More Links

Articole:pag 6

Aikido si genunchii

 
 
"Genunchii, piese frumoase. Cred ca aproximativ 5% din studentii mei au probleme cu genunchii. Foarte rar acest lucru se datoreaza antrenamentului din Aikido, cel mai adesea unei predispozitii genetice sau ca urmare a unui accident petrecut in timpul unui meci de fotbal/rugby/alergari, etc."
"Aikido and Knees" de Bartlomiej Gajowiec

Articulatiile genunchiului sunt cele mai mari articulatii ale corpului uman. Avand cateva axe de incarcare mecanica reunite in aceata zona, ei sunt unele dintre cele mai complicate si complexe mecanisme ale corpului. In fiecare zi ei poarta tone de sarcina, facand mii de miscari care nu sunt doar flexari si extensii. Genunchii sunt incheieturi strict ligamentoase. Asta inseamna ca stabilitatea si functionarea de baza este efectuata numai si numai cu ajutorul ligamentelor. Muschii sunt numai pentru a asigura o miscare mai precisa si mai fluenta. Muschii - spre surpriza noastra - se folosesc numai pentru a frana aceste incheieturi, iar in cazul in care nu sunt suficienti de elastici, limiteaza aria miscarilor naturale.

Pentru orice aikidoka din lume, tehnicile executate din genunchi (suwari-waza) reprezinta o conexiune istorica cu traditia japoneza. Este o parte inerenta a integritatii in Aikido.

Deoarece tehnicile din Aikido nu implica mecanica unei incheituri extinsa sau flexate deplin, acestea lucreaza intr-o pozitie semi-extinsa, semi-flexata. Pentru genunchi, aceasta insemna ca ei sunt intr-o stare instabila si aceasta necesita mai multa atentie decat intr-o situatie in care ei sunt intinsi sau flexati complet. Aici apare momentul cand avem nevoie de un sistem muscular bun.

Din moment ce aproape toate tehnicile sunt efectuate cu genunchi iintr-o pozitie usor flexata, genunchi sunt solicitati puternic, trebuind sa ai ingrijim bine si cu blandete. Care este semnifactia acestei expresii ? Ce contine ea

?

Din punctul meu de vedere aceasta insemana:

1. o incalzire buna inaintea fiecarui antrenament, si de asemenea la sfarsit pentru a calma incheiturile;

2. o rutina de streching ca parte din viata fiecarui aikidoka pentru a-si pastra incheiturile elastice si sa reziste destul pentru a suporta greutatea corpului atunci cand, cateodata acesta se deplaseaza foarte repede, sau cateodata adopta o pozitie foarta joasa.

3. o elasticitate corespunzatoare a muschilor care inconjoara genunchii (muschii gambei, muschii posteriori ai coapsei si muschii cvadriceps)

Acum un pic mai mult despre functia lor:

1. muschii cvadriceps nu sunt cei mai importanti muschi ai genunchiului, in ciuda opiniei comune : ei trec exact peste linia mediana a articulatiei genunchiului (peste rotula) si din aceasta cauza nu au vreun rol in stabilizare; ei ajuta la incetinirea miscarii de flexare a genunchiului.

2. muschii gambei impreuna cu muschii din spatele incheieturii sunt muschii extensori majori in conditiile punerii piciorului pe o portiune plana pe sol; incheietura genunchiului este puternica atunci cand piciorul este plasat pe sol cu toti muschii angrenati.

3. muschii exteriori ai coapsei pot genera frictiuni inutile intre rotula si fenur, trebuind sa fie moi si relaxati atunci cand este posibil (nu este egal cu a fi slabi)

4. incheieturile genunchilor sunt "receptori" ai semnalelor trimise de incheieturile soldurilor, aceasta insemnand ca orice - chiar si minima - schimbare functionala in solduri se va reflecat in genunchi (poti sa nu realizezi ca este ceva gresit in pozitia soldurilor, dar sa simti discomfort in genunchi - pot aparea ca simptome tipice a unor accidentari a genunchiului)

5. genunchii raspund la disfunctii ale zonei lombare si pelviene si trebuie sa fim constienti de acest lucru atunci cand vorbim despre structura si functionalitatea genunchiului.

Cand efectuam diverse tehnici de aikido, genunchii actioneaza ca niste arcuri, si trebuie sa fie suficient de elastici pentru a face fata acestor actiuni. Usurinta de ai utiliza vine impreuna cu gratia miscarii intregului corp. Si gratia miscarii este consecinta conditiei intregului corp. Deoarece sistemul locomotor reflecta starea noastra spirituala (un amestec de emotii mostenite si prezente), miscarile pot diferi foarte bine de la o zi la alta. Viteza, precizia si blandetea au legatura cu fermitatea si sunt si ele parte a functiilor incheieturii genunchilor. Tratarea buna a genunchilor este o parte a vietii fiecarui aikidoka.

Fiti buni cu genunchii vostri.

Articol publicat pe "Aikido World BLOG:AIKIDO AND KNEES"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Dunken Francis