More Links

Articole:pag 6

Mergi spre laterala camerei

 
 
"Cateodata esti intr-o lupta si il loviti pe celalalt cu mana dreapta, deoarece 'aceasta este de obicei mai puternica. Apoi, celalalt isi da seama cum sa scape, asa ca il loviti cu stanga si asta se cheama strategie!"
Turnuri in spatiu.

Randori este folosit pentru a lupta impotriva unui grup de atacatori. Astazi, de obicei, este folosit pentru a arata cum un student poate raspunde la atacuri libere avand putin timp pentru a se gandi la raspuns.

Jiyu waza este dificila, si prin urmare deseori adaptata pentru siguranta. Multe scoli si-au pus problema sigurantei atunci cand invatarea luptei cu mai mult de un atacator nu face parte din practica. Doi atacatori care lucreaza impreuna sunt mult mai greu de controlat decat un singur atac de la trei oameni care asteapta la o distanta sigura sa le vina randul. Oamenilor le place sa aiba un plan, asa ca exista strategii vechi care sa te ajute sa te descurci intr-o situatie moderna.

Am auzit multi studenti si profesori spunand: "Mergi spre o laterala a camerei.", fara sa aiba o idee clara despre ce este vorba. Conceptul este stravechi si foarte puternic atunci cand este utilizat intr-un mod corect. Este o strategie de lupta dar toate strategiile pot fi contracarate sau utilizate intr-un mod gresit, si toate strategiile trebuie sa fie abandonate sau schimbate atunci cand situatia se schimba. Strategia initiala se referea la lupta cu oameni care se misca intr-o formatie bine definita. De obicei nu are sens intr-un randori modern unde atacatorii se straduiesc sa faca exact opusul unei formatii de lupta.

Strategiile din timpurile vechi au fost influentate de oameni care manuiau sabia. Sabia era tinuta in mana dreapta, iar teaca in cea stanga. Mai multe persoana pot face shomenuchi sau tsuki ore in sir fara a se ingrijora despre posibilitatea de a-si taia colegii soldati aflati in stanga sau indreapta lor. Sabia se misca intr-un culoar stramt.

Miscarile pe diagonala taie oamenii alaturi de care lupti, ducand ca taieturile laterale si atacurile tip yokomenuchi sa fie excluse sau modificate (sa fie executate pe o diagonala foarte ascutita), astfel incat sa nu-ti distrugi propria linie de atac. Cand va aflati intr-o formatie nu puteti sa va miscati in stanga sau dreapta pentru a evita un atac. Aripile formatiei au o marja de manevra pe partea lor deschisa, dar intreaga formatie nu o poate suporta.

Nu au exista oameni care sa manuiasca sabia cu mana stanga pana cand in Europenii au inceput duelurile, si au inceput sa foloseasca o pereche de arme in mod liber sau inpotriva unui grup; ele nu erau folosite in prima linie. Cineva utilizand o arma in mana stanga stand langa cineva care utilizeaza arma in mana dreapta ar duce la accidentarea lor reciproca. Cineva cu mana dreapta goala impotriva unuia cu arma in mana dreapta lasa o gaura in prima linie - un asalt nu va intalni o arma in acel loc. Acest lucru este valabil mai ales pentru Romani care erau inarmati cu scuturi si sabii; unul ar putea intra si gasi o deschidere...Stangacii sunt cu siguranta ghinionisti pe intreaga perioada militara medievala.

Folosind cavaleria pentru a ataca flancurile inseamna sa ataci o tinta mare. Infruntand capul calului insemana sa infrunti o tinta mica, si chiar daca reusesti sa dai o lovitura de moarte unui asemenea cal imbracat intr-o armura, acesta va ateriza peste tine.

Cand calaretii atacau, acesti foloseau sabia pentru a taia de sus in jos, iar lancea pentru a intepa spre inainte, in linie dreapta. Un cal nu putea sa-si schimbe traiectoria usor in mijlocul atacului, nici calaretul nu putea sa atace in lateral fara un antrenament special. Astfel, au evolut carele de lupta, in care erau 2 oameni (unul conducea iar celalalt era inarmat cu un arc si sageti), si eventual in care de lupta mai mari in care erau mai multi tragatori. Atunci cand un soldat medieval rupea linia frontului , acea persoana putea ataca acea linie din spatele ei. Linia frontului nu se putea intoarce imediat in directia opusa celei in care atacau fara a se supune riscului de a fi injunghiati in spate, dar nici nu se putea apara individual de a fi atacati din spate de o persoana care se afla deja in spatele ei. In sah, acesta este pionul care merge asa de departe pe table de sah si devine regina. Echilibrul puterii este inclinat foarte mult atunci cand linia frontului este rupta.

Avioanele zboara in formatie, deoarece, la fel ca soldatii care folosesc sabiile, pilotii ataca inainte. Atunci cand avioanele trag zburand in formatie, posibilitatea de a lovi tinta este mare, in timp ce scade riscul de lovire. Aeronavele mici sunt vulnerabile unui atac din spate sau de pe flanc. Bombardierele mari au turete care se misca independent, dar acesta este un exemplu de grup care lucreaza impreuna. Formatia este pastrata asa ca focul de voie al avioanelor mici nu decimeaza forta atacului, si permite in acelasi timp chiar si bombardarea asigurandu-se ca propriile avioane nu vor intra in ploaia de bombe. Ideea initiala a aeronavei de razboi a fost gasierea unei metode de a pacali trupele terestre, bombardandu-le de sus si atacandu-i din directii din care ei nu se puteau apara. De atunci superioritatea aeriana a decis soarta fiecarui conflict major.

De asemenea, puscasii moderni trag intr-o directie specificata, si lucrand intr-un grup nu pot trage in orice directie fara a-si asuma riscul de a trage in proprii lui camarazi.

Flancurile sunt cea mai vulnerabila parte a unei forte de lupta. Maxima din Aikido despre a merge in laterala este de a invata despre vulnerabilitatea flancurilor. Atunci cand este atacat flancul, ceilalti membri din linia frontului nu se pot intoarce si ataca fara riscul de a-si taia colegii, sau de a se expune laterala lor fortelor adverse.

Tehnica Irimi, este despre gasirea flancului si a punctului mort unui individ, aceeasi manevra care se executa si in cazul mai multor adversari. Asa cum a spus Musashi, lupta unu la unu sau a impotriva a 10000 este aceeasi. Pentru a face fata unui grup intr-o formatie, flancul este cel mai sigur punct pentru nage si locul de unde se controleaza mai usor ritmul luptei.

Incercarea de a pacali adversari s-ar putea sa nu resuseasca. Daca camera este prea mica, uke pot ajunge la perete mai repede decat voi. Daca ei va anticipeaza strategia, se vor imprastia in toata camera. Daca sunt departe de voi, pot raspunde la actiunile voastre repede si sa va dea jos. Daca va miscati inainte de timp, ei au timp sa se adapteze. Probabil ca ei nu vor avansa intr-o forma liniara. Asa ca, nu puteti raspunde in felul in care va asteptati voi ca ei sa se miste.

Deplasarea spre o laterala a camerei va lasa inconjurat daca uke se misca cu o viteza diferita sperand "sa le vina randul". Veti prelua o persoana si probabil si pe a doua, dar restul vor fi bine plasati, gata sa va incolteasca. La fel ca in batalii, va puteti petrece luni de planificare, dar toate pot sa cada cu cateva secunde inainte de a va angaja in lupta. Ai nevoie sa fii receptiv.

Daca v-ati deplasat spre laterala camerei si nu ati ajuns in spatele linie atunci sunteti prins in capcana, deoarece va puteti misca doar intr-o zona de 180 de grade (ati ajuns la perete) si va puteti misca doar inainte. Aceasta este o problema in practica Aikido-ului, in mod particular pentru persoane "de treaba" care evita irimi si nu risca niciodata ca sa nu-si loveasca partenerii. Intr-o situatie reala, puteti arunca pe cineva in perete sau in alta persoana. Atunci cand practicati cu prietenii nu doriti sa faceti asta, astfel incat nu puteti face tenkan decat daca va controlati tehnica.

Puteti conduce o persoana folosind irimi avand grija ca acest lucru sa nu provoace vreo coliziune. Optiunile voastre sunt foarte limitate, in timp ce atacatorii se afla intr-o pozitie buna pentru a ghici si raspunde la alegerile voastre. Sau, alegerea facuta poate cauza cuiva prejudicii si trebuie sa aveti grija.

Aceeasi situatie poate aparea la aruncari individuale oriunde in camera. Trebuie sa va asigurati ca directia de aruncare nu este drept in jos. Nu numai ca aceasta este o slabiciune si potential il lasa pe uke sa revina cu toate fortele; daca uke cade, probabil ca vor ateriza foarte aproape de tine. Ai pierdut o directie si acum trebuie sa te indepartezi. Sa arunci pe cineva la pamant , langa picioarele tale este aproape acelasi lucru cu a fi in fata unui perete - nu vrei sa calci pe cineva cu care practici, si nu vrei sa iti arunci partenerii de antrenament unul peste altul. Ai o marja foarte restransa de siguranta inainte ca uke care a fost aruncat sa se ridice , si ei pot foarte bine sa te tina pana cand ceilalti atacatori te termina. In dojo, precum si in lumea reala, acest lucru insemana o intarziere in abilitatea ta de a raspunde, precum si lipsuri in raspunsurile pe care le ai la indemana in cazul unui urmator atac. In realitate, speram ca cei aruncati sa fie destul de raniti, si aruncand o a 2-a persoana peste prima sa provoace acidente mai mari la amandoi. Totusi aveti nevoie in continuare sa aveti o zona "curata".

Sunteti implicat in multe "accidente" in practica obisnuita ? Daca uke se ciocneste cu alte persoane sau cu peretle din dojo, aveti nevoie sa va treziti. Nu veti reusi sa va ocupati de 2 atacatori, daca sunteti concentrat sa va ocupati doar de unul. Cunoaste spatiul in care lucrezi. Vezi oamenii din jurul tau. Simte unde se termina salteaua si unde sunt peretii, chiar daca tu esti cel aruncat. Nivelul cel mai de baza a constiintei necesare pentru randori incepe in practica zilnica.

In timp ce noi nu practicam lupta ca un grup compact, grupul va incerca intr-un mod spontan sa ne inconjoare, atace sau bloca. chiar si fara a lucra impreuna, grupu va adopta o pozitie de triunghi, cerc sau patrat in raport cu tine. Utilizeaza linii drepte si cercuri, sau cercuri, triunghiuri sau patrate. Trateaza grupul ca si cum ar fi un intreg, chiar daca membrii acelui grup nu cred ca sunt. Ei sunt unificati prin scopul si antrenamentul lor in dojo. Acceptati ca o posibilitate controlul asupra grupului si veti gasi o cale de a o transforma in realitate. Priveste cativa oameni ca o individualitate si nu fa nimic diferit de ceea ce ai face atunci cand lucrezi cu un individ. Exploreaza tehnicile clasice - au fost facute pentru lucrul cu un grup de atacatori. Nu este nimic nou de invatat in a fi capabil sa controlezi un grup, doar ceva nou de acceptat.

Articol publicat pe "Nobody's Home: Run to the side of the room"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei John Hillson