More Links

Articole:pag 10

Hiroshi Tada Aikido Shihan : Budo - partea V

 
 

Cea mai influenta persoana din istoria Japoniei


Kobo-Daishi (titlu post-mortem), cunoscut si ca Kukai (774 - 835)
Fondatorul Budhismului Shingon in Japonia

Traducerea in engleza de catre Christopher Li

Tada: Este Kobo-Daishi (nascut Kukai, marele maestru care a provaduit invataturile budhiste, retras pe muntele Koya).

Uchida: Ah, nu l-am putut spune. Am crezut ca este altcineva.


Saicho, cunoscut ca si Dengyo Daishi (titlu post-mortem) (767-822)
Foundator al Budhismului Tendai in Japonia

Tada: Saicho (preot budhist japonez care se presupune ca a fondat scoala Tendai - primul templu fiind pe muntele Hiei ) si Kobo-Daishi. Muntele Hiei si muntele Koya.

Chiar si in Budo, maestrul Iizasa Ienao al Katori Shinto Ryu a ajuns calugar Shingon.

Fara exceptii, fondatorii scolilor de top s-au retras in temple si altare pentru antrenamente ascetice. Budo-ul japonez are o lunga istorie in budismul esoteric si apoi in Zen dupa perioada Kamakura, toate pe fundalul Shinto. Cu ajutorul acestora, ei au fost capabili sa atinga o intelegere profunda a spiritului si tehnicii.

Uchida: Kukai s-a format in Shugendo (impletirea religiei Budhiste cu traditia spiritual-mistica din perioada Japoniei pre-feudale, unde iluminarea reprezenta devenirea una cu kami), nu-i asa ?

Tada: In ceea ce priveste studiile lui Kukai in perioada cand el a fost in Xian, el a invatat Yoga. Astazi Yoga este respectata peste tot in lume ca fiind stiinta concentrarii mentale. Principiile din Raja Yoga au venit in Japonia cu mai bine de 1000 de ani in urma, avand o mare influenta in Budo. Din acest motiv, daca faci cercetari asupra Shin-Shin Toitsu-ho a lui Sensei Tempu, care explica teoria si practica estica a relatiei dintre corp si minte in termeni moderni, si apoi vei citi scroluri traditionale din Budo, le vei intelege bine.

Daca nu intelegi asta, atunci cand vei citi carti despre isotria Budo-ului, sau scroluri traditionale, poti intelege cunostintele, dar poate nu vei intelege cum sa-ti aduci aceste invataminte la viata in practicarea Budo-ului modern. Mai mult, vai ajunge la presupunerea gresita ca razboinicii din trecut se bazau pe Budha sau pe zei, erau superstitiosi sau credeau in explicatii non-stiintifice.

Uchida: Atunci cand m-am uitat la Kobudo, la tehnici din Katori Shinto-ru, despre care se spune ca au fost transmise de 600 de ani fara vreo schimbare, acestea par sa fie extrem de rapide si rationale.


Risuke Otake, Shihan in Tenshin Shoden Katori Shinto-ryu

Tada: Majoritatea scolilor de Katori Shinto sunt legate de Shihan Risuke Otake . Elevul meu Hironobu Yamada s-a antrenat in aceasta scoala si are un certificat de instructor.

Uchida: Sunt multe scoli diferite de Kobudo, dar numarul actual de practicanti scade.

Tada: In fiecare an sunt tot mai putini

.

Uchida: Ar trebui ca Aikido sa fie clasificat ca Kobudo ?

Tada: Nu cred. Totusi, Daito-ryu poate fi clasificat ca facand parte din Kobudo. Aikido dezvoltat de catre Morihei Ueshiba face parte din Budo modern. Din acest motiv, argumentul: "Aikido este parte din Kobudo, asa ca daca il transformam intr-un sport va fi reimprospatat", este complet invers din punctul meu de vedere.

Transformarea intr-un sport ne va duce cu 50 sau 100 de ani in urma. Sensei Jigoro Kano a fost un educator remarcabil. Totusi, Sensei Kano a fondat Kodokan Judo acu mai bine de 100 de ani. Astazi, cand suntem aproape de sec.21 nu cred ca ar fi intelept sa se ia ca punct de repert lucrarea lui Sensei Kano si sa transformam Aikido int-un sport competitiv. Competitia nu este singura metoda de modernizare.

Uitandu-ne la situatia din lume, este clar ca metodologia de antrenament asiatica, lasata mostenire de catre stramosii nostri, este de o importanta vitala. Am mai vorbit despre acest lucru...

Stramosii ne-au invatat ca lumea spiritului si disciplina corpului nu pot fi transformate prin nici o cale intr-un sport competitional.

De fapt, Morihei Ueshiba ne-a aratat acest lucru, dar exista inca multi oameni care nu stiu asta. De acum este necesar sa explicam Aikido in asa fel incat sa fie inteles de catre publicul larg. Chiar si in Aikido, ca pregatire fizica, este necesar sa intelegem pe deplin acest punct inainte de a merge mai departe. Daca nu reusim acest lucru, atunci nu vom avea parte de respectul persoanelor de bun simt din afara Aikido-ului.

Uchida: Totusi, cred ca Aikido prezinta un mare beneficiu educational. Cred ca ar fi bine ca Aikido sa fie parte in programa de pregatire fizica in scoala, precum si in liceu, alaturi de Kendo si Judo.

Tada: Acest lucru este deja implementat. Este pregatit sa inceapa din aprilie.

Uchida: Chiar ? Nu am stiut de acest lucru.

Tada: Nu ai stiut ? A fost un comunicat din partea Ministerului Educatiei. Cred ca acolo trebuie sa fie cineva de la 4 Dan in sus care sa poata face un program de pregatire. El poate fi implementat imediat. Ca parte din programa scolii sau a unui club. Cred ca la scoli a inceput anul trecut, iar in licee va incepe anul acesta. Totusi, nu sunt multi oameni care sa arate interes.

Uchida: Nu credeti ca mai multe persoane vor deveni interesate in viitor? Cei din Aikikai ar trebui sa intocmeasca un program de baza.

Tada: Din motive care nu au sens pentru nimeni, unii oameni se opun spiritului din Budo.

Uchida: Sunt oameni care se opun ?

Tada: Este expresia "Spiritul Budo". Exista 2 cai in Calea Spiritului din Budo-ul japonez. La fel cum o franghie este alcatuita din 2 parti rasucite, aceste 2 cai se rotesc in jurul valorii celeleilalte. Cei care le studiaza le numesc "Shingaku no Michi" si "Shinpou no Michi".

O cale este ceea ce a fost menitonat ca Bushido. Sau daca vrei, etica. In timpul stabilitatii din era Tokugawa, atunci cand sistemul feudal era stabilit, era necesar ca razboinicii sa fie pregatiti sa moara in orice moment pentru conducatorii lor, iar Bujutsu a fost incurajata ca metoda de educare in vederea atingerii acestui scop. Bujutsu era profesia razboiniciului, fiind foarte eficace in predarea tehnicii de a infrunta moartea in orice moment. Apoi, dupa epoca Meiji si pana in epoca Showa, a fost inlocuita de ideea de "Loialitate si Patriotism". Chiar daca dupa razboi am vazut cum toate acestea se rup si dispar... Totusi, aceasta Cale este felul prin care cei din afara au incercat sa foloseasca Budo, corespunzator societatii si perioadei respective. Acest tip de Budo nu este ceva pe care il poti purta in interiorul tau. Azi se poate spune ca a devenit ca o ceata si a disparut. Nu exista o metoda de educatie - "Oameni, traiti asa!" - pe care oricine sa o poata recunoaste ca o chemare pentru o imagine a oamenilor ideali, puternici. Desigur, se poate spune ca una din caracteristicile antrenamentului mental din Budo este o purtare si maniere corespunzatoare, dar care este totusi buna in felul ei, nu este ceva limitat la antrenamentul din Budo.

Cealalta Cale, este o Cale (metoda) interna care a fost dezvoltata cu adevarat de catre Budo-ul japonez. Asa cum mentionam mai devreme, a fost inspirata de catre antrenamentul ascetic din Budismul Tantric, Zen si Shinto, forjata prin simturile unei concentrari mentale, as putea spune ca aceasta Cale a fost dezvoltata din caile care detin si utilizeaza mintea ca o stiinta a concentrarii mentale. In epoca care urmeaza cred ca aceasta este de o importanta vitala.

"Bushido" este aspectul exterior in societate. Din acest motiv, se schimba cu vremurile. Atunci cand societatea "Samuraiului" a ajuns la un sfarsit, de asemenea, "Bushido" a devenit un lucru al gloriei trecute, un lucru cu adevarat minunat, dar devenit ceva abstract. Dina celasi motiv "Loialitate si Patriotism" s-a schimbat usor atunci cand granita zilei de 15 august, anului 20 din epoca Showa (15 august 1945, imparatul Hirohito a anuntat predarea Japoniei) a fost trecuta. In acea perioada eu eram elev in al 4-lea an la scoala gimnaziala (acum ar fi primul an de liceu), si am fost socat sa vad educatia schimbandu-si directia asa de usor. (rade) Cu alte cuvinte, schimbarea odata cu timpurile. Tipuri de etica. Cu alte cuvinte, sunt relative.

Pe de alta parte, chiar daca vremurile se schimba, cealalta Cale nu. "Ce sunt fiintele umane, ce este universul ?" Deoarece acestea sunt radacinile viziunii tale asupra lumii, asupra unei vieti ideale. Acestea sunt foarte importante in adevaratul curent al Budo-ului japonez.

Mai mult, aceasta Cale importanta a fost in mare parte pierduta in timpul Reformei Meiji. Noul guvern Meiji a imbratisat miscarea anti-Buddhista si au consolidat masuri care aveau ca si concept: "Lasati Asia, Intrati in Europa". Buddhismul Tantric, declarat a fi cel mai superstitios, a fost deosebit de proscris. Firul acestor actiuni ar putea avea un efect pe termen lung.

Deoarece Calea Aiki a fost deschisa prin Misogi - conceputa in interiorul lui Sensei Morihei Ueshiba, care s-a nascut si a fost educat in Kii (peninsula Kii, unde este localizata Wakayama), unde spiritul unei cercetari traditonale in caile de folosire si utilizare a mintii, precum si in metodele care utilizeaza asta in corp, a fost tratata cu importanta. Aceasta rerezinta un punct de o deosebita importanta, si este o cheie importanta pentru dezvoltarea viitoare a Aikido-ului. Acest spirit nu este japonez, este un spirit care comunica cu lumea, un spirit care contribuie la pacea lumii prezente.

Cu toate acestea nu este ceva care sa fie vag cunoscut, trebuie sa fiti pe deplin familiarizati cu metode concrete de formare referitoare la aceste metode de gandire despre minte, corp si tehnica. Spus simplu, este acelasi lucru cu a cunoaste exact : "In ce tren ma aflu, si unde se duce". Cu alte cuvinte, majoritatea oamenilor se suie in tren fara a avea vreo idee unde se duc.

Uchida: Credem ca lucrurile sunt ok, daca ne urmam profesorul...

Tada: Este in regula. Chiar si fara a spune "Am de gand sa fac asta". Fara sa realizezi poti sa progresezi pe cale. Acesta este felul de a fi. Cand am inceput nu gandeam in modul in care o fac astazi. Sensei Ueshiba, Sensei Tempu, Ichikukai, postul, experientele din Europa... sunt pasi dupa pasi.


Tesshu Yamaoka, spadasin si caligraf, ultima parte din perioada Edo, inceputl epocii Meiji

Uchida: Cum era in grupul Ikuchukai ?

Tada: Acest grup era un grup de Zen si antrenament Misogi, fondat de catre membrii de canotaj ai Universitatii Imperial din Tokyo in care se gasea si Tetsuju Ogura(ultimul discipol al faimosului spadasin si caligraf Tesshu Yamaoka). Sensei Tesshu Yamaoka a murit pe 19 iulie, iar grupul se intalnea in fiecare 19 ale lunii, asa ca s-a numit "Ichi" (1) "ku" ("9") "kai" ("asociatie"), care a devenit mai tarziu o entitate formal incorporata. Cand am inceput eu erau intr-o cladire veche in Nakano (Nogatamachi) care a fost construita cu mult inaintea cutremurului Taisho (marele cutremul Kanto din 1923)

Se spune despre Sensei Tetsuju Ogura ca a fost ultimul uchi-deshi al lui Tesshu Yamaoka. El s-a inscris pentru a studia sabia, dar Sensei Tesshu i-a spus ca viitorul este lumea spiritului, iar el, pentru a practica Zen-ul, a venit la Kyoto si a devenit un discipol al Buddhismului Zen.

Yuki Ogura, pictor japonez, a fost sotia lui Sensei Tetsuju Ogura.

Exista o carte de Sensei Tetsuju Ogura, "Profesorul meu", si care este cea mai exacta biografie a lui Sensei Tesshu Yamaoka. Asa cum am mentionat mai inainte, am fost introdus in Dojo-ul Ichikukai de catre fratii Yokoyama

Uchida: Care erau metodele de antrenament ?

...
Articol publicat pe "Aikido Sangenkai Blog :Aikido Shihan Hiroshi Tada: The Budo Body, Part 5"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li