More Links

Articole:pag 6

De unde provine Aiki Jo ?

 
 

Aikido Founder Morihei Ueshiba 1935

Filmul de la linkul de deasupra este unul dintre cele mai bune (in opinia mea) video din 1935 a lui O'Sensei, filmat la Asahi News. Intregul film este disponibil la Aikido Journal Online, si va recomand sa-l obtineti pentru a-l viziona in totalitate. In clipul de mai sus, pe la minutul 6:25, O'Sensei prezinta cateva tehnici de Juken - pusca si baioneta. Aceste tehnici sunt foarte asemanatoare cu ce am invatat la Jo Dori, iar cam tot ce am invatat la Jo Dori poate fi aplicat la pusca asta lunga care este utilizata aici. In ultimele secole, disponibilitatea cartuselor pentru o armata mare sau pt soldati care nu aveau multa munitie la ei depindea de logistica armatei. De asemena pusca avea o magazie mica, comparativ cu cea din zilele noastre, si trebuia reincarcata mai des. O pusca devenea o combinatie de sulita si o maciuca pentru lupta de aproape.

Una din cartile lui O'Sensei, singura carte in care el a pozat pentru fotografii, este Budo. Ea a fost publicata in 1938, iar picturile sunt facute in Noma dojo. Pe langa tehnicile cu mana goala sunt prezentate 3 tehnici de Tanto (in text apare scris ca sunt folosite impotriva pistolului sau a impungerilor cu cutitul), 4 tehnici de baioneta iar o a 5-a tehnica demonstrata impotriva sulitei (in text se spune ca este la fel si pentru baioneta) si 8 tehnici de sabie. Cu alte cuvinte, nu sunt prezentate tehnici de Jo, iar baioneta este tratata cu aproape aceeasi atentie ca si sabia. Sabia si tehnicile cu arme de foc au aceeasi greutate.

Mai multi autori remarca ca O'Sensei avea o abilitate foarte mare in lupta cu baioneta si se stie ca a studiat sulita si sabia. Viata sa este bine documentata, si are certificate de la cateva stiluri de arte martiale. Exista un singur certificat care lipseste. Jo-ul este o arma faimoasa si este asociat cu aikido mai mult decat cu multe alte arte martiale, dar aparent nu exista o istorie documentata despre O'Sensei studiind bastonul.

Ma intalnesc cu multi practicanti de Aikido care nici macar nu stiu povestea lui Muso Gonnosuke si a celor 2 lupte cu Musashi. Unele versiuni se refera la Gonnosuke ca la un maestru de Bo (baston lung) care a fost invins de catre Musashi. Povestea spune ca Musashi a fost impresionat de catre Gonnosuke si cei doi au devenit prieteni, conform romanului lui Yoshikawa (Yoshikawa scrie ca Jo era deja utilizat de catre Gonnosuke, nu o arma dezvoltata ca urmare a pierderii luptei. Alte variante ale legendei spun opusul). Gonnosuke a fost invins si dezarmat de catre Musashi in primul lor duel iar Musashi i-a crutat viata. Nu sunt sigur daca acest lucru era o insulta. A invinge pe cineva fara sa-l ranesti arata ca esti mult mai bun decat el.

Gonnosuke a meditat si s-a antrenat, si conform scrierii lui Yoshikawa a fost in contact si influentat in antrenament de catre Musashi. El a dezvoltat noi tehnici, noi kata si (in unele versiuni ale povestii) o noua arma. Jo este o astfel de arma simpla care, probabil a precedat tehnicile de sabie sau sulita, dar Shindo Muso Ryu a fost creatia lui Gonnosuke si a supravetuit pana azi. Sursa sa de inspirare este neclara pentru mine, desi sunt numeroase legende (dar niciodata aceeasi poveste). Unii spun ca Gonnosuke a facut Jo ca sa fie mai lung decat sabia, dar Bo-ul era deja mai lung, iar un baston scurt este mai precis atunci cand este folosit pt "injunghiere". Tehnicile de sulita lunga sunt mai potrivite pentru a fi utilizate intr-o formatie de lupta sau pentru lupta pe un teren deschis, dar poate sa fie problematica intr-un mediu aglomerat/stramt. Musashi era faimos in utilizarea terenului impotriva oponentilor sai, si imi pot imagina un duel intr-o zona impadurita care i-ar putea oferi un avantaj, dar nu am dovezi.

Un lucru comic spus de un student de Shindo Muso Ryu, e faptul ca armele mari se pot rupe. Asa ca, un maestru de sulita sau naginata (un baston lung cu o sabie la un capat) ar trebuie apoi sa invete Bo (baston de ~1.8m), apoi Jo (~1.2), Hanbo (~90cm) si Yawara(~15cm sau mai mic).



Shinto Muso Ryu


Shinto Muso-ryu Jodo: Ichi rei kata

Deci, Jodo si Jojutsu au existat in mai mult decat ca un singur stil, cu mult inaintea lui O'Sensei. Au exista Ryu (scoli), si posibil ca intr-un studiu intr-o scoala de sabie sau sulita sa sa apara si unele forme de baston. Creatia lui Sensei Saito difera de Shindo Muso Ryu intr-un numar de detalii.



Shinto Muso-ryu Jodo - Tachi otoshi kata

Am invatat cele 12 kata de baza in Shindo Muso Ryu. Filmul de mai sus arata pozitia de inceput utilizata: Jo-ul in mana dreapta, in fata noastra si indreptat spre ochii adversarului. Mi s-a spus ca Uke nu trebuie sa stie cat de lunga este arma, si este singurul mod in care se vede doar varful. De aici, Nage paseste direct si loveste.

Pozitia la Aiki Jo este foarte diferita. Bastonul este tinut in mana stanga, vertical, aratand intreaga lui lungime intr-un fel similar unei posturi Kyudo. Militarii din armata moderna au arma in mana stanga, cu patul armei pe pamant atunci cand stau in pozitie de drepti. Mana stanga se ridica iar cea dreapta merge spre tragaci. O mare parte din Kumi Jo merg foarte bine utilizand o pusca cu baioneta in locul bastonului. Filmele de mai jos sunt ale lui sensei Saito, el fiind autorul si nu O'Sensei. Am fost invatat Kumi Jo Iwama cu mana dreapta mergand sub cea stanga, pana la un punct unde ar trebui sa fie tragaciul daca ar fi o pusca. Sensei Saito apare deseori cum apuca partea de sus a bastonului si arata prima miscare care se executa cu "patul pustii".



Morihiro Saito Sensei 1 to 5 kumi jo


Morihiro Saito Sensei 6 to 10 kumi jo

Dupa razboi, cand Aiki Jo a fost prezentat prima data, fortele americane au ocupat Japonia si multe scoli de arte martiale au fost inchise. Pot numai sa presupun ca Jo-ul a fost ca o arma mai inofensiva care i-a permis Fondatorului sa faca ceea ce stia deja, putand lucra astfel la ulterioare dezvoltari pornind din acest punct si fara sa acorde o prea mare atentie la partile in miscare, tragaci si cartuse. A putut fi liber sa tina arma in orice punct al ei. Sensei Shioda are unul din primele filme in care eu am vazut un maestru de Aikido folosind jo-ul , efectuand o demonstratie la un grup de politisti. De asemenea, o influenta asupra felului in care lucram noi cu Jo-ul ar putea proveni de la bastonul folosit de politisti in Japonia.

Iluminarea lui Muso Gonnosuke poate a fost ca o inspiratie, dar Aiki Jo si Shindo Muso Ryu sunt diferite in felul in care fiecare tin bastonul. Ar fi periculos sa tii o pusca ca in Shindo Muso Ryu, iar ca dreapta sa fie stransa la mijloc nu ar fi o idee practica o pentru arma de foc. Multe din miscarile din Aiki Jo pot fi adaptate cu usurinta la o pusca, unele miscari necesitand modificari mai multe decat altele.

Dezvoltarile ulterioare ale lui sensei Chiba sau sensei Nishio ,aparent, au fost influentate de catre alte studii in artele martiale existente, fiecare stil avand diferite nuante.

Timpurile s-au schimbat - lupta de aproape intr-un mediu precum Irakul, in zilele nostre implica o buna logistica si spatii inguste. Pustile sunt mai scurte decat in 1935, si pot cara mai multe gloante. Intr-un mediu urban puteti sa va miscati mai usor cu o arma compacta. O pusca cu teava lunga ar fi neperformanta in atacul asupra unei case.

Cred ca pustile sunt armele uitate din Aikido. Filozofiile s-au schimbat, razboaiele au fost pierdute, lupta s-a schimbat, la fel si practica noastra. Jukendo poate ai are ca stramosi pe Jodo si Jojuts, dar cred ca dezvoltarea tehnicilor de Jo de catre O'Sensei au fost influentate de experienta sa vasta cu armele de foc.

Urmatorul paragraf este preluat de la Stanley Pranin,se refera la unul dintre discutiile despre Iwama Aikido atunci cand oamenii incep sa vorbeasca despre Aiki Jo si istoria lui. Cand fiul lui O'Sensei si unul dintre cei mai logevivi uchideshi nu au nici o idee de unde provine Aiki Jo, trebuie sa abandonez speranta unui raspuns clar.

"As vrea sa adaug ceva aici. Indiferent ca va dati seama sau nu, vorbiti despre sistemul formalizat a lui Sensei Morihiro Saito ca punct de plecare in intelegerea aiki jo-ului. Ce a lasat O'Sensei despre Jo si Ken au fost fragmente si rutine de practica, nu ceva cu caracter formal.Sensei Saito a fost cel care a sistematizat aceste miscari in forme pe care le consideram noi azi ca fiind aiki ken si aiki jo. Sunt sigur ca au existat influente multiple care au fost luate in considerare in practica lui O'Sensei folosind aceste arme. Ca istoric am tendinta de a sublinia ceea ce poate fi dovedit ca a avut loc, decat sa ma bazez pe speculatii si informatii anecdotice obtinute de la alte parti decat de la cei direct implicati.

De asemena trebuie avut in vedere ca viata lui O'Sensei este foarte bine documentat. Deci, faptul ca nu exista nici o informatie privind o posibila influenta par sa sustina teza conform careia , daca ar exista o influenta, ea ar fi minora si de natura tranzitorie.

O'Sensei a fost un foarte bun observator si a absorbit tot ce a vazut in practica sa. De asemenea, a luat contact cu forate multi practicanti buni de arte martiale prin demosntratiile si contactele sale de-a lungul vietii. A avut ocazia sa vada un mare numar de sisteme care foloseau arme si cu siguranta a experimentat si adoptat elemente din acestea in practica sa.

.. De-a lungul sederilor mele in Japonia, am incercat sa merg pana la originile aiki jo. Nici cel de-al 2-lea Doshu, Kisshomaru Ueshiba si nici Morihiro Saito nu au putut sa ma lamureasca. L-am intrebat pe Sensei Arikawa, dar nici el nu era sigur. De fapt l-am intrebat de o posibila legatura cu Kukishin Ryu si el a facut o fata amuzanta. Aparent, Toshitsugu Takamatsu l-a intalnit pe Fondator, dar conform lui Arikawa, intalnirea lor a fost supreficiala. Fotografia care il prezinta pe Takamatsu cu bratul peste umarul lui Morihei Ueshiba este cu adevarat un document ciudat. Deoarece Ueshiba era o persoana in varsta, cu un statut considerabil si conform uzantelor mele, acest lucru era o grosolanie. Ma simt ciudat cand ma uit la ea.

Cred ca perspectiva lui Jakob Blomquist este destul de corecta. Fondatorul a fost foarte bun la observarea, absorbirea si adaptarea celor vazute la demonstratii si sesiuni de antrenamente. A avut contacte extinse cu multi maestri ai artelor martiale ale acelor vremi.

Dupa cum subliniaza Ellis, cunoastem conexiunea cu Kashima Shinto-ryu deoarece Meik Skoss a obesrvat o similaritate a miscarilor din kata 1 si 2 cu miscarile din aiki ken. Acest lucru este confirmat de faptul ca Morihei Ueshiba a fost inscris in aceasta scoala. De asemenea, profesori din aceasta scoala clasica au predat in cadrul Kobukan Dojo a lui Ueshiba pentru un an sau doi incepand cu 1937. Acestea sunt lucruri documentate.

Ceea ce a lasat O'Sensei referitor la aiki jo au fost in principal miscari fragmentate. Multe din sistematizarile asa cum le cunoastem ca fiind Iwama Aiki Ken si Jo au fost facute de catre Sensei Morihiro Saito si nu de catre O'Sensei. Sensei Saito a fost un om foarte metodic, spre deosebire de Fondator. Saito se apropie mai mult de notiunea de profesor in sensul celor din vest, in timp ce O'Sensei era spontan si impulsiv in abordarea sa de predare. Aiki Jo este mai mult un amalgam de diferite forma pe care Ueshiba le-a preluat din observarea a numerosi experti. El a experimentat foarte mult de-a lungul anilor petrecuti la Iwama (1942-1955) si a lasat numeroase miscari si secvente partiale care au fost sistematizate de catre Sensei Saito."

Prima intrebare evidenta este: chiar conteaza ? In cele din urma un jo este un bat cu 2 capete identice. Din ce stiu eu, in Europa, batul era folosit pentru practica oamenilor carora nu erau de incredere ca sa li se dea arme ascutite sau pentur cei care nu isi puteau permite o sulita sau o halebarda. Era o arma ieftina, usor de obtinut, folosita pentru o practica mai sigura, sau folosita pentru pregatirea folosirii altor arme...

Daca O'Sensei putea "fura" o tehnica doar vazand-o executata de altcineva, atunci presupunerea ca a invatat ceva Baguazhang sau alte arte martiale in China incepe sa fie plauzibila - nu ca un elev oficial, ci ca cineva care a fost atacat frecvent si eventual arestat. Se stie ca O'Sensei a avut mai multe cunostinte in China in timpul anilor de razboi. Eu nu vad nici o asemanare intre Aiki-Jo si majoritatea tehnicilor cu bastonul din Wushu.

Adevarata intrebare este ce vom faca daca nu stim de unde venim. Conteaza pentru practica noastra ? Vom permite ca tehnicile de arme din Aikido sa evolueze ? Avem libertatea in taijutsu nostru, dar lucrul cu armele este, in cele mai multe sisteme, cel mai rigid aspect din Aikido. Aceasta nu era cazul cu O'Sensei. Inovatiile lui Sensei Chiba, Sensei Saito, Sensei Shirata si Sensei Nishio sunt toate influentate de catre Fondator, sunt foarte diferite si totusi la fel de valabile.

Am urmarit un film unde O'Sensei putea tine un Jo fara ca miscarile sale sa aiba vreo modificare. Chiar daca uke aveau sau nu arme, sau chiar daca era doar unul sau mai multi, el se schimba foarte putin. Demonstratiile sale de Jo sunt spontane si complet libere. Am vazut ceva similar la Sensei Shioda. Arma devine o extensie, si nu este necesar sa ai o practica sau un mod de miscare separat, chiar daca una din parti are un bat.


Articol publicat pe "Nobody's Home: Where did Aiki Jo come from?"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei John Hillson