci cand am incercat sa o descriu colegilor mei din Saskatoon Aikikai. M-am intersectat cu aceasta msicare de multe ori cand m-am intalnit cu profesori din linia USAF si cu aplicatii diverse in care tenshin era executat ca o parte mai mica dintr-o tehnica.

In noua programa de testare a USAF, aceasta este una din cele 3 cai de efectuare a unei tehnici, si una din pricipalele cai de a receptiona orice atac. Imi place sa vorbesc despre cele 4 directii si ea este cu siguranta o miscare de baza folosita in deplasare. De asemenea, sensei Saito prezinta miscarea tenshin, dar el este foarte specific atunci cand trebuie si cand nu trebuie utilizata. Cred ca aceasta miscare are multe capcane, iar deseori este folosita in mod gresit sau neadecvat.

Inainte de a merge mai departe, incerc sa prezint regulile lui O'Sensei in privinta practicii. El a cerut intr-un mod clar sa fim constienti de toate directiile tot timpul, si a aratat ca Aikido este arta de a lupta impotriva unui grup. De aceea fixarile noastre nu arata la fel ca cele din Judo, de aceea nu ne punem pe jos si sa incercam sa strangulam pe cineva. Atunci cand fixam putem sa vedem intreaga camera si ne putem misca si apara din orice directie. Exercitiile de baza ne arata un numar de posibilitati de a ne descurca cu un grup de atacatori, dar de cele mai multe ori, ne antrenam unul-la-unul. Daca exercitiul nu are nici un sens, ia in considerare scenariul ca ai fi inconjurat de un grup numeros de persoane.

Nu am ochi la spate. Toate organele mele senzoriale sunt indreptate spre in fata sau in lateral, cu exceptia atingerii. Spre in fata ma misc bine, dar nimeni nu se poate misca spre in spate la fel cum o face spre in fata. Pur si simplu nu suntem construiti pentru asta. Atunci cand dojo-ul este aglomerat, sunt cele mai multe sanse sa practic intr-un loc stramt - dar aceast lucru face ca practica mea sa fie mai rea. Am inceput sa incerc sa ma misc intr-o zona ingusta pentru a evita coliziunile cu alte perechi, oferind mai mult avantaj lui uke. Nu am invatat sa ies de pe linia de atac si nici sa utilizez forta centrifuga. Intr-un final, dupa ce am practicat in acest fel cateva luni, cand am avut la dispozitie mai mult spatiu, miscarea mea era tot directa. Atunci cand practic liber impotriva mai multor atacatori exercitiul devine artificial deoarece tehnica mea devine falsa. Nu am invatat "simtul saltelei", deoarece nu am avut nevoie niciodata. Uke devine presat de catre privitori, daca acestia se apropie prea mult de o aruncare in desfasurare. Totul este facut pentru un scop bun, dar face ca aikido-ul meu sa fie gresit si consolideaza greseli.

Prea multe persoane practicante de Aikido se misca inapoi atunci cand fac tenshin. Se face in felul asta deoarece, in dojo, nu exista consecinte privitoare la acest aspect si, deseori din cauza aglomeratiei. De asemenea arata o dorinta de a scapa in loc de a te angaja asupra atacatorilor.

Atunci cand ma retrag drept, uke va fi tras de catre mine. In acest fel adaug forta atacului sau, si in acelasi timp ma pun pe mine in situatia de a fi mai putin capabil sa eschivez. De asemenea, nu pot sa vad ce este exact in spatele meu. Pot ajunge in mijlocul altor lucruri, sau sa ies de pe saltea, sau sa cad in mijlocul altui nou atac. Intr-un test recent pentru Sandan, nage a cazut peste cineva in mijocul unei lupte libere. Nu a fost un accident rau, si s-a recuperat bine. Dar daca suprafata era periculoasa, de exemplu fiind acoperita cu sticla sparta, sau pietre, sau scari ? Sau daca se termina brusc, precum o platforma de metrou ? Ce se intampla daca am in fata un perete ? Folosind miscari de intrare sau tenkan, aceste situatii ofera oportunitati pentru nage. Pasind in spate fara sa fii pe deplin constient, ii oferi lui uke un avantaj urias.

Ce se poate intampla in practica prin accident, se poate intampla intr-o situatie reala iar rezultatele pot fi rele. Daca ma ciocnesc de un perete sau ies de pe saltea, sau cad peste cineva, incerc sa ma ridic si sa-mi asum responsabiltiatea pentru eroarea mea. Uneori imi place sa ma pun intr-o pozitie in care as putea sa ma ciocnesc de un perete, doar ca sa vad daca reusesc sa evit.

Este un exercitiu, care se face cateodata, in care uke ataca in mod continuu in fata, iar nage doar receptioneaza atacurile facand tenshin pana la capatul celalat al salii. Cred ca acest exercitiu este o greseala in cadrul practicii - incurajeaza viziunea tunel si invata pe nage sa se miste intr-un mod foarte liniar. Folosind o miscare circulare, poti sa nu ajungi in celalalt capat al salii. Eu prefer sa practic tenkan sau irimi la cea de-a doua lovitura.

In kata din Karate Shotokan aproape toate miscarile sunt spre inainte. Poate exista un singur pas spre inapoi sau in lateral, dar de obicei ei isi schimba directia si continua inaintarea in acea directie. Daca sunt deja in miscare, tenshin este o miscare dificil de efectuat, deoarece am nevoie sa imi infrang impulsul si sa imi schimb directia. Pe o suprafata de gheata, probabil as cadea. Irimi si tenkan imi permit sa imi conserv si sa imi continuu impulsul, tenshin initiaza miscarea si creeaza impuls. Deci, desi USAF il promoveaza ca o miscare de baza, eu vad miscarile de irimi sau tenkan ca fiind mai utile si mai usor de aplicat martial.

Am sa vorbesc mai mult despre tenshin, eu chiar apreciez miscarea laterala. Daca ma misc si ajung cu fata la cel putin 90 de grade fata de directia originala, pot sa vad ce era in spatele meu si sa continui sa vad si ce este in fata mea. Este foarte usor sa continui miscare cu ajutorul soldurilor si sa vad cele 360 de grade din jurul meu folosing o singura miscare.

Pentru a face deplasarea initiala intr-o parte, am nevoie sa am greutatea pe piciorul din fata. Daca am incercat deja sa ma deplasez din calea atacatorului, voi avea neovie sa-mi utilizez piciorul din spate pentru a ma misca. Nu este gresit, dar vad la prea multi oameni deplasandu-se intr-o parte, apoi schimband spre in fata pentru a se da intr-o parte, apoi miscandu-se iar - le ia prea mult timp. Daca greutatea voastra este pe picorul din spate, exista alte tipuri de deplasari pentru aceasta situatie, nu va mai incurcati cu tenshin. Aceasta miscare este pentru conducere si armonizare, dar trebuie sa faci ceea ce este nevoie pentru a te angaja si conecta cu adversarul tau.

Oamenii se vor retrage spre spate in mod inconstient, si este normal deoarece ei sunt nervosi si nu vor sa fie violenti. Vad oameni care fac acest lucru doar ca sa scape, fara nici un gand despre unde sa scape sau ce avantaj spera sa castige. Acestea introduc probleme de intentie. Prea multi oameni introduc tenshin in kata-ul lor fara nici o intentie. Pot sa ma uit la oameni si sa vad daca gandesc "aceasta a fost o miscare in plus, pierduta, in cadrul tehnicii", sau "acu pot sa fac un contra-atac (dupa ce tenshin a fost terminat)". Tenshin este un punct de plecare solid pentru o varietate de lovituri sau aruncari, la fel ca si pentru oportunitati de a obtine o pozitie avantajoasa impotriva unui grup. Daca nu ai nici o intentie pusa in acea miscare de contact initial iti faci tie insusi un deserviciu.

Intr-un film din 1935, O'Sensei arata o miscare de tenshin impotriva unui om inarmat cu o pusca si baioneta, efectuand un ikkyo. In timp ce multi oameni incep Yokomenuchi Shihonage atunci cand incep sa invete tenshin, tenshin nu este intotdeauna facut cu o miscare spre in jos. Impotriva unei arme de foc sau a uneia taietoare, tragand in jos si spre abdomen ar fi fatal, in timp ridicand in sus si iesind de pe linia de atac ma duce intr-o pozitie mai sigura. Tenshin poate fi facut la nivel Gedan (jos), Chudan (mijloc) sau Jodan (sus); luand contact cu o singura mana sau cu amandoua, cu mainile miscandu-se intr-o singura directie sau in directii diferite.

L-am mentionat pe sensei Saito mai devreme. Cand i-am citit cartile, miscarea de tenshin este utilizata in practica Ki No Nagare, si cu o directie diferita pentru practica Kihon. Cred ca practica lui sensei Saito este mai stricta legata de tehnicile in miscare.Am interpretat in urmatorul fel: atunci cand miscarea nu a inceput sau nu este oprita, sau atunci cand uke este bine infipt in pamant, nu trebuie sa te deschizi si sa conduci in mod direct in fata lui uke. Incerc sa incurajez elevii sa faca tenshin inainte de a fi prinsi si sa nu astepte ca uke sa-i apuce si sa ii blocheze spre in jos.

Un comentariu final, in oglinda la impresia mea initiala. Am numit tenshin "un irimi tenkan care te indeparteaza" atunci cand am vazut-o prima data. Vad ocazional profesori care pasesc departe si oamenii numesc asta irimi tenshin. Pasind in fata si apoi conducand sau armonizand este irimi tenkan. Miscarea pentru irimi tenkan nu e nevoie sa aiba 180 de grade; este doar pentru clasa de incepatori (sensei Yamada va arata doar o miscare de 90 de grade). Tenshin se concentreaza pentru a conduce miscare spre in afara, irimi subliniaza intrarea iar atunci cand e facuta in interior acolo trebuie sa fie o lovitura la fata. Incerc sa le pastrez separate in practica mea, dar in cele din urma ele trebuie sa vina intr-un mod spontan iar diferentele dintre cele 2 pot varia, aparand neclare. In cele din urma, tenshin este doar un instrument care sa fie utilizat singur sau in combinatie, sau care poate sa lipseasca atunci cand este cazul.

Articol publicat pe "Nobody's Home: Tenshin"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei John Hillson