More Links

Articole:pag 10

Hiroshi Tada Aikido Shihan : Budo - partea III

 
 

Hiroshi Tada taind un bambus la semianrul de vara Tempukai, 1959

Unul dintre invatatorii lui Hiroshi Tada, Tempu Nakamura, era faimos pentru antrenamentul sau de taiere a bambusului. Bambusul era suspendat de doua benzi de hartie, care erau atarnate de doua cutite intoarse in sus, tinute de catre doi asistenti. Bambusul trebuia sa fie taiat fara ca cele 2 fasii de hartie sa fie rupte. De asemenea, Koichi Tohei a continuat aceasta metoda de antrenament, asa cum explica fiul sau, Shinichi Tohei.

Aceasta este partea a 3-a a traducerii unui interviu cu Hiroshi Tada. Daca doriti, puteti sa cititi partea 1 pentru a sti despre stramosii samurai ai lui sensei Tada si intalnirea sa cu fondatorul Shotokan Karate, Gichin Funakoshi, precum si partea a 2-a pentru a vedea cum Hiroshi Tada s-a intalnit cu fondatorul Shin-Shin Toitsu-Do, Tempu Nakamura. De asemenea, puteti citi "Ziua in care am intrat in Dojo-ul lui Ueshiba", în care relateaza Hiroshi Tada prima sa intalnire cu Morihei Ueshiba O-Sensei.

(traducerea in engleza de Christopher Li)



Tempu Nakamura in meditatie: Kurodani Motoyama, Kyoto – 1955

Uchida: Era ceva despre sunetul unei sonerii...

Tada: In loc sa asculti, ar fi mai bine sa absorbi sunetul, si atunci cand sunetul a disparut sa absorbi sunetul care nu are sunet. "Asculta cu atentie si vei auzi vocea cerului". Aceasta este "Anjo Daza" (meditatia seninatatii ). Binenteles, actionand dupa ce soneria a sunat este felul in care practica incepatorii, dar ea face posibil sa poti actiona dupa o experienta directa. Daca prinzi acest lucru, sunetul soneriei nu mai este necesar.

Uchida: Aceasta metoda de mediatie este din yoga ?

Tada: Metode care utilizeaza sunetul in meditatii sunt destul de comune in yoga. Totusi, mi s-a spus ca aceasta metoda a fost inceputa de catre Sensei Tempu. Sensei a fost mereu in cautarea inovatiei, care sa-i pregateasca mai bine pe elevii sai, sa ajunga mai repede intr-o stare de spirit pe care nu ar putea-o atinge in mod normal fara a avea o perioada lunga de antrenament. Cu o anumita ocazie, a fost invitat undeva intr-o fabrica. Electricitatea care creea un anumit ritm s-a oprit iar toate sunetele din fabrica au disparut pentru un moment. In acel moment Sensei a fost absorbit intr-o stare asemanatoare cu cea pe care a exeprimentat-o in timpul unei lungi peiroade de zazen in Himalaya. Si-a spus "Aceasta este !" si a inceput sa foloseasca aceasta metoda.

Uchida: Deci - aceasta inseamna ca in locul unui sunet normal, un sunet de o frecventa mai joasa este mai bun ?

Tada: Un sunet de o frecventa mai joasa care reverbereaza in tine este bun. Un sunet continuu care dispare brusc.

Uchida: Am crezut ca se concentreaz pe un sunet ca de un clopot a carui sunet se stinge treptat. M-am inselat. Ce altceva mai era acolo ? Ma refer la antrenamentul telepatic pe care l-am facut odata in Chiba.

Tada: Antrenamentul telepatic cere ca tu sa petreci timp in cercetari serioase. Noi facem aceasta in cadrul Aikikai Italia. Din acest motiv, in fiecare an avem o tabara de o saptamana in antrenamentul de baza Kokuo-ho, Anjo Daza si telepatie. Am inceput acest tip de antrenament in cadrul Aikikai Italia dupa ce eram acolo de 4 ani, in tabara de vara din Venetia. Acela a fost prima data cand am facut un antrenament de tip "nu gandi, simte". Diferenta dintre gandire si simtire este ceva ce pare sa fie inteleasa, dar de fapt nu este.

Am continuat acest tip de antrenament in dojo-urile din Aikikai Italia din acel an. Vorbind despre antrenamentul de telepatie, nu este o problema de a intelege brusc ce gandesc oamenii. Mai degraba as spune ca exista o exensie, o amplificare, a sensibilitatii celor 5 simturi, o potrivire speciala a respiratiei (Kokyu). Impactul acestui antrenament asupra tehnicilor de aikido este mai bun decat iti poti imagina. Toate miscarile devin fluide si echilibrate. Atunci cand executia unui lucru merge exceptional deseori se utilizeaza expresia "Kokyu ga au" (potrivirea respiratiei), iar cu acest antrenament aceste sentimente devin mai clar exprimate in corp, lucru care poate fi observat si de catre cei dezintersati. Absorbtia acestui tip de antrenament in tehnicile de Aikido se poate vedea mult mai clar la membrii care practica Aikido din Waseda, pentru care acest tip de antrenamnt era o parte din antrenamentul lor de formare.

Nu exista o problema a Spiritului Estic din care sa reiasa: "Vesticii nu pot intelege asta." Binenteles, credinta este o chestiune separata. Daca ceva este explicat intr-un mod care nu poate fi inteles intelectual, ei bine - un sens aproximativ poate fi prins prin utilizarea lui, printr-o metoda practica de executie.

Chiar si acolo unde, incepand din copilarie, oamenii se roaga impreuna cu parintii lor si recita rugaciuni si pasaje din biblie, in decursul istoriei multi calugari s-au adunat pentru a se pregati in manastiri. Acest lucru se datoreaza faptului ca citesc despre acele tipuri de intamplari, care sunt putin misterioase. Cu cat e mai dificila explicatia cu atat se va analiza intelectual, si va fi mai putin inteleasa.

Exista o ipoteza prin teoriile stiintifice recente care spune ca filozofia si metodele de antrenament ale Yoga din India au fost transmise spre Vest, spre crestinism.

Cand am inceput in 1968, membrii nostri au fost extrem de apreciati, fiind un mare succes. De atunci ne-am intalnit intotdeauna, incluzand si tabere de antrenament din perioada verii. Apropo, incepand cu ora 5 dimineata pana pe la aproximativ 8 seara, in completare la 6 ore de antrenament de Aikido, faceam antrenamente de "Ki no Renma" care luau destul de mult timp. Dupa primul antrenament de vara din Venetia, tabere de antrenament au fost tinute la Roma si Desenzano del Garda in nordul Italiei, si dupa asta la sediul central de antrenament la Federatiei de Fotball in Coverciano, la marginea Florentei - unde era o sala mare de gimanstica, piscina, si 4 terenuri de fotball. Era si un hotel in acel loc, dar memebrii stateau in campus. Datorita apartiei unor restrictii, am ajuns din ce in ce mai putini cei care se antrenau dimineata devreme si din necesitate am divizat antrenamentele tehnice si cele de "Ki no Renma" in locuri separate.

Noi practicam invataturile lui Sensei Morihei Ueshiba, filozofia Estului si cea a lui Tempu in cadrul Aikido-ului. Sunt multi participanti. Aceasta se datoreaza entuziasmului pentru cercetarea relatiei dintre corp si minte care a devenit popular in Europa si America.

Uchida: Motivul pentru care nu faceti acest lucru asa de mult in Japonia este ca interesul pentru acest lucru nu este asa de mare ?

Tada: Nu. Este o problema de spatiu si timp. Totusi, un numar mare de straini au venit in Japonia sa se antreneze in Budo, iar o mare parte din ei sunt interesati in intelegerea folozofiei Estice si in antrenamentul actual al spiritului. Printre acestia sunt si cativa care sunt dezamagiti si se reintorc acasa. Ei exprima surpriza "Profesorii din Japonia cunosc numai metode europene de antrenament, nu stiu nimic despre metodele de antrenament estice. Nu pot invata nimic, deoarece ei nu stiu nimic."

Uchida: Este o problema de predare ?

Tada: Aceasta se datoreaza faptului ca Japonia s-a intors cu fata spre Vest in timpul restauratiei Meiji: "Lasa Asia, intra in Europa" (o expresie a lui Fukuzawa Yukichi). In acel timp instructori de yoga de top din India au migrat spre Europa si America. De atunci oamenii au devenit interesati de lucruri precum mintea subconstienta. Este mai mult de 100 de ani de atunci. Problemele corpului si a spiritului, probleme profunde ale psihicului au fost cercetate in mod serios. Japonezii din epoca prezenta trebuie sa fie recunoscatori metodelor meditative de antrenament care au schimbat stilul de viata European si American. Antrenamentul de autocunoastere, antrenamentul de vizualizare, exercitiile de streching, toate acestea au fost initial parte a metodelor de antrenament si a celor de meditatie din Yoga.

Aceasta este imensa influenta pe care yoghinii a avut-o asupra intelectualilor occidentali.

A fost un yoghin numit Yogi Ramacharaka. Atunci cand Thomas Edison experimentat, a fost un moment cand a dezvoltat o boala neurologica datorita unui soc electric. Din aceasta cauza corpul sau a devenit rapid bolnav si nu a putut fi insanatosit cu ajutorul medicinei occidentale. Cateva din persoanele ingrijorate au auzit despre un yoghin din India, si prin intermediul viceregelui englez din acel timp l-au invitat in America. Acel om era Ramacharaka. Se spune ca Edison a fost vindecat cu indrumarea lui Ramacharaka. In afara de Kokyu-ho si medotelor de meditatie, se spune ca Ramacharaka putea compune ceea ce s-ar numi "koan" in Japonia. Edison si-a calmat spiritul si a raspuns koan-ului. Se spune ca Ramacharaka a spus mai tarziu: "Pana in acest moment am invatat multe persoane, dar nici una nu e asa de intelegienta ca Edison." Aceasta deoarece raspunsul adevarat la koan este inauntru. In 1905 Ramacharaka a publicat o carte numita "Stiinta respiratiei", care inca se tipareste. De asemenea, inregistrarile prelegerilor lui Ramacharaka au fost tiparite in mai multe publicatii.

Bineinteles ca inainte si dupa Ramacharaka multi yoghini au venit din India.

Uchida: Nu stiam ca este o traditite asa de lunga. Am crezut ca popularizarea gandirii estice a venit odata cu miscarea hippie din ani '60 din America.

Tada: A fost cu mult timp inaintea acesteia. Au fost multi oameni din Europa care s-au gandit la problemele spiritului dar se pare ca ei au venit sa cunoasca aceste lucruri prin intermediul operelor tiparite ale indienilor. Chiar si azi aceast tip de transmisie continua sa formeze baza, care a ajuns sa fie exprimata in exterior dupa al 2-lea razboi mondial. In timpul razboiului au aparut multe tulburari mentale venind de pe campul de lupta. Cercetarea lor a fost progresiva. Acum, in Budo trebuie sa intelegi aceasta sau nu vei putea sa intelegi adevarata esenta a Budo-ului Japonez. In mod normal, cand va ganditi la Budo-ul Japonez primele lucruri care va vin in minte sunt: Judo si Kendo. Totusi Budo-ul modern este o metoda de educatie moderna. Dupa restauratia Meiji s-au schimbat in gimnastica si importate in educatie. Acest lucru este foarte diferit de metoda traditionala japoneza de antrenament.



Articol publicat pe "Aikido Sangenkai Blog :Aikido Shihan Hiroshi Tada: The Budo Body, Part 3"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li