More Links

Articole:pag 8

Integritatea in comunitatea noastra, Aikido

 
 

Comunitatea Aikido este, in mod clar, intr-o lupta importanta. Un numar semnificativ de personalitati din lumea Aikido si din cea a artelor martiale au subliniat ca arta noastra este in pericol sa devina o caricatura fata de nivelul artei martiale practicate de catre fondator si de catre elevii sai reprezentativi. Acesti oameni au identificat felul in care se practica ca fiind sursa principala a acestei diluari grave a competentelor reale in cadrul artei noastre.

Aceasta situatie este in multe feluri asemanatoare cu ceea ce sa intamplat in alte arte martiale precum Tai Chi-ul. Este salutar modul in care comunitatea Tai Chi-ului a pus aceasta problema in interiorul organizatiei lor si felul in care au abordat aceasta problema ajutand arta. Comunitatea lor nu a avut absolut nici o problema in a recunoaste ca unii profesori si unele "stiluri" sunt interesate doar de aspectele de sanatate ale acestei arte. Acei profesori (marea majoritate) nu au facut nici o afirmatie falsa asupra abilitatilor martiale ale profesorului si elevilor lui, vorbind doar de aspectele pozitive, vizibile ale practicii in mentinerea si in imbunatatirea sanatatii unei persoane. Acest lucru a dus la raspandirea informatiilor despre Tai Chi, ajutand la asigurarea unui flux de elevi noi. Exista si alte "ramuri" ale Tai Chi-ului care promoveaza aspectele martiale ale acestei arte. Acei profesori si elevi au elaborat un sistem prin care ideile si abilitatile lor pot fi verificate intr-un mod empiric. Exista nenumarate filmari in parcuri chinezesti unde se pot observa cum isi testeaza abilitatile pentru cei care doresc sa vada. Acest lucru este efectuat intr-o atmosfera de respect mutual si de camaraderie. Ar parea extrem de ciudat ca un instructor de Tai Chi sa faca niste afirmatii publice si sa evite sistematic oportunitatile de a-si testa ideiile si abilitatile intr-un loc public. Este un semn de respect si admiratie atunci cand tu esti persoana pe care oamenii doresc sa o testeze in acele parcuri.

Gasesc trist faptul ca aceasta comunitate a noastra, cae de Aikido, pare sa incerce sa ne plaseze in afara si deasupra acestui lucru necesar si important : a unei validari practice a ceea ce spunem si facem. Din punct de vedere istoric accesul la schimbul de informatii despre aikido a fost controlat strict de catre liderii diverselor organizatii de Aikido. Daca nu participai la evenimente conduse de catre instructori de top in cadrul acelei organizatii, atunci nu aveai acces la acele informatii. Nu se astepta ca informatiile oferite sa fie disecate ci acceptate ca un intreg. Intrebarile lasate in aer au condus intr-un mod clar la consecinte negative asupra persoanei care le-a ridicat. Capacitatea lor de a controla fluxul de informatii a inceput sa scada odata cu aparitia internetului. Oamenii au inceput sa discute despre cercetarile lor, sa puna intrebari in locuri care nu pot fi controlate de catre aceste organizatii.

Unul dintre cei mai curajosi si sinceri cercetatori a fost Stanley Pranin. Informatiile pe care el le-a strans au ridicat intrebari importante si preocupari legate de Aikido. El si-a pus preocuparile in actiune si a organizat Aiki Expo. Acest eveniment a fost boicotat de catre un numar de organizatii, inclusiv de catre Aikikai si de catre Ki Society. Aceste organizatii nu au putut face nimic pentru a aduce la tacere ceea ce s-a dovedit a avea un impact seismic in cadrul comunitatii noastre. Aceste evenimente au oferit oportunitatea ca oamenii sa se intalneasca intr-o atmosfera de respect autentic si de camaraderie, pentru a-si testa intr-un mod practic credintele si abilitatile. Aceste evenimente au avut o influenta pozitiva in luema Aikido-ului, deoarece aikidoka cu diferite niveluri de pregatire, din cadrul diferitelor organizatii, au fost expusi la o multitudine de informatii din cadrul comunitatii mari de Aikido si din partea comunitatii mari a artelor martiale. A fost si durere si bucurie in experimentarea unor adevaruri mari care au zguduit unele din crezurile noastre dragi, oferind speranta pentru un viitor mai bun pentru arta care ne place atat de mult. Acest eveniment a permis oamenilor din diferite organizatii care nu au putut sa comunice (din cauza problemelor politice) sa inceapa discutii serioase si sa ofere cunostinte complete care pot aparea numai in schimbul liber de informatii. Accentul pus de catre Sensei Ikeda in construirea podurilor intre aikido si lumea artelor martiale sta cu un semn clar, semn dupa care ar trebui sa ne masuram eforturile noastre.

Cresterea exploziva a internetului a adus sfarsitul celor care credeau ca pot limita si controla accesul oricui la informatii. Oameni din intreaga lume pot avea acces la informatii (scrise, video) despre diversi instructori si organizatii din intreaga lume a Aikido-ului. Aceasta bogatie de informatii in crestere s-a dovedit a fi o binecuvantare precum si un blestem. Forumurile Aikido-Journal si E-Budo au fost primele surse de informare despre arta noastra si alte arte apropiate. Incercarile de a controla informatiile prin intermediul moderatorilor s-a dovedit a fi o sarcina foarte dificila. A devenit o provocare imensa sa navighezi printre opinii pentru a elimina informatiile care nu sunt verificate sau nu sunt substantiale, in timp ce permiti un dialog deschis care sa promoveze dezvoltarea informatiilor. Incercarea de a controla informatiile de catre aceia care erau pastratori ai caii in cadrul anumitor comunitati nu a functionat atunci cand au incercat sa limiteze informatiile si sa le discrediteze pe acelea care au ridicat probleme. Oamenii au fost discreditati si atacati chiar daca informatiile pe care ei le-au prezentat au fost verificate si justificate prin materiale scrise si prin oportunitatile de formare. Aceasta abordare a pastratorilor de cale a condus la decaderea forumurilor care au utilizat-o. Alta abordare a fost de a permite oricarei opinie sa fie exprimata fara nici o incercare de a extrage informatiile utile, verificate din multitudinea celor scrise. Aceasta abordare a dus la o cacafonie de opinii care au acoperit oamenii experimentati, care aveau cunostinte si care scriau. Cand acei oameni au incetat sa mai participe in aceste discutii, acele forumuri au cazut in uitare. Aikiweb pare sa fi ajuns la o punct critic. Este bine-cunoscut faptul ca multi dintre oamenii recunoscuti, experimentati care scriau s-au oprit deoarece au obosit sa raspunda la diverse opinii si sa comenteze informatii care nu puteau fi verificate sau nu erau justificate. Oamenii din spatele acelor opinii deplasate nu au putut accepta ca erau in afara discutiilor si au refuzat sa asculte si pe altii. Pentru a face ca lucrurile sa fie si mai rele, a trebuit ca noi sa ne confruntam cu unii care nu vroiau sa inteleaga ca nu toate opiniile sunt egale si nu toate opiniile pot fi verificate si justificate ca fiind utile si relevante.

Putem discuta o eternitate despre ce ar trebui sa insemne si ce ar trebui sa reprezinte Aikido. Pana la urma Aikido nu trebuie sa se termine in filozofie sau spiritualitate, si nici nu este limitat la dezbateri interminabile. Aikido este o arta martiala. Exista multe manifestari ale acestei arte, manifestari care pot exista sub diverse categorii. Este irelevant ce directie isi alege o persoana sa urmeze. Orice manifestare a artei trebuie sa aiba dreptul sa fie respectata. Ideile, precum si abilitatile ar trebui sa poata fi testate practic in interiorul precum si in exteriorul acelei comunitati. Va servi ca un mecanism de auto-reglare ce permita ca practicantul sa ramana ancorat intr-o realitate consensuala. Este semnul distinctiv si bazele unui respect mutual, a unei camaraderii care exista in lumea artelor martiale. Aceasta abordare este unanim accpetata in aproape toate domeniile activitatilor umane. Aceasta abordare este posibila daca suntem deschisi si sinceri cu noi pentru a admite ca nimeni nu detine toate informatiile si nimeni nu a ajuns la apogeul abilitatilor. Aceasta abordare va functiona daca noi si cei din jurul nostru vom raspunde de ceea ce spunem si ceea ce facem. Consider acest lucru ca fiind baza respectului in cadrul comunitatii noastre. Nici unul dintre noi nu ar trebui sa fie scutit sau sa fie mai presus de a fi verificat in mod demonstrabil a abilitatilor presupuse sau a informatiilor detinute. Daca o persoana vrea sa adauge niste informatii in comunitatea noastra, noi ar trebui sa-l putem trage la raspundere pentru informatiile prezentate. Daca o persoana nu vrea sa se supuna acestui control legitim, atunci aceasta persoana ar trebui sa recunoasca faptul ca acest forum nu este un loc in care se pot face afirmatii care sunt imune la investigatii.

Daca spui ca antrenamentul tau este concentrat pe aspectele spirituale pe care O'Sensei le-a aratat, atunci acest lucru este un mod fatastic de a-ti arata recunostinta fata de latura spirituala existente in Aikido. Daca esti intrebat, trebuie sa cunosti foarte bine practicile si credintele Shinto si Omoto. Ar parea ciudat daca cineva ar evita sa raspunda la intrebari normale din aceasta zona. Ar fi aiurea daca o persoana ar raspunde intr-un mod care este sau pare inconsencvent cu practicile stiute sau cu credintele. Este ciudat ca o persoana sa-ti arate diferite discrepante ca urmare a unei neinsuficiente intelegeri, fara sa iti poata da o explicare rationala a acelor discrepante. O persoana rezonabila stie ca e un semn de respect reciproc faptul ca o persoana sa intrebe alta persoana despre o anumita problema. Daca o persoana care spune ca are un anumit grad de cunostere nu poate sa-l demonstreze, atunci ar trebui ca ambele persoane sa vada acest fapt ca pe o oportunitate de a participa la procesul de invatare. Este evident ca pana la un anume punct noi nu suntem constienti de lipsurile din cunostintele noastre si de posibilitatea de a ne aprofunda cunostintele de baza.

Daca tu spui ca te concentrezi pe aspectele filozofice ale Aikido-ului, la fel, acest lucru este un lucru frumos prin care sa-ti arati recunostinta fata de ceea ce a lasat in urma O'Sensei. Credintele filozofice ale lui O'Sensei sunt pe deplin integrate in literatura clasica chinezeasca (aceasta fiind fundatia invataturii in Japonia pana cand aceasta s-a angajat in modernizare la nivel national) si in credintele sale religioase. Filozofia sa a fost exprimata in scrieri si zicale care sunt greu de inteles pentru multi, in afara naturii educatiei la care au fost expusi. Sunt oameni implicati activ in reinterpretarea scrierilor lui Morihei Ueshiba din cauza primelor interpretari care au variat mult in precizia lor. O persoana se asteapta ca cineva sa fie in masura sa interpreteze filozofia lui O'Sensei cu un anume grad de precizie, recunoscand in acelasi timp anumite limitari (de ex: nu stiu japoneza, dar ma bazez pe interpretarile lui x referitoare la o anume scriere).

Daca spui ca viziunea ta asupra Aikido-ului este expresia fizica a ideii de conectare si de armonie cu ceilalti oameni, atunci aceasta este o cale minunata a exprimarii unor componente de baza pe care O'Sensei le-a lasat in Aikido. Oferind oamenilor exemple de antrenament in practicarea acestor idei, reprezinta o informatie valoroasa. Permite oamenilor sa formulez intrebari normale astfel ca acei oameni sa poata valida acele informatii intr-un mod practic. De exemplu, as fi curios sa stiu in ce conditii putem reproduce abilitatea de a te conecta si armoniza cu miscarile altor persoane. Se poate realiza doar intr-un mediu de cooperare ? Se poate face si intr-un mediu mai combativ ? Aceste tipuri de informatii ajuta pe toata lumea sa incerce sa-si aprofundeze cunostintele si abilitatile bazandu-se pe parametri declarati.

Daca spui ca exprimarea ta in Aikido este ca o forma efectiva de auto-aparare, atunci acest lucru este un mod frumos de a-ti arata recunostinta fata de Aikido-ul pe care ni l-a lasat O'Sensei. Este rezonabil sa incerci sa intelegi felul in care o persoana defineste domeniul auto-apararii si felul in care efectueaza antrenamentele de Aikido. Modul in care se face poate permite altor persoane sa valideze intr-un mod empiric abilitatile si aptitudinile declarate. Ofera lumii o oportunitate minunata pentru a intelege in mod realist ceea ce oamenii spun ca fac.

Asigurarea unui nivel ridicat de integritate in comunitatea noastra de aikido cere ca noi toti sa lucram impreuna. Aceasta va duce la creearea unui respect mutual si a unei atmosfere in care putem sa intrebam in mod liber si putem oferi oportunitatea de a ne valida idealurile si abilitatile noastre. Ar trebui sa nu asteptam mai putin de la noi sau de la altii, si nici sa permitem altora sa-i scuze pe cei care evita si fug de oportunitatile Ar trebui ca toti sa respectam toate modurile legitime prin care oamenii isi exprima Aikido-ul lor. Ar trebui ca toti sa fim onesti atunci cand descriem ceea ce facem si cum o facem. Ar trebui sa fim deschisi atunci cand ni se cere sa validam intr-un mod practic ceea ce spunem si facem. Acest lucru ne va ajuta pe toti sa crestem si sa aprofundam intelegerea noastra si aprecierea pentru ceea ce facem cu totii. Ar trebui sa imbratisam lacunele din cunostintele noastre si abilitatile pe care o explorare practica ni le poate evidentia. Acest drum ne poate duce doar spre nivele mai mari. Eu cer asta de la mine, de la profesorii mei, de la elevii mei si de la colegii mei de Aikido. Pot doar sa sper ca noi ca si comunitate, sa cerem mai mult de la noi astfel incat sa avem rareori de-a face cu cereri legitime de validare practica a ceea ce spunem. Aceasta va conduce la mentinerea unei integritati ridicate in aikido nostru si in acest forum, astfel incat continuam sa atragem participarea si contributiile de la multi din lumea artelor martiale. Mai important, putem extinde arta noastra intr-o perioada de restrangere a fluxului de elevi prin furnizarea de informatii corecte si diverse manifestari ale Aikido-ului, manifestari care pot satisface o mare varietate de nevoi si dorinte.

Articol publicat pe "AASBK BLOG: Integrity in our Aikido Community"

tradus si publicat aici cu permisiunea autorului, Sensei Marc Abrams